Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Empires in America (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 14 februari 2010 kl. 16:59:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Empires in America är ju däremot en riktigt bra titel på ett spel. Det handlar om det så kallade "French and Indian War", bland dem som inte krigade mot indianer och fransmän mer känt som Sjuårskrigets del i Nordamerika.

Spelet är ett solitärspel där spelaren är fransmannen som ska försöka hålla Nya Frankrike tills spelets slut, vilket man historiskt misslyckades med.

Spelsystemet är det som Victory Point Games kallar States of Siege, vilket innebär att motståndarnas arméer konvergerar längs med olika framryckningsleder, och om någon av dem når målet (Montreal i detta fall) förlorar man. Klockan är en lek med kort som innehåller händelser, ledare med trupp, andra trupper och uppbåd. Om korten tar slut innan Montreal intagits vinner man.

Varje ledare har sina egna specialegenskaper, och fransmännen har en pool med "action points" som man måste använda till att göra motanfall mot framryckande arméer, bygga försvarsanläggningar eller organisera förstärkningar.

Jag trodde att jag skulle tycka bättre om det här spelet när jag läste reglerna än vad jag faktiskt gjorde när jag spelade. Jag tycker inte att man får det historiska förloppet med en kampanj om året följt av ett slag och omorganisering. I stället kommer fiendearméerna rullande gång på gång och man får mängder med slag hela tiden. De spelarbeslut som man har att fatta känns inte heller så jättespännande. Aktivitetspoängsmekanismen är intressant, men det finns för litet att göra med dem. I övrigt handlar det mest om att samla ihop med tillräckligt mycket stridspoäng till de rätt repetitiva slagen och slå 5-6 vid rätt tillfälle.

Det landar på en trea av fem.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

En trea låter generöst med tanke på att beslutsmöjligheterna verkar bristfälliga.

Tack för att du sparar pengar åt mig.  8)

Det finns två ypperliga spel om den här konfliken, ett S&T spel som är fantastiskt med tanke på att det är ett tidningspel och sen har du GMT:s kortspel.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.