Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Trist att tänka på spelutvecklingen

Startat av wingnut, 4 oktober 2008 kl. 23:05:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

wingnut

När man var ung fanns knappt några bra brädspel alls. Risk, typ eller kassa krigsspel. Man spelade Jägersro och Finans och Risk gång på gång. Nuförtiden finns det hur många bra spel som helst för alla tycken och smaker och vad gör ungdomen? Spelar datorspel istället. Det finns 35 försäljningsställen för datorspel i den här stan men bara ett som säljer seriösa brädspel, och det går som bisyssla...

Det var inte bättre förr men det är sämre nu :(
wingnut

BigPapaBear

Citat från: "wingnut"Det finns 35 försäljningsställen för datorspel i den här stan men bara ett som säljer seriösa brädspel, och det går som bisyssla...

Vilken stad är det vi talar om?  :? Stockholm har väl tre butiker (Dragon's Lair, Arcane och Sci Fi-bokhandeln). Länge leve alla tre!

Intressant litet moment 21½ i hela resonemanget: någon måste väl köpa alla dessa bra brädspel som tillverkas? Annars skulle de väl snabbt sluta tillverkas? Är det verkligen så dystert som det verkar?

Å andra sidan kan det ju vara så illa att de gamla stofiler (läs 25+) som spelar brädspel har blivit så pass kapitalstarka att de köper allt som kommer ut i ren desperation. Krigsspelshobbyn lider definitivt av det. Varför skulle GMT annars erbjuda tjänster som "preorder ALL"? (en funktion de påpekade fortfarande fungerar även om den kanske inte finns att välja på hemsidan).

Nu blev jag bitter... Bäst att spela något! Eller starta ett missnöjes-enfrågeparti! :D
En mycket bitter liten man.

Sten Ekedahl

Citat från: "wingnut"När man var ung fanns knappt några bra brädspel alls. Risk, typ eller kassa krigsspel. Man spelade Jägersro och Finans och Risk gång på gång. Nuförtiden finns det hur många bra spel som helst för alla tycken och smaker och vad gör ungdomen? Spelar datorspel istället. Det finns 35 försäljningsställen för datorspel i den här stan men bara ett som säljer seriösa brädspel, och det går som bisyssla...

Det var inte bättre förr men det är sämre nu :(

Tycker faktiskt att Jägersro var riktigt kul! Brorsan och jag hade många roliga stunder med det :D (däremot lyckades jag aldrig intressera honom för mina war games :( ).  Fascinationen har dessutom gått i arv till nästa generation.
Wargames - Laborationer i historia

A F

Citat från: "BigPapaBear"någon måste väl köpa alla dessa bra brädspel som tillverkas?

Man kan tycka det.

Andreas Lundin

Citeravad gör ungdomen? Spelar datorspel istället.

Gör de? Jag är tveksam.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"
Citeravad gör ungdomen? Spelar datorspel istället.

Gör de? Jag är tveksam.

Knarkar? Jagar färgblinda pensionärer med skärbrännare?  :?
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Spelar krigsspel?  :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Snowfox

Med tanke på att man inte blir gammal förrän efter man fyllt 85 eller så, så måste rätt svar vara att spela krigsspel.  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

wingnut

Om en stad med 1,5 miljoner invånare har tre affärer för brädspel och XXX som säljer datorspel/konsoller etc så antar jag att det finns ett *något* bättre kundunderlag för datorspelen, men det är ju bara en gissning.
Hur mycket folk kommer till de största brädspelkonventen och hur många kommer till de största datorspelkonventen? Siffror, någon?

Jag hade också superkul med de gamla klassikerna, men med ålderns rätt tänker jag nu vara tjurig på den yngre generationen som inte vet hur bra de har det (eller kunde ha haft om de spelat brädspel). :x
wingnut

Andreas Lundin

Mina 5 cent: Man skall inte lira dataspel heller. Ungdomen är till för sådant som uppror, rock & roll, knulla, knarka, supa och leva rövare! Inte sitta hemma hos någon sunkig medelålders gubbe (som mig) och spela spel!

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Ungdomen är till för sådant som uppror, rock & roll, knulla, knarka, supa och leva rövare!!

Varför ska ungdomen ha allt kul?

Andreas Lundin

Därför att man måste få tid till att vara nostalgisk innan man blir gammal och cynisk.  :D