Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Lock´n´loads Blood & Bridges

Startat av Strv102r, 3 januari 2010 kl. 17:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Bilden visar en Panzermörser, alltså en 12 cm granatkastare i ett M113 chassi, i eldställning. Notera att Grkeldröret sticker upp genom ett runt hål i taket och är riktat bakåt. Systemet är ett bataljonsartillerisystem och är byggt för att understödja Pzgrenkompanierna med indirekt spränggranatseld och rök alt lys. Tyskland har aldrig haft någon indirekt pansarvärsammunition till sina 12 cm grk. Om man med ett sådant system kan se fiendens stridsfordon från sin grupperingsplats är närskyddsrök (rökkastarna för dessa syns på chassifronten) och omedelbar rörelse till skydd (också kallad flykt) det enda egentliga alternativet. Man har inget duellvärde som är mätbart ens mot BTR-70 som med sin 14,5 TKsp skjuter rakt genom M113 på ganska långa håll. Systemet utgallrades 2004.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Holmgren

Citat från: "Elias Nordling"pansarmörsaren slår ut den kvarvarande BMP2an
Men vänta nu, artilleri som skjuter HE kan väl inte slå ut pansarfordon utan endast orsaka "Disruption" (Regel 8.1). Har jag missat något?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Elias Nordling

CiteraMen vänta nu, artilleri som skjuter HE kan väl inte slå ut pansarfordon utan endast orsaka "Disruption" (Regel 8.1). Har jag missat något?

Jag uppfatar det som att pansarmörsaren räknas som HE snarare än aqrtilleri.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

När jag kollar igen står det att granatkastare kan skjuta direkteld, eller indirekt, och i det senare fallet sker det som om det vore artilleri. En strikt regelläsning skulle då ge att granatkastare vid direkteld kan slå ut pansarfordon, men inte vid indirekt. Hade det varit artilleripjäser hade jag köpt den logiken. Nåja, det är ju ett väldigt enkelt spel, så fr den med fördjupade vapenkunskaper är det lätt med husregler.

Strv102r

Om det gällt en bandhaubits eller en fälthaubits hade jag köpt möjligheten att skjuta direkt med spränggranat (ofta har de dessutom ett par pansarspräng just för sådana tillfällen) då de ju övar för att i nödfall dumpa eldrören och skjuta direktriktat. Men med en granatkastare som bara skjuter bumpan rakt upp och sedan låter farbror Newton se till att den trillar rakt ner? Fast det är klart, den nu inställda svenska dubbelpipiga granatkastarpansarbandvagn 90 (också kallad SSG120) på 90 chassi med 2 st tolvor i ett torn kunde skjuta direkt...

Men det skulle ju inte vara någon traditionell granatkastare heller...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Scenario två är ett ännu mindre scenario. Två spaningskompanier möts. Det ryska har vi sett i förra scenariot: Två T80, två BMP2 och två BRDM2.

Mot dem har vi ett brittiskt spaningskompani. Så här ser styrkeförhållandena ut:

Strikern är jämförbar med BMP2orna, och dessutom med överlägsen räckvidd. Jag vet inte vad Scimitar är beväpnad med, men det ser ut att vara en väldigt lång kanon för att skjuta pingpongbollar med. Usel slagkraft. Det enda britterna har att kompensera med är två artillerifällda minfält och litet rök.

Segervillkor. En poäng per förstörd fiendeenhet, två per enhet som kör av motståndarens kartkant.

Den brittiska planen får bli att försöka fixera ryssen med minfälten och blockera deras skjutförmåga med rök, hålla avståndet så att Strikern kan skjuta men inte ryssen, plockanågon enhet och sedan smita fort som fan. Ryssens plan blir att gå och bråka med britten.

jonjac

Citat från: "Elias Nordling"Jag vet inte vad Scimitar är beväpnad med, men det ser ut att vara en väldigt lång kanon för att skjuta pingpongbollar med. Usel slagkraft.

Verkar vara ett spaningsfordon utrustad med en 30 mm-kanon.
http://arcaneafvs.com/fv107scimitar.html
http://en.wikipedia.org/wiki/FV107_Scimitar

Elias Nordling

Den brittiska planen överlever inte kontakt med verkligheten. Britterna kommer in på banan först och rusar efter skydd. Spelytan är inte stor nog för att britterna ska kunna manövrera på extremt håll.

Ryssen kommer in sedan, och avancerar i skydd av en stad. Britterna byter position till en skogsdunge längre norrut. Får de första aktiveringen har de chansen att skjuta på ryssen i exponerat läge.

Elias Nordling

CiteraVerkar vara ett spaningsfordon utrustad med en 30 mm-kanon.

Men varför är kanonen lång som hela fordonet och har ändå usel räckvidd?

jonjac

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraVerkar vara ett spaningsfordon utrustad med en 30 mm-kanon.

Men varför är kanonen lång som hela fordonet och har ändå usel räckvidd?
Nu citerar jag visserligen wikipedia då jag inte besitter någon egen kunskap gällande detta, men månne beror längden på att pipan i sig tar emot en del av rekylen och detta kräver extra längd? Dessutom är pipan konstruerad att ta minimal plats inuti tornet, vilket kanske också ökar på längden externt en aning. Enligt specen så kan den skjuta 4 km.

The weapon was designed for minimum inboard length, allowing for more space in the turret. Another feature is that no gun gas escapes into the turret. Spent cases are ejected forwards. Unlike the belt-fed systems on most vehicle weapons, Rarden is loaded manually with three-round clips. This limits its capacity to fire in automatic mode to 6 rounds. The operation is long recoil with barrel and bolt initially recoiling together. This keeps the stresses on the mounting to a minimum.

Ola som är vapenexpert här kanske vet mer?

Elias Nordling

Britten får första aktiveringen. T80orna är skymda av staden, övriga fordon är synliga. Perfekt! Man släpper ett FASCAM-minfält över staden för att göra den mindre attraktiv som försvarsposition för ryssen, och strikern bränner av en rejäl salva som totalt förintar en BMP2. Bra start!

Elias Nordling

Hade ryssen fått nästa aktivering hade nog Strikern varit död när den kvarvarande BNP2an skjutit tillbaka. Men britterna har tur och får nästa aktivering också! Den andra BMP2an slås ut, medan halva kompaniet påbörjar en utdragning. Sedan tar omgången slut, innan ryssen får aktivera. Lyckat bakhåll!

Regelnot. Om en enhet inte fått aktivera ett drag är den garanterad en aktivering nästa drag.

Elias Nordling

Läget efter omgång tre. Britterna försöker manövrera sig runt ryssarna. Ryssarna delar upp sig så att BRDM-vagnarna som är försvarslösa går runt britten medan T80orna sätter sig i blockerande position.

Holmgren

Citat från: "Elias Nordling"Men varför är kanonen lång som hela fordonet och har ändå usel räckvidd?
Är det bara jag som får Kellys Hjältar-vibbar? Britterna har gjort en Oddball - hängt på ett större eldrör och hoppats att det får fienden att hålla sig undan!  :P
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Elias Nordling

Efter omgång fyra. Katt-och-råttaleken fortsätter. Med strategiskt placerad rök lyckas britterna med sina två aktiveringar manövrera sig närmare fiendens kartkant utan att de får skottchans. Ryssen ställer sig i en ny position samtidigt som pansarbilarna förbereder en spurt mot kartkanten.