Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Varför vi inte gillar WiF?

Startat av EvilSpook, 12 maj 2010 kl. 11:39:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

silversixx

Kan man bara inte vara emot ett spel för att det otilltalande estetiskt?

Delirium

Citat från: "Peojon"Så AT brigaderna är igentligen AT divisioner? Fanns det AT divisioner på riktigt, och slogs de någonsin som sammanhållan enheter?

Har jag väldigt svårt att tänka mig, men
Citat från: "Delirium"spelet har offrat historicitet för a, spelbarhet och balans och b, wow-faktor.
och
Citerakör inte med de optional rules ni inte gillar

Den som drabbas av frågeställningar som denna när man spelar WiF kommer inte att gilla spelet.  :)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

andqui

Hur står sig första utgåvan i jämförelse med den senaste?
Anders

Rydfalk

Funkar de senare versionerna bra för flera spelare? Körde det en del för en herrans massa år sedan och då var det - i alla fall initialt - så tyskdominerat att de andra spelarna lika gärna kunde stannat hemma.

Att jag en gång som ryss var tvungen att skjuta upp vinterkriget ett år pga av att jag ställt en enhet fel hjälpte väl inte upp det hela...

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Vvornth

Citat från: "Peojon"Så AT brigaderna är igentligen AT divisioner? Fanns det AT divisioner på riktigt, och slogs de någonsin som sammanhållan enheter?

Samtidigt så faller i stort sett varje krigsspel på att när man har blippar representerande enheter så klämmer man ihop stora formationer enhälligt på rätt liten yta.

OCS har försökt lösa detta med divisional lines optional regeln. Det ger en långt bättre historisk återigvning av hur t.ex. en inf division är förlagd. Spelmässigt resultat: kr¨ångel på den nivå att spelets skapare rekommenderar att man inte nyttjar regeln.

På samma sätt måste man i sinnet abstrahera AT-divisionerna och dylikt. Det är en koncentration av det givna vapnet över en viss yta, inte 200 AT pjäser som står och gnuggar armbågar.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

CiteraJust det, det var någon annan som nämnde brigader, det är fel, det är inte brigadnivå på de "små" blipparna, det är divisionsnivå, så skalmissen är inte så stor som det låter.

Jag är rätt säker på att i Asia Aflame-expansionen som jag köpte en gång i tiden var AT-enheterna uttyckligen brigader.

Jag tyckte att WIF 5th var ett toppenspel. Men sedan gjorde de kartan dubbelt så stor så man inte får plats med den trots att en stor del av ytan är helt onödig och täckte kartan med hjärnsubstans och ejakulerande fallosar, och frågar någon om man vill spela WIF så är det DET de menar, inte WIF 5th. Så man kan ju tycka illa om det för att man förstört en bra grej.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Vad gör WiF bättre än 4:e utgåvan av Third Reich?

Det kom ut en version av spelsystemet som handlade om Pattons våta dröm, ett fortsatt krig mot ondskan i Ryssland. Det verkade intressant men jag hann inte spara ihop till lådan innan den försvann från Tradition.

Någon som har erfarenhet av den?

>täckte kartan med hjärnsubstans och ejakulerande fallosar

Intressant interiörbild från ditt spelande i tonåren?  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Delirium

Citat från: "andqui"Hur står sig första utgåvan i jämförelse med den senaste?

Jag kan inget om utgåvor före 5th edition, som jag spelade från cirka 1991. 5th är ett bra spel, Final Edition är också ett bra spel. Skillnaden är att final har (som jag tjatat om ovan) en gazillion optional units som tenderar att irritera folk.

Om någon ville sälja 5th skulle jag köpa det och testa det för nostalgins skull. Resultatet skulle antagligen vara att senaste är rätt bra ändå.

Delirium

Citat från: "Rydfalk"Funkar de senare versionerna bra för flera spelare? Körde det en del för en herrans massa år sedan och då var det - i alla fall initialt - så tyskdominerat att de andra spelarna lika gärna kunde stannat hemma.

Att jag en gång som ryss var tvungen att skjuta upp vinterkriget ett år pga av att jag ställt en enhet fel hjälpte väl inte upp det hela...

/Mikael

Jag skulle säga att WiFs främsta fördel är att det funkar bra för flera spelare. Men börjar man 1 september 1939 får man nog acceptera att tyskarna har mest att göra. ;)

Delirium

Citat från: "Snowfox"Vad gör WiF bättre än 4:e utgåvan av Third Reich?

Det kom ut en version av spelsystemet som handlade om Pattons våta dröm, ett fortsatt krig mot ondskan i Ryssland. Det verkade intressant men jag hann inte spara ihop till lådan innan den försvann från Tradition.

Någon som har erfarenhet av den?

Vet inte vad som är fjärde. Spelade Advanced 3R, det enda som är bättre är det politiska systemet (förutom ovan nämnda US Entry), i övrigt fanns ingen anledning för oss att gå tillbaka. Individuella och unika blippar slår generiska styrkepoäng alla dagar i veckan även om de är ohistoriska.

Du tänker på Patton in Flames, har inte testat. Har inte heller testat America in Flames, trots att jag äger det. Systemet är nog inte tillräckligt intressant för ett fiktivt krig (WiF är åtminstone mer WW2 än inte).

tinG

Citat från: "Delirium"Systemet är nog inte tillräckligt intressant för ett fiktivt krig.
Jag tänker tvärt om här. Patton in Flames eller America in Flames utgör nog det enda incitamentet att spela 'in Flames' för mig.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

EvilSpook

Citat från: "Delirium"Ni startade en egen tråd, coolt!
Du bad ju om det!  :wink:

Citat från: "Delirium"Och om man ska vara ärlig, vilket spel känner ni till som tål att man spelar med alla optional rules?
Fleet-serien. AirPower-serien. TWW-serien. etc...  :P

Ärligt talat så kommer jag köpa WiF när jag hittar ett ex. till vrakpris. Förmodligen kommer jag lära mig massor, och förmodligen kommer jag förlåta många av egenheterna. Däremot upplever jag att det är något skevt i själva kärnan av spelet (Mina punkter om skalan och vilka beslut man fattar) och jag kommer nog aldrig att älska det villkorslöst. Förmodligen kommer jag heller aldrig spela det igen.

Sen får man inte glömma att det finns betydligt sämre spel och att man kan såga alla spel på ett liknande sätt som den här tråden har gjort. Allt handlar om preferenser och referensramar.

//EvilSpook

andqui

Efter att ha läst denna tråd blir jag sugen på att plocka fram mitt ospelade ex från '85 (ingen i min bekantskapskrets ville någonsin spela det, så håller jag mig lite "on topic" iaf).   :wink:
Anders

Vvornth

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraJust det, det var någon annan som nämnde brigader, det är fel, det är inte brigadnivå på de "små" blipparna, det är divisionsnivå, så skalmissen är inte så stor som det låter.

Jag är rätt säker på att i Asia Aflame-expansionen som jag köpte en gång i tiden var AT-enheterna uttyckligen brigader.

Det stämmer. Det ändrades dock till divisioner i senare expansioner.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Delirium

Tyckte det blev en riktigt bra diskussion!