Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleon's Art of War

Startat av Elias Nordling, 21 juni 2009 kl. 12:37:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Quatre Bras från det kommande La Belle Alliance, i elektronisk form.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Mycket snyggt!  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Situationen vid Quatre Bras 17:30
Den franska andra kåren gjorde mos av den tunna brittiska linjen vid Gemioncourt, tack vare framgångsrikt artilleribombardemang följt av lika framgångsrik kavallerichock mot de skakade försvararna. Endast små förstärkningar rann in för brittera då Picton i ett försök att spela hjälte totalt missbedömde situationen och sprang iväg med sin division åt helt fel håll.

När fransmännen förberedde sig på att fortsätta mot Quatre Bras tyckte dock kårchefen att han gjort sitt och avbröt anfallet. Därefter följde en paus i stridandet när Ney och Wellington försökte reda ut situationen.

Nu är dock striderna på väg att återupptas. Reilles andra kår gör sig redo för förnyat anfall mot Quatre Bras medan britterna har fått avsevärda förstärkningar och planerar ett koncentriskt motanfall, dels frontalt, dels genom Bois de la Bossu. En käpp i hjulet för Wellington är dock att Brunnswick flippat ut och beslutat att marschera iväg med sin division, som skulle utgöra flankskydd för anfallet.

Fortsättning följer...

Elias Nordling

Situationen 18:30
Den mindre irritationen att Brunnswick försvann utvecklade sig till katastrof när Orange tolkade det som allmänt återtåg och följde efter! Pictons flankanfall blir helt plötsligt en ensam framryckning.
(Wellington har haft extrem otur med tre loose cannon-resultat av tre olika skäl)

Ney kan Rycka fram mot Quatre Bras utan annat motstånd än britternas eftertrupp, som är samma stackars division som fått spö hela dagen. Nu anländer order från Napoleon: Tåga mot Sombreffe omedelbart! Fransmännen har chans att totalt krossa preussarna vid Ligny om Ney dyker upp på deras flank. Å andra sidan besitter man slagfältet och vägen mot Bryssel är vidöppen. Dessutom har Ney möjlighet att krossa Pictons ensamma division. Möjligheterna är plötsligt fler än vad Ney kan utnyttja.

För Wellington är situationen enklare: Få ordning på folket och återta Quatre Bras illa kvickt!

Micke G

Nu när jag håller på att vidga mina vyer och utökar spelhyllan så kom jag på att jag alltid velat ha ett "Nappe"-spel. Jag har läst en del om La Belle Alliance på CSW och har bestämt att detta blir mitt val när det blir aktuellt. Bra jobbat Elias!

Elias Nordling

Slutet blir litet av ett antiklimax: Varken Ney eller Wellington lyckas få igång sina trupper innan skymningen faller. Jag märker att siffrorna jag slängt ut på måfå i tabellen för förberedelsetid av order är för höga, men det var också precis i detta syfte som jag körde denna genomspelning: för att kalibrera tabellerna. Pictons ensamma division tar sitt mål endast trackasserat av franskt kavalleri som har svårt att åstadkomma så mycket mot bra infanteri utan understöd.

Förlusterna för britterna är strax under 6000 man, mot kanske 2500 för fransmännen (det är svårt att räkna exakt eftersom ett steg artilleri, kavalleri och infanteri är olika många man, och enheterna utöver det tar Stragglers, som inte bokförs per enhet utan per kår).

Poängen slutar på +20 för fransmännen, vilket är exakt vad som behövs för massiv seger.

Fredrik H

Blev det något av det här projektet Elias? Jag hoppas att det inte rinner ut i sanden för jag skulle gärna vilja se ett taktiskt Nappespel som är spelbart, historiskt rimligt och med begripliga regler. Jag har så många Napoleonspel som samlar damm för att jag inte orkar kriga mig igenom alla regeltolkningar (La Bat, OSG etc).

Elias Nordling

Jodå, efter ett par månaders vila regelediteras det för fullt, och arbetet med Ligny är påbörjat.

Sten Ekedahl

Citat från: "Elias Nordling"Jodå, efter ett par månaders vila regelediteras det för fullt, och arbetet med Ligny är påbörjat.

Jag säger bara; läs Tamelanders Waterloo, och försök sedan inkorporera det historiska händelseförloppet med möjliga variabler i ett spel. Den som lyckas med detta har en given kund hos mig!
Wargames - Laborationer i historia

Elias Nordling

Tack för lästipset!

Strv102r

Ved står termen "dependable" på ledarbrickorna för?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Andreas Johnson

Vad är det för skala? 200 meter per hex?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Elias Nordling

Ledarna har personligheter: Brilliant, agressive, cautious, dependable, inept eller erratic. Dependable är de som inte utmärker sig åt varken det ena eller det andra hållet.

CiteraVad är det för skala? 200 meter per hex?

250 m.

A F

Citat från: "Sten Ekedahl"Jag säger bara; läs Tamelanders Waterloo, och försök sedan inkorporera det historiska händelseförloppet med möjliga variabler i ett spel.
Är det något speciellt du tänker på?

Elias Nordling

Arbetet pågår med Ligny. Jämför nya grafiken med den ovan.