Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

A Victory Denied (MMP)

Startat av Elias Nordling, 14 september 2009 kl. 12:15:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Uppföljaren till A Victory Lost, på slaget vid Smolensk 1941. Liksom AVL har man verkligen lyckats med spelplanen, som har en varm sensommarkänsla. Brickorna är lika spartanska som för AVL.

Man vill ju inte att en uppföljare ska vara identisk med ettan, med andra namn på tätorterna, och det är inte heller A Victory Denied. Ganska mycket är faktiskt annorlunda, och om du retade dig på något specifikt i AVL är chansen rätt stor att det är annorlunda i AVD.

En annan fara med uppföljare är complexity creep. Nu var iofs AVL busenkelt och avskalat. AVD har litet mer krom, men jag skulle inte karaktärisera det som svårare.

I A Victory Lost kunde man känna sig rätt vilse vid start och det troliga var att man spelade skitdåligt på första försöket, innan man fattade hur det funkade. Det gäller i ännu högre utsträckning för A Victory Denied. Dels har man sämre känsla för kontrahenternas förmågor, dels är spelplanen vidöppen, med segerrutor litet var stans på spelplanen, som man drar dolda brickor för att se hur mycket de är värda, dels finns det en del subtiliteter i aktiveringsbrickorna och förstärkningar som det tar ett par rundor att få grepp om.

Segervillkoren kompliceras av att man halvvägs in i partiet slår en tärning för att se om Hitler vill fortsätta mot Moskva eller vika av mot Kiev. I det förra fallet får man mer ambitiösa segervillkor att uppfylla, men också mer resurser att göra det med. Litet synd att tärningsslaget för detta inte är kopplat till situationen på spelplanen, tycker jag.

I mitt första parti misslyckas jag katastrofalt som tysk, men jag får inte riktigt samma impuls att omedelbart försöka igen som jag fick med AVL. Det betyder nog inte att spelet är sämre, bara att situationen i AVL hade mig mer fängslad från start. Om jag var bättre påläst på slaget vid Smolensk kunde det mycket väl ha varit en annan femma. Jag kan föreställa mig att spelet har högre omspelbarhetsvärde än AVL tack vare större spridning av målen.

Ryssens brickor är väldigt generella, och antingen väljs eller dras ur en kopp, vilket ger spelet en litet mer abstrakt känsla än A Victory Lost. Å andra sidan tycker hag att hanteringen av högkvarter och aktiveringsbrickor mestadels känns mindre "gamey".

Jag tycker absolut spelet klarar av att stå på egna ben och inte bara som uppföljare till AVL. För den som inte spelat AVL kan jag rekommendera bägge som snabbspelade kluriga spel med enkla regler men en hel del subtiliteter som det tar ett tag att uppskatta.

Jag sätter en fyra i betyg, men möjligheten finns att spelet kan växa till en femma när man väl lärt sig behärska det.

Frågor på det?

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Vilken betygsskala? 1-10?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

1-5.

A F

Säkert en jättefin karta, men det synns knappt varken städer elle vägar på din bild. Var i världen är man?

Elias Nordling

Nyckelordet är "på bild". Vägarna syns fint. Städerna är det litet si och så med, men ortsnamnen hjälper ju.

Var vi är? Det står SMOLENSK med stora bokstäver mitt på kartan, Minsk i vänsterkanten, Moskva i högerkanten. Vet du fortfarande inte var du är kan ingen hjälpa dig.

BigPapaBear

Toppenfin karta, men jag är inte såld efter att ha läst din recension. Det verkar vara "för mycket spel för lite simulation". Men får jag tillfälle ska jag ge det en chans. Det är alltid kul att bli positivt överraskad.
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Moskva i högerkanten.

Under ljusreflexen?  :P

Elias Nordling

CiteraDet verkar vara "för mycket spel för lite simulation".

Har du provat A Victory Lost? Jag skulle säga att AVD hamnar litet mer åt simulationshållet.

CiteraUnder ljusreflexen? Razz

Exakt! Där de tre enheterna sitter.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Det verkar vara "för mycket spel för lite simulation".
Eurogamern har talat!  :P

Lite WaR2 på Lincon kanske...  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

CiteraEurogamern har talat!  

Lite WaR2 på Lincon kanske...

hehe.  :wink:

Men faktiskt. Vill man ha ett bra spel brukar ett eurogame slå herr Starkväders konstruktioner varje gång.

Vill man ha en simulering... så samma som ovan...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

BigPapaBear

Precis. Vill jag ha spel tar jag ett eurogame. Vill jag leka krig ska det inte kännas speligt.

Men jag ska se till att prova AVD.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraVill jag leka krig ska det inte kännas speligt.

Det är såna här saker som gör hobbyn obegriplig för utomstående. De allra flesta skulle tolka ovanstående som "det får inte vara kul". Jag vet en och annan som också skulle mena det.

Mode

Citat från: "Elias Nordling"De allra flesta skulle tolka ovanstående som "det får inte vara kul".
Det finns rätt många populära eurogames som inte heller är särskilt kul ...
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

CiteraDet finns rätt många populära eurogames som inte heller är särskilt kul ...

Men det uppfattas sällan som en merit, till skillnad från krigsspel.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Det är såna här saker som gör hobbyn obegriplig för utomstående. De allra flesta skulle tolka ovanstående som "det får inte vara kul". Jag vet en och annan som också skulle mena det.

Kan du utveckla detta lite?