Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Kan vara av intresse (Napoleonic Operations)

Startat av A F, 2 maj 2009 kl. 01:24:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

BigPapaBear

Jag har ju redan läst reglerna så jag är klart sugen på att prova. Nu gäller det att se vad färgskrivarna på jobbet går för och när tillräcklig mängd barnledig tid infinner sig...
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Demo på Lincon?  :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Holmgren

Trådens titel ändrad för ökad tydlighet.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Demo på Lincon?  :insecure:

Ska se vad jag kan göra.

A F

Nya regler. Nya karta. Nytt allt.

Riktigt nifty, faktiskt.

http://www.gottick.com/napop/

A F

Nya regler, hyggligt stabila och med layout.

Bailen, dito.

Blurp om nytt spel. Vi rullar.

Titta in på http://www.gottick.com/napop/

A F

Sa jag att det här är riktigt bra grejor?

Snowfox

Jag har bara skummat reglerna hittills men det dök upp några funderingar där. Det påminner mycket om K Zuckers 6 Days system.

Skalan är knepig och kan begränsa dig rejält. Även om du kan slå upp kampanjen i Italien på y kartor så undrar jag om 3 spelvarv per dag ger en spelbar kampanj. Ytskala exkluderar de flesta av krigen på 1700-talet såvida du inte kan tänka dig att bryta ut en begränsad del, t ex Fredrik den stores förflyttning i någon dalgång strax innan ett av slagen. Huruvida det går att skapa intresse för den typen av fragmentariska kampanjer får du fundera på. Själv tycker jag den typen av begränsning missar själva poängen med den tidens krigföring. För att illustrera ytskalans begränsning kan du se på Spanska tronföljdskriget där armeerna flyttade runt på en yta som sträcker sig från Belgien/Nederländerna/Franska gränsen ned till Sydtyrolen. Å andra sidan finns tillräckligt många kända kampanjer på en begränsad yta för att du ska ha att göra i några år framåt.  :)

Om kampanjen får fortgå mer än ett par veckor (Italien) behöver du regler för dräparen nummer ett på den tiden, dvs förluster på grund av sjukdomar och bristande underhåll.

Jag saknar (eller har missat) också regler som ger det lätta kavalleriet dess historiska roll som spaningsförband och som spärrförband för fiendens spaning. På nivån över slagfältssimulering torde spaning vara en av de mer väsentliga funktionerna som reglerna behöver fånga upp. Jag skulle föreslå att du tittar lite på 1806 Rossbach Avenged, ett av 6Days spelen som har två kartor och bra och funktionella regler för det lätta kavalleriet.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

Kul med synpunkter. :twisted:
Citat från: "Snowfox"Det påminner mycket om K Zuckers 6 Days system.
Är det bra eller dåligt?
Citat från: "Snowfox"Skalan är knepig och kan begränsa dig rejält.
Man kan köra hela Jena-A på tre kartor. Eller Eckmühl-Landshut-Abensberg på tre. Fullt ös hela tiden över en dryg vecka. Fan vet om det inte är roligare än oändligt trampande runt nån belägring i sjuårskriget. För den planerade Batavia-kampanjen så har vi dessutom planerat ett system som kör fast forward genom de lugna dagar som inte regnar bort.  Så jävla kul är inte cirka 100+ turns om det bara är action var trettionde.
Citat från: "Snowfox"Om kampanjen får fortgå mer än ett par veckor (Italien) behöver du regler för dräparen nummer ett på den tiden, dvs förluster på grund av sjukdomar och bristande underhåll.
Jo. Men i sån här erosion behöver man egentligen bara bry sig om om det slår assymetriskt. Som vid en belägring eller om en sida är avsevärt sämre på att försörja sig.
Citat från: "Snowfox"Jag saknar (eller har missat) också regler som ger det lätta kavalleriet dess historiska roll som spaningsförband och som spärrförband för fiendens spaning.
Kavalleriet är lite underdetaljerat nu, jo. Ska se vad som händer. Känner dock att de här härjningarna med kavalleriskvadroner på spaning raskt spårar ut till nått slags subsystem med ett helt eget liv och i slutändan så vet man ändå att det är Davout som kommer trampande upp från Wien. Det kan liksom inte vata någon annan, för alla har läst set -uppen.

