Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Gazala

Startat av Strv102r, 12 september 2009 kl. 16:23:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Jag skulle säga att SCS är delvis trasigt. Efter att ha spelat Yom Kippur, Afrika 2 och Ardennes (samt ett av de däringa 1vk-spelen), så rör jag inte systemet ens med tång längre.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

MB

Jag kan se bristerna i SCS, men jag ser även de stora möjligheterna i att kunna köra ett krigsspel inom rimlig tidsram som inte tar alltför stor plats och i princip alla kan läsa sig till på några timmar. Jag tycker också att det är ganska lätt att lägga till enkla house rules om man stöter på patrull i spelsystemet.

SCS fungerar bra för att föra krigsspelandet framåt och inte stagnera i mastodontprojekt som aldrig får se gryningen. Jag har dessvärre erfarenhet av det både från krigs- och figurspel.

Jag tror att det är bra för mig som är ny inom krigsspel att skola mig inom SCS, helt enkelt. Det har hjälp mig att komma igång med krigsspel och bli införstådd med den termologin som gäller inom krigsspel. Och jag har redan börjat snegla mot OCS, Sicily: Triumph and Folly och Tunisia plus mängder av andra spel.

Jag tror SCS handlar mycket om att kunna träffas över en fika och spela igenom ett scenario samtidigt som man kan diskutera historiska händelserna, "Beer and Pretzels" helt enkelt.

Elias Nordling

Dean Essig som gjort SCS är fixerad vid mobilitet. Det kanske ger mer spännande spel ibland, men realismen blir lidande. Somliga SCS-spel är bättre än andra på den punkten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Profit

Ett sådant där spel som man gärna skulle spela med designern, bara för att se om man missat något..!

Strv102r

Fienden omgrupperar del av 15 skyttebrigaden och 90 lättas spaningsbataljon mot fria franskas genombrott. 15Pz slår 3 indiska brigaden (igen) men drar sig i huvudsak bakåt. Trieste gör ett försök att komma genom mineringen igen. Icke!

Jag kastar ut Trieste ur mineringen och divisionen är nu rejält reducerad. I syfte att få tysken att spendera underhållet, som nu tar lång tid att komma fram den långa sträckan, fortsätter jag att ansätta 15Pz.

Jag börjar på att fundera på om det inte snart är dags att lämna GAZALA ställningen med 1SA och 50 div. Det kan gå fort för fienden att skära av dem om han vill det. Jag har kanske köpt tid så det räcker där?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Scipio

Verkar stämma för dom andra SCS-spelen jag har spelat också.

Jag hoppades på Russian-campaign enkelt men gediget hantverk...det är inte SCS.
Som sagt Beer & Pretzel skulle dom kanske duga till om det inte var för att man samtidigt behövde räkna 45412 MPs åt gången.

SCS har aldrig misslyckats med att göra mig besviken de gånger jag har gett det chansen.
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Jag är böjd att hålla med. Men förvånande nog har jag inte riktigt övergivit SCS: Ardennes. Ett spel som jag har haft mycket kul med. Jag vet att det är ett ev de minst omtyckta spelen i serien, men av någon anledning har jag alltid fått till balanserade och spännande omgångar med det. Yom Kippur har också sin charm... Det är liksom bara att släppa på hämningarna och köra! Det är ju ändå snart över inte sant? :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Yom Kippur minns jag bara, från spel med Vvornth, att det var kaotiskt, hade inga fronter och att jag konsekvent satsade på att ta kål på Sharon då spelet tappade lite av sin dragningskraft redan turn 2.

Snowfox

Det enda klockrena spelet i samlingen som jag gärna plockar fram igen, förutom Stalingrads Pocket är Fallschirmjager, vilket är ett utmärkt spel som håller än idag.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Jag gillar även The Mighty Endeavour (trots alla invändningar) och Bastogne skarpt.

BigPapaBear

Mighty E är i en klass för sig i SCS. Har inte provat Fallschirmshopparspelet än.

Men visst har systemet sina brister. Det är ju därför man spelar OCS...
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraDet är ju därför man spelar OCS...

OCS har ju i och för sig ungefär samma brister fast med 40 sidor regler :-)

tinG

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraDet är ju därför man spelar OCS...

OCS har ju i och för sig ungefär samma brister fast med 40 sidor regler :-)

Oj! Elias sticker in huvudet i OCS-svärmen... Men jag ser också vad du menar, absolut.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

En close up på läget hos DAKs stridande delar. Planen att provocera honom att spendera logistik har fungerat.

Och läget där Fria grod motas i grind. Även här anfaller han.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Tysken går till motanfall och slår 29 indiska (igen). I övrigt inget större. Han fortsätter blöda det underhåll han behövt för "Ze big Panzerbattle"

Jag påbörjar urdragningen från GAZALA-ställningen. 7 pansardiv brigader grupperar bakom höjden medan 21 indiska lämnas med underhåll i den befästa ställningen söder om höjen för att hota underhåll och artilleri. Fria franska och 150 brigaden börjar dra ur medan resten av 50 div och 1 SA får vänta ett dygn.