Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Napoleon's Art of War

Startat av Elias Nordling, 21 juni 2009 kl. 12:37:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

CiteraAndreas: Inte än, fortfarande Work in Progress.

Vilken publisher?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Här är lite bilder från vårt parti. Vi var fem spelare som spelade, och vi hann klart första dagen. Jag skulle säga att med det antalet kan man hinna de två slagen Ligny-Quatre Bras på en dag, om man är mer fokuserad än vi var, och inte gör sistaminutenutskrifter av brickor, diskuterar regeländringar mm.

Vi fick ett hyfsat historiskt Quatre Bras, medan preussarna fortfarande stod vid Ligny på grund av att fransmännen var lite blyga. På slutet fick Ney, som inte lyckats ta Quatre Bras, instruktioner att dra sig ur och lämna en skärm, och i stället anfalla preussarna i ryggen. Engelsmännen anade det och sände en division som vägspärr vilket fördröjde utdragningen till natten föll.

En kul och produktiv speltestsession. Det är påtagligt att fransmännen har ont om tid att vinna sina slag då man börjar halv tre på eftermiddagen. Det är också påtagligt hur kort avståndet är mellan Quatre Bras och Waterloo. Ett par timmars promenad om ingen ställer sig i vägen...






"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Spelade ni i skenet av kristallkronor (bild 2)?

Elias Nordling

Nej, men taklamporna var rätt oförlåtande mot fotografering. Verkar vara det enda folk ser när de ser bilderna :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Och det repiga plexiglaset....
Är det någon som experimenterat med riktigt glas ?? Det finns ju på restauranger o dyl. över borden.
Visst tungt blir det men om man är i samma lokal så .....
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Elias Nordling

Har du lyft ett glasbord nångång?  :shock:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

MB

Ser väldigt snyggt och intressant ut. Helt klart ett lyft av spelkarta jämfört med andra MMP spel. Finns det någon sammanfattning av reglerna mm. Vilken nivå av komplexitet ligger de på om man jämför med andra MMP spel (eller andra Napoleonspel).

jerry

Citat från: Elias Nordling skrivet  8 maj 2016 kl. 11:55:43
Har du lyft ett glasbord nångång?  :shock:

jodå har flyttat 15 ggr de senaste 6 åren  :ultra:
Funderar bara på att ha en glasskiva liggandes i lokalen tänker inte transportera den, nyfiken på om någon provat , nyfiken på pris , frågade en gång i tiden men det skulle bli astronomiskt dyrt.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Andreas Lundin

Är det typ LoB med en gnutta Nappe?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraÄr det typ LoB med en gnutta Nappe?

Inte det minsta. Jag tycker inte så mycket om LoB. Det är inte släkt med någonting utom NBS 3.0. Och med det menar jag att reglerna hittills är skrivna utifrån hur vi löser uppgiften på bästa sätt, och inte en enda gång "hur har de gjort i spel X?"
Citera
Vilken nivå av komplexitet ligger de på om man jämför med andra MMP spel

Tja... Enklare än ASL, svårare än Target Arnhem: Across six bridges. Enklare än GTS, fast jag misstänker att GTS är enklare än GTS, om du förstår vad jag menar. Ungefär som Line of Battle. Seriereglerna landar på 20-24 sidor.

Citera(eller andra Napoleonspel).

Mer detaljer än Kevin Zuckers spel, men i mitt tycke är allt i dem så bakvänt att det blir svårt. Ungefär som de enklaste av det halvdussin aktuella varianterav La Bataille, men fokus är annorlunda. Här är en fjärdedel av reglerna Command & Control som inte har en central plats i La Bataille.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Helt rätt att fokus är på c&c. Ser fram emot resultatet!


Skickas från min iPad via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Skulle säga att spelet har två fokus: Command & Control och Combined Arms.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Jag tycker att det ser riktigt bra ut! Möjligen lite trångt för fransmännen vid Ligny. Kul att det här är på gång igen, jag tilltalas av skalan och fokuset på c&c. Speltestar gärna vid tillfälle om det behövs. Hoppas att ni orkar fortsätta.  :up:

Elias Nordling

Jag är rätt taggad just nu. Wouter, som är chefsspeltestaren är den som drivit på oss när Niek och jag känt oss lite trötta. Han är ju den som spelat spelet mest och vet hur bra det är:-)

Inom ett par månader hoppas jag kunna börja dra igång lite speltestande utanför inre kretsen. Vi gjorde en brickreform i ett skede som gör att alla brickor egentligen har andra värden än de som står. Har inte velat släppa dem på allmänheten :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"