Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Kärnvapenkrig

Startat av Elias Nordling, 15 april 2010 kl. 21:47:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

http://www.johnstonsarchive.net/nuclear/nuclearwar1.html

En modern uppskattning av hur ett worst case-scenario av ett kärnvapenkrig skulle te sig. Ingen atomvinter, ingen utrotning av mänskligheten modell På Stranden. Men det verkar väl sådär halvmysigt ändå.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

EvilSpook

Citat från: "Elias Nordling"http://www.johnstonsarchive.net/nuclear/nuclearwar1.html

En modern uppskattning av hur ett worst case-scenario av ett kärnvapenkrig skulle te sig. Ingen atomvinter, ingen utrotning av mänskligheten modell På Stranden. Men det verkar väl sådär halvmysigt ändå.
Coolt. Tack för den! (Nu får man revidera alla efterkatastrofen filmer och spel). :up:

//EvilSpook

Elias Nordling

Det låter som om Sverige skulle klara ett totalt kärnvapenkrig rätt bra. Förmodligen få vapen riktade mot oss, strålningen borta rätt fort, och eftersom vi vid tiden var fixerade vid självförsörjning skulle vi förmodligen stå pall för svälten och epidemierna rätt bra också.

Fast det är fortfarande ingenting jag blir sugen på att prova.

EvilSpook

Citat från: "Elias Nordling"Det låter som om Sverige skulle klara ett totalt kärnvapenkrig rätt bra. Förmodligen få vapen riktade mot oss, strålningen borta rätt fort, och eftersom vi vid tiden var fixerade vid självförsörjning skulle vi förmodligen stå pall för svälten och epidemierna rätt bra också.
Vi var ju ganska glesbefolkade och hyfsat betongtäckta också. Frågan är väl i vilken utsträckning civilbefolkningen på 80-talet skulle klara en vinter utan el, olja och bensin?

//EvilSpook

Elias Nordling

CiteraFrågan är väl i vilken utsträckning civilbefolkningen på 80-talet skulle klara en vinter utan el, olja och bensin?

Elen kom till största delen från kärnkraft och vattenkraft vid tiden. Och vi hade helt otroliga krigslager av olja, så vi hade nog klarat en vinter utan import.

silversixx

Och sen hade det varit Mad Max-style i urskogen?

Fan vad häftigt, det vill jag ha mer av!

EvilSpook

Citat från: "Elias Nordling"Elen kom till största delen från kärnkraft och vattenkraft vid tiden. Och vi hade helt otroliga krigslager av olja, så vi hade nog klarat en vinter utan import.
Jag är ju tveksam till att vi skulle fått tuta på med full effekt på kärnkraften under och efter ett kärnvapenkrig. Jag kan också tänka mig att kraftproduktionen Norrland skulle vara enkel att slå ut.
Man skulle säkert avdela några robotar för att förhindra motståndarsidan att kunna använda det i händelse av krig (Även om inte Sverige självt var en part - vilket alla är rörande överens om att vi faktiskt skulle va när man börjar prata om Sveriges försvar, NATOs kapacitet och marginaldoktrinen).

Vad gäller beredskapslagren är jag inte övertygad om att det i full utsträckning skulle gå till det civila samhället - särskilt inte drivmedlen.

//EvilSpook

Mode

Citat från: "EvilSpook"Jag är ju tveksam till att vi skulle fått tuta på med full effekt på kärnkraften under och efter ett kärnvapenkrig.
Syftar du på den då så aktiva antikärnkraftsfalangen?

Citat från: "EvilSpook"Vad gäller beredskapslagren är jag inte övertygad om att det i full utsträckning skulle gå till det civila samhället - särskilt inte drivmedlen.
Gengas har funkat förr.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

EvilSpook

Citat från: "Mode"Syftar du på den då så aktiva antikärnkraftsfalangen?
Nej jag tänkte på samma som för vattenkraften. Jag tror att ryssen skulle slå ut kraftverken eller distributionsnätet så att vi inte kunde exportera el till Norge och Danmark. Alternativt att det kunde vara ett fint sätt att pacifiera oss på genom hot så länge det fanns nån fungerande diplomati. Men jag kan inte se att man skulle låta lilla Sverige få fortsätta som vanligt under det att resten av Europa förvandlas till radioaktivt stoft. Var vi inputtade unde kärnvapenparaplyt fick vi nog finna oss i att vara en del av MAD också. Jag tror inte ryssen skulle sitta och skruva på mållistorna när robotarna väl börjat flyga.

Citat från: "EvilSpook"Gengas har funkat förr.
Jo - vi skulle nog ställa om till häst och gengas men jag tror det hade varit svårare 1988 än 1962 eller 1939.

//EvilSpook