Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Speltips

Startat av Elias Nordling, 2 maj 2010 kl. 13:14:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Jag skulle vilja ha litet tips på bra kul eurospel som går att spela på en timme, då det passar min familjesituation bäst just nu. De ska vara kul att spela på två, men får gärna gå att spela på flera.

Det jag har som bäst passar denna profil för närvarande är Pandemic, men jag vill gärna vidga utbudet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

Carcasonne, men det kan man tröttna på, alternativt drabbas av ASL-hybris och köpa alla tillägg...
Men det är kul till sitt pris, och man får rätt man omgångar med det innan man mår illa av bara titeln.

f98alda

Dominion är en favorit, men om man inte gillar att blanda kort, så är det kanske inte rätt...

Small world funkar fint på två eller flera, och man får puckla på varandra i nästan-krigsspels-anda.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Elias Nordling

Carcassonne tror jag vi har spelat oss trötta på i andra sammanhang. Smallworld är nog litet för krigsspelsaktigt. Men Dominion har väckt min nyfikenhet tidigare. Skall undersökas...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Ett spel som funkar fantastiskt bra för en blandad publik av barn och vuxna är Zooloretto. Dock tror jag inte det är så bra för två.

Ett annat jag gillar är Alhambra. Det tror jag är bra för två också.

Dominion är roligt, men erfarenhet visar att den typen av abstrakta* (kort-) spel inte funkar med fruar/barn/vanliga dödliga. Dock vet jag att ni spelar Space Hulk, så för er del borde det inte vara problem.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Dominion utan tvekan. Funkar skitbra på non-gamers också. En gnutta tröskel och sedan är dom fångade! Jag är fångad och spelar minst ett (oftast fler) partier i veckan med non-gamer-sambon. Nu senast har jag dock gått mer och mer över på dominionhybriden Thunderstone där jag ivrigt inväntar sommarens expansion.

Du kan se minst två skitproffsiga recensioner av Thunderstone och Dominion på YouTube.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Hive tyckte jag var jättebra. Enkelt men klurigt, passar stora och små. Rejäla, tunga spelpjäser.

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/2655/hive
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.