Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

1st Alamein (Lou Coatney)

Startat av Elias Nordling, 12 maj 2010 kl. 20:45:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

1st Alamein är i alla fall litet mer polerat än Moscow Defended. Till exempel får man regler. Spelet är i grunden ganska enkelt, med move-attack på båda sidor. Två saker ger det en underlig dynamik: Attack är obligatoriskt om man står bredvid, och man får inte avancera efter strid.

Framryckning sker alltså indirekt, av att försvararen inte flyttar tillbaka in i den tomma rutan på grund av att man måste motanfalla. Undantaget är boxar, vilket gör dem nästan ointagliga.

Tysken kan vinna genom att ta El Alamein-boxen (som sagt nästan omöjligt) eller den allierade förrådsrutan vid kartkanten. Bägge kräver i praktiken att man får till litet DE resultat och nöter ner britten. Det är som sagt svårt, och det troligaste resultatet är ett stångande utan större effekt, inte helt ohistoriskt.

Spelet är snabbspelat, så det hinner aldrig bli monotontr och långtråkigt, och trots dess konstigheter hade jag kul när jag spelade det. Betyget får nog bli en 3a.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Erik Axel

Citat från: "Elias Nordling"1st Alamein är i alla fall litet mer polerat än Moscow Defended. Till exempel får man regler.

Den här mannen verkar ju fantastisk!

Strv102r

Man kan ju skriva ut brickorna på färgat papper. Rosa och ljusblått kanske? Och kartan på beiget papper...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Det rekommenderar konstruktören. Man hade ju också kunnat lägga på en färgplatta på bilderna från början.

pelle

Brickorna ser söta ut på bilden i alla fall, men jag känner mig inte så lockad att provspela ändå.

Snowfox

Jag är mest imponerad av att du tagit dig tid att klistra brickorna på kartong innan du klippte ut dem. Sitter du i fängelse just nu eftersom du har så kopiöst med fritid att du kan spendera den så här?  :lol:

Torskkrig och extrem do it  yourself stil...har inte artikelserien nått vägs ände?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Tyckte det var litet otrevlig ton i den där kommentaren.

CiteraJag är mest imponerad av att du tagit dig tid att klistra brickorna på kartong innan du klippte ut dem. Sitter du i fängelse just nu eftersom du har så kopiöst med fritid att du kan spendera den så här?

Klistra brickor på kartong och klippa ut dem går egentligen snabbare än att klippa ut och klippa hörnen på vanliga brickor (klipp-och-klistrabrickor behöver inte få hörnen trimmade.

CiteraTorskkrig och extrem do it yourself stil...har inte artikelserien nått vägs ände?

Inte det minsta, men temat till detta nummer var något av en Plan B, då det tilltänkta temat av vissa skäl blev uppskjutet ett nummer.

pelle

Appropå att vara otrevlig måste jag fråga hur det är med orden "lite" och "litet" egentligen. Om inte Elias hade varit proffs-skrivare hade jag nog inte reagerat, men... blir det lite lite(t) väl många t i slutet på lite i en del inlägg?

:P

(Med rätt stor risk då för att Elias i 100 % av fallen faktiskt skriver rätt. :) )

Elias Nordling

Även min chefredaktör brukar hacka på det, så jag har gjort research, och att det skulle vara någon betydelseskillnad mellan lite och litet är en myt. Slå upp det i SAOL får du se. Lite och litet är synonymer åtminstone tillbaka till 8e SAOL utgåvan från 1923, där lite anges som "vardagligt". Innan dess finns över huvud taget inte lite.

Personligen tycker jag att lite ser talspråkligt och fult ut, men jag vet att jag är felbildad på den punkten. Tänker inte låta det hindra mig från att fortsätta att använda ovanlig men korrekt svenska :-)

Här är litet fakta kring ämnet. Observera att den distinktion mellan lie och litet som föreslås här är en annan betudelse än den vi talar om: http://www.svd.se/kulturnoje/mer/spraks ... _54754.svd

silversixx

Citat från: "Snowfox"Jag är mest imponerad av att du tagit dig tid att klistra brickorna på kartong innan du klippte ut dem. Sitter du i fängelse just nu eftersom du har så kopiöst med fritid att du kan spendera den så här?  :lol:
Hur lång tid kan det ta att trycka ctrl+p, limspraya en kartongskiva och sedan klippa ut 10 counters? :insecure:

pelle

Elias, du har säkert mer rätt än vad jag har i alla fall. :) Själv tycker och trodde jag bara att det blir litet före vissa ord ("litet barn"  osv). Jag menade inte att det skulle vara olika betydelse.

Jag är tyst nu innan moderatorn hittar hit.

pelle

Haha, fast mit litet-exempel var ju just ett annat ord. Oops.

Snowfox

Citat från: "silversixx"
Citat från: "Snowfox"Jag är mest imponerad av att du tagit dig tid att klistra brickorna på kartong innan du klippte ut dem. Sitter du i fängelse just nu eftersom du har så kopiöst med fritid att du kan spendera den så här?  :lol:
Hur lång tid kan det ta att trycka ctrl+p, limspraya en kartongskiva och sedan klippa ut 10 counters? :insecure:

Det är inte frågan om ett enstaka tillfälle, det är trenden herrn, trenden.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Snowfox

>Inte det minsta, men temat till detta nummer var något av en Plan B, då det tilltänkta temat av vissa skäl blev uppskjutet ett nummer.

Jo, det ser definitivt ut som om du skrapar botten ur tunnan nu.  :lol:

Det hade varit lång mer intressant om ni kunde börja botanisera i DTP djungeln istället.

Elias Nordling

Lou Coatney är litet av en profil på Internetforum, som ofta skryter om hur överlägsna hans hemmagjorda spel är på att korrekt återge avståndsförhållandena mellan stora östeuropeiska städer. Tycker det är både intressant och relevant att syna honom. Sedan hade det förstås blivit roligare om man hittat en dold juvel.