Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Gazala

Startat av Strv102r, 12 september 2009 kl. 16:23:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Sten! Long time, no see... Funderade just vart du tagit vägen för någon dag sedan.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Sten Ekedahl

Citat från: "Strv102r"Sten! Long time, no see... Funderade just vart du tagit vägen för någon dag sedan.

Har mest varit på golfbanan det senaste halvåret.  :P  Fast nu är den säsongen snart slut. :cry:
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Fiendens nästa drag blir att försöka frigöra Trieste med 21 Pz. Triese anfaller söderut mot mineringen med framgång, men 21 Pz stoppas av 2 armoured.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

I söder försvarar 90 lätta medan 15Pz står som reserv.

Strv102r

Härnäst lyckas 21Pz slå stora delar av 2 pansar och inringa resterna. Man återupprättar Triestes underhållslinjer. Faktum kvarstår dock. Fienden har gjort slut på alla underhåssreserver eller förlorat dem i strid. Han kör nu "hand ur mun" och har ingen som helt framförhållning på hur han kan anfalla i framtiden. Blir det med en, två eller 0 divisioner. Dessutom är han kvar inne i minboxen. Spelet är nästan gånget halvvägs. Jag har gott om underhållsresurser. Ser lite hopplöst ut. Konsekvenserna av underhållsystemet var nog inte klara för någon av oss riktigt. Kopplat till att jag nu upptäckt lite errata på nätet där det står att man inte får ha enheter i reserv i setup, vilket skulle omöjligjort för mig att binda honom som jag gjorde första omgången, så beslutar vi oss för att se detta som en inlärningsmatch och börja om.

Strv102r

Omtag! Spelstart!

Strv102r

Efter första rundan ser det lite annorlunda ut. Fienden tar med sig även Ariete runt BIR HACHEIM. 3 indiska slås helt (kommer att reorganiseras) men också hela 7 motoriserade utom en bataljon. Fienden är mycket mer ekonomisk med logistik denna gång...

Jag inriktar mig just nu på att inte ge några blottor i väster som gör att hela GAZALA linjen faller. När fienden rör sig norrut, eller västerut, hittar jag kanske en blott att utnyttja.

Strv102r

Ett omgång senare (D+2). 15Pz misslyckas att slå de sista resterna av 7 motoriserade. Detta leder till att hela DAK blir passiv detta dygn. Jag avvaktar också i väntan på en lucka.
I öster anfaller Trieste genom mineringen i minboxens västra del mot i huvudsak spaningsförband på min sida. Jag går till motanfall och kastar delar av fienden bakår med ganska bra förluster. Till huvuddel kan jag dock inte kasta ut italienarna ur mineringarna. Därtill är jag för svag. Jag placerar en reserv vid utfarten från minboxen för att undvika obehagligheter D+3.

Strv102r

D+3 har gått. Resterna av 7 motoriserade är slagna och 15 Pz har även fortsatt österut och har slagit 29 indiska brigaden. XXX kåren samlar lite lösa förband för att försvara El Adem. Här finns nu alla tre stridsvagnsbataljoner som tillhörde 1. sydafrikanska divisionen. I övrigt väntar DAK. Sannolikt på att 15 Pz ska komma i utgångsläge för ett kåranfall. Han tänjer ut min 7 div till bristningsgränsen... Jag har fler stridsvagnar, men färre manöverförband.

150 brigaden (förstärkt med en stridsvagnsbataljon ur divisionen) lyckas nita Trieste en gång till och kastar ut ännu en stridsgrupp ur mineringen med stora förluster för fienden.

Strv102r

15 Pz rycker fram norrut. I övrigt gör fienden ingenting. Jag börjar oroa mig för min nu ganska tunna linje med 7 pansardivisionen. Utsträckt och inga reserver kvar.

Strv102r

Fienden gör inget utom att föra fram mer underhållsresurser. Jag tror mig inse att min tunna linje kommer att brista som ett snöre om fienden anfaller kraftsamlat och undrar om jag inte lägger resurser på att försvara värdelös tom terräng. Jag väljer att inte förvara på detta sätt längre utan delar försvaret till två avsnitt där terrängen eller mineringar kan stödja mig. Det öppna gapet kan med tur locka fienden att försöka skära av 50 och 1 SA div vilket kan ge mig möjlighet att skära av hans tät. DAK är så stark nu att han måste göra ett misstag för att ge mig en chans att nå ett avgörande till min favör. Kanske deta kan funka?

Strv102r

Men fienden tar inte betet. Han framgrupperar men gör ingenting mer. Jag inser att jag måste påverka hans förmåga att genomföra offensiv strid på sikt och beslutar mig för att inleda störande mindre offensiver för att provocera fram motanfall som tär på hans underhållsreserver. Fria franska brigaden gör ett utfall söderut som potentiellt hotar att skära av DAK medan jag på östra flanken angriper 15 Pz högra flank. Jag misslyckas slå den, men hotet mot fi presenteras.

Här ser vi hur de delvis reorganiserade 3 och 39 ind brigaderna med understöd av 1 SA strvbataljoner anfaller 15 Pz flank. Jag kommer faktiskt åt hans artilleri som jag nedkämpar två bataljoner av.

Fransosernas utfall söderut.

Strv102r

Precis som i Crusader orsakar de höga förflyttningsförmågorna problem spelmässigt. Man kan stå 10 hex från motståndaren, flytta till kontakt, framrycka genom två ZOC och göra en overun och sedan anfalla mot samma mål med andra enheter som gjort samma sak och sedan återgå till utgångsläget i exploitation. Enda sättet att skydda sig mot det är att ha en obruten linje av enheter men dessa blir då väldigt sårbara för overruns av mindre stackar vilket i princip åstadkommer sama resultat som det ovan. Själva principen är väl helt Ok men tidsskalan och hexskalan gör att det får märkliga konsekvenser. Systemet fungerar mycket bättre i de andra spelen jag provat.

Elias Nordling

Ja, jag gillar inte ökenspelen av det skälet. Yom Kippur är likadant.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

MB

Vi kommer till att köra en omgång av Crusader i Helsingborg nästa vecka och jag har faktiskt tänkt mycket på det problemet du tar upp här. Med de snabba framryckningarna för att gör en overrun, jag trodd medicinen mot det skulle var mindre grupper med obrutna linjer. Typ det mer traditionella formationstänkandet med en center och två flanker som fungerar som svängdörrar, för att rubba alla stackar som försöker lägga sig i position för en overrun.

Det blir ju kanske mer som sjuårigakriget med en lång skyttelinje än snabba ökenstrider med kringgående manövrar för att slåut förrådslinjerna.

Jag är kanske helt fel på det men det är värt att tänka på.
Kanske skulle det vara halv move i exploitation fasen när det gäller ökenspel, för att undvika denna effekt i spelet?