Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fighting Formations (GMT)

Startat av BigPapaBear, 29 juni 2009 kl. 12:35:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

http://www.gmtgames.com/p-279-fighting- ... ision.aspx

Lät intressant tills jag såg att det var en massa kort inblandade...  :down:
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Hm. Jag låter "osett vara okritiserat"* när det gäller det här spelet. En given förhandsbokning för min del. Jag tycker det ser intressant ut.

* Copyright Andreas Lundin (2009-06-29)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Strv102r

Verkar intressant faktiskt!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

silversixx

Citat från: "BigPapaBear"http://www.gmtgames.com/p-279-fighting-formations-grossdeutschland-infantry-division.aspx

Lät intressant tills jag såg att det var en massa kort inblandade...  :down:
Bah, alla spel som har "Cementery" som specifik terrängmodifikation måste vara ett klart intressant spel ;)

BigPapaBear

Citat från: "silversixx"Bah, alla spel som har "Cementery" som specifik terrängmodifikation måste vara ett klart intressant spel ;)

Ja, jag tänker inte döma ut det i förväg. Förhåller mig "hälsosamt skeptisk" till det bara på grund av korten.  :)

Mode

Citat från: "BigPapaBear"Förhåller mig "hälsosamt skeptisk" till det bara på grund av korten.  :)

Kort, tärningar, runstavar, kaffesump - det är ju bara mekanismer ...
Jag känner mig också smått skeptisk, men det beror snarare på titeln. Det känns som ytterligare ett kryptoglorifierande och oskyldigförklarande av "tyska" förband och ett cyniskt säljargument riktat mot historielösa amerikaner. Möjligen är jag cynisk, men jag har på känn att man kommer att fokusera på perioden fram till 1942 - 3 och i tysthet förbigå perioden fr.o.m. hösten 1944. Man får väl vara glad åt att det åtminstone inte handlar om en SS-division ...

Om det däremot handlat om exempelvis nionde gardesmekkåren, då hade det givetvis varit en helt annan femma!    :up:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

BigPapaBear

Citat från: "Mode"Det känns som ytterligare ett kryptoglorifierande och oskyldigförklarande av "tyska" förband och ett cyniskt säljargument riktat mot historielösa amerikaner. Möjligen är jag cynisk

:shock:  Men nu skojar du?

Ja, definitivt cynisk. Troligtvis ganska historiskt okunnig på bästa politiskt korrekta manér också känns det som (med all respekt, nja en gnutta respekt iaf). Du bör nog sluta helt med krigsspel om du inte vill spela spel som innehåller enheter med någon som helst form av blod på sina händer. Vilka spel spelar du där den ena sidan är HELT god och den andra HELT ond? På vilket sätt var GD mer "ondskefulla" än de motståndare man mötte på östfronten?

Det som gör GD intressanta är att de är en förträfflig enhet ur ett militärt perspektiv. Punkt.

Citeramen jag har på känn att man kommer att fokusera på perioden fram till 1942 - 3 och i tysthet förbigå perioden fr.o.m. hösten 1944. Man får väl vara glad åt att det åtminstone inte handlar om en SS-division ...

Ja, för att det är lättast att hitta intressanta scenarion under den perioden. Att av princip inkludera scenarion där GD blir överkörda när de är gamla, trötta och utslitna känns som politisk speltillverkning. GMT är inte Centrum för levande historia; de har inget folkfostrande syfte där gemene man betraktas som en okunnig drönare. Du kanske vill att vi ska spela spel som handlar om när GD soldaterna blir riktigt gamla och har dåligt samvete för att de dödade oskyldiga sovjetiska soldater. Lite Bergman-angst i spelform.

CiteraOm det däremot handlat om exempelvis nionde gardesmekkåren, då hade det givetvis varit en helt annan femma!    :up:

Det är så sällan man får chans att prata med en tvättäkta stalinist.

BigPapaBear

Citat från: "Mode"Kort, tärningar, runstavar, kaffesump - det är ju bara mekanismer ...

Jo, men kort är oftast en väldigt dålig mekanism i mina ögon. Smaksak.

Andreas Lundin

Trollbattle. Jag tar plats på första parkett.  :lol:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

Om ni vill veta hur det går finns hela grälet redan fixt och färdigt på Consimworld. Fast det tog just en ny vändning när tokstollen från Hong Kong som använder Rommel som avatar skrev att politisk korrekthet tar död på hobbyn för att ingen kommande Fighting Formations-titel skulle handla om någon SS-division  :insecure:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

Citat från: "BigPapaBear"Det som gör GD intressanta är att de är en förträfflig enhet ur ett militärt perspektiv.

Det finns gott om icketyska "förträffliga" militära enheter, dock är det knappast brist på spel om just GD, vilket var poängen. Vidare, på vilket sätt är det relevant att förbandet är "förträffligt"? Ordet implicerar mer eller mindre ett ställningstagande.
Ett mer relevant mått torde vara om insatserna är intressanta och i det fallet skiljer sig inte GD märkbart från andra mekaniserade tyska förband utom vad gäller propagandan. Skulle titeln "138. Infanteriedivision" väcka lika stort intresse? [För säkerhets skull är väl bäst att förtydliga att det är en retorisk fråga.]

CiteraAtt av princip inkludera scenarion där GD blir överkörda när de är gamla, trötta och utslitna känns som politisk speltillverkning.
Du får gärna förklara för mig arme historiskt okunnige varför dessa strider inte är intressanta om spelet ska handla om förbandet. Att exkludera dem vore väl "politisk speltillverkning" om något?

Citera... en tvättäkta stalinist.
:lol:   :lol:   :lol:
Jo du, det epitetet var faktiskt RIKTIGT roligt! Om du vill kan jag nynna "Poljusjko polje" också så du kan använda ytterligare några invektiv.

Mode

Citat från: "BigPapaBear"Jo, men kort är oftast en väldigt dålig mekanism i mina ögon. Smaksak.

Varför? För att man kan räkna dem och på så sätt öka sannolikheten för något?
För mig spelar det ingen större roll vad man använder (möjligen är kaffesumpen mindre optimal p.g.a. benägenheten att lämna fläckar) så länge det funkar och jag gillar när någon vågar tänka utanför lådan, annars skulle vi fortfarande sitta med den så förlegat Clausewitzianska CRT:n med dess magiska 3:1.

Vvornth

Varför måste man göra politik av det hela istället för att bara se på det hela ur konfliktsimuleringssynvinkel?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Micke G

Tror detta är ett bra SPEL och att det handlar om GD gör inte saken sämre. Efter att gång på gång försökt mig på TCS GD'41 så känns detta som en liten revanch. Nåja, eftersom detta är tänkt som en serie så lär det bli fler intressanta formationer att följa.

Har skickat en pre-order.

Micke G

Citat från: "Elias Nordling"Om ni vill veta hur det går finns hela grälet redan fixt och färdigt på Consimworld. Fast det tog just en ny vändning när tokstollen från Hong Kong som använder Rommel som avatar skrev att politisk korrekthet tar död på hobbyn för att ingen kommande Fighting Formations-titel skulle handla om någon SS-division  :insecure:
Vart var denna fajt Elias?