Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av CoA Operation Spark

Startat av Strv102r, 13 juni 2008 kl. 13:54:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

H

Läget på morgonen den 19.

Tysken nyttjar sitt initiativ den 18:e till att nita på alla mina förband han kan se med artilleri och anfaller med 28 och 5 mot 67 armén i väst. Detta tar ganska hårt.

Jag tvekar inför min impuls. Jag kan dra ur eller verkställa min plan, men urdragningen kan medföra förluster. Jag ser också möjligheter att nyttja 11, 239 och 256 med understöd av främst 32 HTr för anfall... 

Hade det inte varit ett spel hade jag nog dragit ur helt och bara försvarat med alla förband, men jag väljer nu att riskera lite högt  och anfalla mot höjdens östra del. Delar ur 2 shock binder fi fronatlt (18 och 71). Samt att med 67 armen (136 och 86, men även 46 och rester av andra förband) anfalla mest i syfte att medge urdraging av de främsta delarna.

Anfallen med 2 shock mot höjden får framgång! Jag tar hela östra delen av höjden! Nåja, tre hex i alla fall. 67 har begränsad framgång. Där gäller det nu att verkställa planen att försvara tagen terräng.

Under natten händer inget. Tysken omgrupperar de delar ur 5 som underställs försvaret i MGA så att de tillsammans med 28 div offensiva delar kan sättas in mot 67 armén.

Morgonen den 19 blir intressant...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

H

Läget inför andra impulsen den 19. januari. Förresten glömde jag att skriva att tysken föregående dag skapade en stidsgrupp från fyra olika förband och anföll 191 div (mycket svag) och slog denna i grunden. 507 strvreg (T-60) på 50% stridsvärde flydde paniskt. Bara ett motanfall med 11 div och delar ur 16T upprättar situationen.

Tysken tog åter initiativet på morgonen den 19. Detta nyttjade han till att med kraftiga motanfall kasta ut eller nedkämpa mina förband från östra delen av höjden. Han hotar mitt artilleri. Med artilleri och eld från sina ställningar går han hårt åt mina förband norr om höjden och 28J (med Marderkompanier, delar ur 5 div samt den spanska bataljonen) leder anfall mot 67 mittre delar som tar mycket hårt. Jag inser att beslutet att stanna med 67 borde tagits minst ett dygn tidigare och att 2 shock inte borde försökt ta höjden den sista gången.
Om tysken får behålla initiativet en impuls till kommer 67 att kollapsa. Det får inte ske. Jag beslutar mig för att ta initiativet genom att anfalla där jag kan för att kunna dra ur 67 armén och 2 shock norr om höjden. Med hjälp av ett antal anfall med 8 armén och mot höjdens östra del (inget av anfallen syftar till att ta terräng), och ett bra tärningsslag, så får jag initiativet.

67 och 2 shock drar ur i dagsljus med vissa förluster. Rester av två regementen ur 67 armén faller samman under urdragningen och deras rörelse stannar inte, de upplöses i flykt. Men i huvudsak kommer vi till bättre terräng för försvar där vårt artilleri kan ge rejält understöd med spärrar.

Nu återstår att lösa ut anfallen som medgett urdragningen. Här ska förlusterna minimeras och ingen terräng tas.[/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

H
Resterna av 80, 265 och 286 samt 25Tr tar sitt mål och ger SS bataljonen 50% förluster samt slår ut ett 88 batteri ur Luftwaffe. Det kostar resten av 107 Strvbataljonen (T-60) samt en steploss på 25Tr T-34or plus något steploss på övrigt infanteri.

364 anfall stoppas. Man lyckas få resterna av den tyska straffbataljonen att fly i panik, men den sista spillran av en skyttebataljon ur 223 div stoppar stridsvagnarna som understöder anfallet och då avbryter skytteförbanden sitt anfall också.

327 anfall utplånar resten av SS bataljonen. Den flyr i panik alternativt ger upp och avrättas summariskt.

När vi kommit så långt så inser vi att det faktiskt är irrelevant att forstätta spelet. Jag kommer inte att framrycka upp mot höjden även om 2 shock lyckas med sina anfall eftersom syftet bara var att kunna dra ur norr om höjden. Han har inte kraft eller tid att anfalla för att åter avskära förbindelsen till LENINGRAD. Efter det sista anfallet kommer inget att hända utom att jag drar ur. Så vi bryter där. Båda sidor skulle fått lite mer förluster men inget radikalt.

Jag har lyckats uppnå det historiska resultatet, en taktisk seger. Alla mina arméer är förödda, i synnerhet 67 och 8. Den tyska 18 armén är inte i bättre skick.

Man får bra förståelse för infanteriförbands strid med mycket artilleriunderstöd och fältarbeten. Systemet kunde nog användas för Verdun, Somme och Paschendaele också. Det är dock tungspelat och långsamt. Systemet är gjort för mindre drabbningar med mycket mindre bokföring av förluster. Stridsystemet är detaljerat men det blir långsamt med dessa mängder av brickor och artilleriförband.

Jag tycker att det givit mycket trots dessa nackdelar. Det är dock roligare att spela Borodino och Black sea - black death.