Snowfox

Kul att du gillade lite synpunkter.  :D

Det är en bra jämförelse i min bok. Det viktiga är inte mängden detaljregler utan att spelets regler ger spelarna samma typ av beslutssituationer som deras historiska förebilder ställdes inför.

Då det gäller skalan så är det som du säger, det gäller att välja sina kampanjer noga. Själv skulle jag säga att tre kartor är för mycket att ha uppställt under ett antal helger. Tidsskalan går som du säger att hantera med specialregler. Men som jag konstaterade tidigaredu har att göra med de kampanjer du redan nu identifierat som möjliga i några år framåt.   :)

>Men i sån här erosion behöver man egentligen bara bry sig om om det slår assymetriskt.

Beror på vad du avser att simulera i ditt spel. Det är dock värt att reflektera över att det skulle ignorerar en av de väsentliga variablerna som dåtidens befälhavare hade att hantera.

Svårigheten med att skildra kavalleriets roll följer av brädspelets inneboende svaghet, spelarnas tillgång på korrekt information. Vår satellitövervakning genom "Eyeball in the Sky mark I" är svår att rå på. Dock, på gott och ont, dina husarregementen reduceras till formationer med låga stridsvärden.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

Citat från: "Snowfox"Då det gäller skalan så är det som du säger, det gäller att välja sina kampanjer noga.
Jo. Det går inte att marschera till Moskva, direkt. Men man kan göra ett grymt Berezina.
Citat från: "Snowfox"Beror på vad du avser att simulera i ditt spel. Det är dock värt att reflektera över att det skulle ignorerar en av de väsentliga variablerna som dåtidens befälhavare hade att hantera.
Min poäng är att om armé A och B svälter i samma takt så är det bara ett onödigt ronkande att sitta och plocka bort strength points. (I mitt antagande så är en strength point ungefär en bataljon snarare än ett visst antal gubbar, så vafan? Folk svälter, men vi har ett oförändrat antal skvadroner.) Skulle däremot armé A bli avskuret från sin dagliga försörjning av armé B så har armé A problem. Och dom måste spelet relektera.
Citat från: "Snowfox"Svårigheten med att skildra kavalleriets roll följer av brädspelets inneboende svaghet, spelarnas tillgång på korrekt information.
Verkligen. Man får försöka lägga in osäkerhet i andra moment isället. Sen ha jag eroderat bort en hel del små kavallerienheter jsut därför att dessa antingen spanar, rider med post eller bedriver renodlat närskydd.

Snowfox

>Sen ha jag eroderat bort

Eroderat?  :)

>"Min poäng är att om armé A och B svälter i samma takt...."

Jag förstår vad du menar, det är lite som att förenkla OCS genom att ta bort supplymarkerna och hävda supplyline metoden. Det gäller att finna ett abstrakt sätt att beakta eventuella effekter på kampanjen.  :)

Och som jag sade tidigare, det här är bara en fråga om du förlänger tidsskalan över mer än ett par veckor. Jag skulle hålla mig inom den kortare tidsskalan för  att slippa beakta variabeln överhuvudtaget. Specialregler tenderar att föröka sig.

A F

Citat från: "Snowfox"Eroderat?  :)

Tatt bort. Det finns massor av skit man kan slänga bort.

Citat från: "Snowfox"Jag förstår vad du menar, det är lite som att förenkla OCS genom att ta bort supplymarkerna och hävda supplyline metoden.

En modern armé fungerar efter helt andra princeiper. Den är helt otjänlig utan massor förråd. Det vill säga den kan inte verka alls utan godstågsvis med bensin och artgranater och gud vet vad. En infdiv från anno 1800 klarar sig två-tre dagar med det man har i ryggsäckarna.

Snowfox

Du är med andra ord som vattnet som urholkar stenen.  8)

Av din sista passus tror jag vi pratar om olika saker. Men nu, sluta härja på forumet och sätt i gång och jobba på reglerna!!!!!!