Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Santiago Campaign (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 4 november 2009 kl. 21:54:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

The Santiago Campaign är ett spel i Strategy & Tactics om landkampanjen på Kuba under Spansk-Amerikanska kriget. Reglerna är korta, 10-11 sidor, men innehåller i all sin enkelhet det mesta av krom man kan önska sig av kampanjen, såsom kaoset i den amerikanska landstigningen och logistiken, kubanska guerillas, Theodore Roosevelt och spaningsballonger.

Jag har haft det uppställt ett tag och spelat en omgång, sedan kört fast. Spelet ska inte lastas för det, orsakerna är två: Det ena är att spanjorerna har fullständigt fri hand att ställa upp sina trupper. Det kan vara svårt att få grepp om vad som är smart på första försöket, och min uppställning sög, så i praktiken behövde jag starta om. Det andra är att spanjorernas styrka är dold för amerikanerna. I detta fall varierar deras styrka kraftigt, vilket gör att spelet inte funkar så bra solitärt.

Så det vore synd att säga att jag spelat det, men på det lilla jag pillat med det känns det som ett solitt bra spel utan onödigt krångel i mekanismerna. Det verkar vara en bra simulation av kampanjen, och ett spel med intressanta beslut att fatta för båda sidor. Jag skulle rekommendera det för den som är intresserad av ämnet.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Ser "mysigt" ut.  :)
En mycket bitter liten man.