Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Warriors of God (MMP)

Startat av Elias Nordling, 8 mars 2009 kl. 21:10:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Warriors of God är ett av MMP:s så kallade International Games Series, vilket i detta fall innebär en nyutgåva och översättning av ett japanskt spel. Temat är de medeltida krigen mellan England och Frankrike, med två scenarior, hundraårskriget och perioden 1150-1250.

Det rör sig egentligen om ett rätt traditionellt bygga trupp-erövra områden-spel, med ganska lös historisk anknytning. Det finns en del intressanta knorrar i spelmekanismerna, reglerna är tydliga, och spelet är intuitivt och flyter på bra. Det jag främst stör mig på är, ska vi säga, spelarnas motivation.

Det man främst får poäng för är att ta kontroll över områden. Detta är ganska svårt, kräver i vanliga fall ett tärningsslag på i bästa fall 1-3. Det finns rätt mycket okontrollerade områden från början, så det känns som om man går på dem hellre än börjar kriga om spelarens områden. Ledare kan ta kontroll över sina hemområden med automatik, och det innebär att strategin i stor utsträckning styrs av vilka ledare som dyker upp och i vilken ordning de kommer. Som spel fungerar det nog, men det ger inte en känsla av att det är hundraårskriget som utkämpas.

Jag ger det en svag fyra. Så här ser det ut.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"