Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

70 år sedan invasionen av Norge

Startat av Vvornth, 9 april 2010 kl. 17:47:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Vvornth

Det får man ju fira med ett quiz. http://quiz.svd.se/Default.aspx?sTid=638
Faktiskt riktigt klurigt för att vara i en dagstidning. Jag scorade bara 6/10.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Sten Ekedahl

Faktafel i första frågan som lurade mig,  :x annars hade jag haft 9 rätt. I frågan refereras till två luftvärnskanoner. Jag har aldig hört talas om lvpjäser med 28 cm kaliber tillverkade år 1890!!! :shock:
Wargames - Laborationer i historia

Doomfarer

Jag hade 9/10 men hälften var rena gissningar. :)
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Mode

Missade Hamsunfrågan, i övrigt var det inte så svårt. Gissade (egentligen uteslutningsmetodik) dock på fästningsfrågan.
SvD har ytterligare några quiz om andra världskriget, men de är ännu lättare -  fast som tidsfördriv och självförhärligande kan de duga...  :D

Slutligen ska vi inte glömma att Danmark också har en minnesdag idag, men där är det tydligen sämre bevänt med kunskap om den:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/danskar-vet-foga-om-krigsdatum_4543107.svd
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Sten Ekedahl

Citat från: "Mode"Missade Hamsunfrågan, i övrigt var det inte så svårt. Gissade (egentligen uteslutningsmetodik) dock på fästningsfrågan.
SvD har ytterligare några quiz om andra världskriget, men de är ännu lättare -  fast som tidsfördriv och självförhärligande kan de duga...  :D

Missade också Hamsum. :oops:
Hegra fästning, som ursprungligen hette Ingstadkleiva Fort, har en facinerande historia. Både den och striderna 1940 finns bra beskrivna på Wikipedia. Finns även en bra website om fortet. En ödets ironi är att skjutdiagrammen för fortets kanoner, som 1940 var inlåsta på artilleriregementet i Trondheim, var framtagna  på 10-talet av en då mycket lovande ung artilleriofficer vid namn Vidkun Quisling... :o

Fortet är väl värt ett besök!!! :up:
Wargames - Laborationer i historia

engelsmanen

check your scores again as one of the questions marks as correct, but you dont get a point for it....

bit of a sloppy effort by the newspaper boys...

jonjac

Jag såg faktiskt passande nog den norska filmen Max Manus igår. Tyckte den var rätt okej.