Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Frederick's War (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 6 september 2010 kl. 12:57:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Frederick's War är ett spel för två till fyra spelare på Österrikiska tronföljdskriget. Spelsystemet är släkt med det i spelet 1066, för dem som är bekanta med det. Vi spelade med tre spelare, vilket visade sig vara en dum idé. Då är nämligen Österrike och England på samma lag. England vinner annars genom att se till att ingen annan vinner, men med tre spelare försöker de ju i stället se till att Österrike vinner. Följande regelparagraf gör inte saken bättre:

"You must fulfill the victory conditions of all your controlled powers in order to win the game. Note that if you control both Austria and Britain, the British special victory condition can be fulfilled only if the Austrian condition is not fulfilled."

Hursomhelst, systemet är riktigt trevligt i princip. Varje spelare aktiverar en armé i turordning, och så länge man kan underhålla dem kan de i princip gå hur många gånger som helst. Regler finns för om trupper är rekryter eller veteraner, resursmarkörer som ger en fördelar med mera. Problemet ligger i kalibreringen. Den begränsande resursen är pengar. I vårt parti hade samtliga spelare utom Preussen tillräckligt med pengar omgång två för att kunna samtliga trupper de ägde och marschera dem två varv runt jorden. Preussen, som ändå hade mindre pengar, kunde efter att ha spöat den österrikiska huvudarmén ha aktiverat tillräckligt många gånger för att systematiskt utrota varenda österrikisk enhet på kartan.

Spelet hade med andra ord allvarliga kalibreringsfel. Det hade nog fungerat bättre på fyra spelare, om vi inte slagit random event economic growth två gånger, och om vi inte missat regeln att armeer med fem eller fler enheter kostar mer att flytta, men jag tror ändå att man hade haft på tok för mycket pengar, och spelet hade fortfarande lidit av positiv feedback som gör att om man väl spöat sin motståndare i strid kan man följa upp det med att fullständigt tillintetgöra honom, något som inte precis karaktäriserar 1700-talets krig. Så det blir en tvåa i betyg från mig.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

PS, den citerade regeln ovan är vad jag brukar kalla en "gåtregel". Den ger en all information man behöver för att räkna ut hur någonting är tänkt att fungera utan att säga det rätt ut. Jag hatar gåtregler.

I fallet ovan är gåtan hur i hela friden Österrike-engelsmannen kan vinna. Svaret är att de kan vinna om Österrike uppfyller något av sina segervillkor och England uppfyller det generella segervillkoret att ha erövrat 15 städer.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"