Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

D-dsgen på SVT play arkivet

Startat av BernadotteOnline, 22 april 2010 kl. 21:37:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BernadotteOnline

Elias Nordling

Gamle spelkonstruktören Joe Balkoski dök upp där, minsann!

Så inser jag att jag blivit så nördig att när de pratar om uppladdningen och visar klippbilder tänker jag "Westland Whirlwind, vad gör den i den här dokumentären, den var ju ur produktion då!"
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Men det är på något sett alltid lika skakande att höra de överlevandes historia...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Jupp. Säga vad man vill men när de panorerar ut över kyrkogården i Saving Private Ryan är det mäktigt.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Men varför letar de aldrig upp en tysk som var med och intervjuar honom också? eller bestod 352:a av gamla gubbar från Georgien?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Men varför letar de aldrig upp en tysk som var med och intervjuar honom också? eller bestod 352:a av gamla gubbar från Georgien?

Det har hänt...

@Björn. Jag har varit där en kväll i juni månad... Det var väldigt speciellt.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Annars reagerade jag, som aldrig tittar på TV, på hur oerhört tunn soppa det är. De tar 50 minuter på sig för att berätta tre saker: Att förlusterna var dubbelt så höga som officiellt rapporterat, att man hittat ett till tyskt artilleribatteri, och att jägarna åkte fel (vilket ju är välkänt). Sedan skulle man framställa vart och ett av dessa som KRIGSAVGÖRANDE. Om man inte kunde något innan fick man en väldigt konstig bild av Omaha Beach.

Behållningen var ögonvittnesskildringarna (hej Bigpapabear!), bilderna från stranden och rekonstruktionsfilmerna.

Snowfox

Citat från: "tinG"Men det är på något sett alltid lika skakande att höra de överlevandes historia...

Håller med, det är den stora behållningen med dokumentärerna. En fråga som alltid dyker upp när man ser intervjuerna är hur bra de anpassade sig till ett civilt liv efteråt.

Joseph Balkoski höll för övrigt i utvecklandet av SPI:s monster Atlantic Wall för trettio år sedan om minnet inte sviker.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Annars reagerade jag, som aldrig tittar på TV, på hur oerhört tunn soppa det är. De tar 50 minuter på sig för att berätta tre saker: Att förlusterna var dubbelt så höga som officiellt rapporterat, att man hittat ett till tyskt artilleribatteri, och att jägarna åkte fel (vilket ju är välkänt). Sedan skulle man framställa vart och ett av dessa som KRIGSAVGÖRANDE. Om man inte kunde något innan fick man en väldigt konstig bild av Omaha Beach.

Min tanke precis.
-- Napoleon Bonaparte

Sten Ekedahl

Citat från: "tinG"
Citat från: "Elias Nordling"Annars reagerade jag, som aldrig tittar på TV, på hur oerhört tunn soppa det är. De tar 50 minuter på sig för att berätta tre saker: Att förlusterna var dubbelt så höga som officiellt rapporterat, att man hittat ett till tyskt artilleribatteri, och att jägarna åkte fel (vilket ju är välkänt). Sedan skulle man framställa vart och ett av dessa som KRIGSAVGÖRANDE. Om man inte kunde något innan fick man en väldigt konstig bild av Omaha Beach.

Min tanke precis.
En del intressanta nya detaljer (de nya förlustsiffrorna intressantast), men annars hade jag också precis samma reaktion.
Wargames - Laborationer i historia

Snowfox

Citat från: "tinG"

Min tanke precis.

Dokumentär-TV för MTV generationen.  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

MTV tar ALDRIG 50 minuter på sig att berätta tre saker.

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"MTV tar ALDRIG 50 minuter på sig att berätta tre saker.

Nej, men MTV generationen har ju lite svårt att hålla fler begrepp i skallen samtidigt.  8)

Mode

Citat från: "Elias Nordling"MTV tar ALDRIG 50 minuter på sig att berätta tre saker.
Nej, de gör väl en dokusåpa i ett dussin avsnitt á 25 minuter istället?
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

CiteraNej, men MTV generationen har ju lite svårt att hålla fler begrepp i skallen samtidigt.

Jag tror du tänker på deras föräldrar i Aftonbladet-generationen, som ena månaden skriver på en protestlista mot den höga bensinskatten, och andra mot klimatförändringar  8)