Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelträff i Skåne.

Startat av Daniel H, 6 september 2009 kl. 12:21:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

MB

Jag har noterat att två platser är nu bokade till första Micro-omgången på fredag.

Mvh
Magnus

Davout

Bra initiativ! Jag skall absolut försöka vara med på en del av konventet i alla fall.

Detta är nog mitt första inlägg på forumet, vilket väl visar hur intresserad jag är av konventet!  :)

Kvalifikationer: Jag har spelat Glory III med Andreas Lundin och min sambo känner MB  :)

Andreas Lundin

Jag välkomnar dig hit till forumet. :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Davout

Tack!  :D

Känns lite fånigt med pseudonym, men jag ville inte byta konto... För er andra kan jag berätta att jag heter Mattias Persson och spelar alldeles för lite krigsspel men ganska mycket andra brädspel och kortspel. Jag finns på Boardgame Geek under mitt riktiga namn. Favoritepok: Napoleonkrigen.

MB

Hej Mattias!

Trevligt att du också trillat in på krigsspelspåret och väldigt kul att du är konventssugen.
Jag håller helt med, det spelas för lite Nappespel nuförtiden.  :D

Elias Nordling

Det finns två Mattias Persson på forumet nu va?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

CiteraJag håller helt med, det spelas för lite Nappespel nuförtiden

Nu var det inte exakt det han skrev, utan att detta var hans favoritperiod. Rent teoretiskt skulle det ju kunna vara så att han tycker att det spelas alldeles lagom mycket s.k. Nappespel. :wink:

Nu tror jag nog att så inte är fallet.  :lol:

/Herr Lundin märker ord.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Davout

I mitt liv är det alldeles för lite Napoleonspel. Hade varit trevligt att kunna avverka någon av mina ospelade La Bataille-titlar på det här konventet, men eftersom jag inte ens kan vara där en hel dag, så...

Snowfox

Håller med, det är alldeles för lite intresse i tidsperioden.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

MB

Jag hoppas kunna hjälpa till med en förändring till att det blir mer Napoleonspel i Skåne inom snar framtid. Jag har bara spelat 6mm figurspel inom eran, men vill gärna dyka ner mer i militärhistorian kring detta ämne. Det vore kul om vi kunde få med Napoleonspel på konventet eller dra igång något spel vid annat tillfälle.

Davout

Jag tror aldrig jag har spelat figurslag, så jag provar gärna det också vid tillfälle. Jo, jag spelade ett parti Napoleon´s Battles en gång, men vi använde brickor istället för figurer.

MB

Napoleons Battles är en tungviktar inom figurspel. Jag har själv bara testat Shako, General de Brigade
och Grande Armée som är skrivet av Sam Mustafa.
Mustafa har verkligen tillfört mycket av kreativitet blandat med nytänkande, militärhistoria till Napoleonfigurspel. Han är igång med en ny spelserie http://www.sammustafa.com/honour/

Annars kan jag nog rekommendera Musket & Pike, slaget vid Edgehill som Engelbrekt kommer till att hålla på konventet om du vill testa figurspel. Visst det är ECW och inte Napoleon, men jag tror att man kan få ut mycket av att köra ECW, för att se hur krigsföringen har växtfram.

Det handlar väldigt mycket om känsla i figurspel och du måste känna av när du ser din ena flank krossas eller bryter igenom och allt bara blir kaos på några sekunder efter låååångt planerande.

Förövrigt tycker jag att det är bättre att köra med brickor än att inte spela alls  :ultra:

Davout

ECW är absolut intressant, även om jag vet lite mindre om det.

Jag är helt ny på det här med konvent, så hur funkar det: Bör man förhandsboka för att vara säker på att få spela något intressant, eller kan man bara dyka upp och få spela något annat än Carcassonne?  :?

MB

Är det något spel som du är extra nyfiken på och vill spela är det alltid bästa att föranmäla dig till konventet och det spelpass du vill deltaga i (annars finns det riska att du får spela Carcassonne  i 48 timmar).

Jag har inte gjort schemat ännu för arrangemangen, men jag vet att David (Engelbrekt) och hans kolleger har tänkt köra ett pass på fredag med start kl. 19 och framåt och på lördag med start kl. 19 och framåt.

Inget är dock helt spikat med tider ännu, David ger säkert själv en kommentar kring spel och tid här tråden  :D

Engelbrekt

Det stämmer vad Magnus säger, jag arrangerar två pass av Musket & Pike: Edgehill. Alla är välkomna att anmäla sig, det finns gott om plats. Exakta tider och liknande kommer snart. Att deltaga kommer inte att vara särskilt betungande, varje spelare får en vinge eller två att leka med. Viss förkunskap är ett krav, åtminstone måste man ha läst igenom reglerna några gånger. Reglerna finns här: http://www.gmtgames.com/mpgustav/GustavRules2.pdf

Spel i Helsingborg blir premiär för detta arrangemang. Mer info finns här på min blog: http://tacw6mm.blogspot.com/

I korthet går det ut på att lira M&P med 6mm figurer, på en stor karta med terräng. Jag har köpt en grön spelmatta med färdigtryckta hexar på, skitfiffigt. Sen dit med lite häckar, vägar och tusentals små tenngubbar!

För den som inte vet: Edgehill är ett klassiskt slag i M&P-serien. Enkelt, välbalanserat och kul.

Edit: 6mm Napoleon låter bra, det är jag intresserad av när/om det sker.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.