Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Husregler

Startat av magnus lindström, 24 september 2010 kl. 11:08:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"1) Jag kommer aldrig förstå att en infanterienhet ska behöva vända en fiende ryggen bara för att de tappat kontakt med sin befälhavare och är 1 hex ifrån fienden. Blev de paralyserade istället så skulle inte spelet flippa ur för de skulle ändå bli ett lätt byte pga sin orörlighet.

Du kan ha rätt i att detta är ett överdrivet straff för att vara Out of Command. Men jag håller fast vid att det behövs, eftersom spelare i allmänhet är benägna att utföra massa fiffiga manövrar med sina vingar som inte ens de mest kompetenta historiska befälhavarna skulle drömma om att göra. Det finns en anledning till att man höll sig till traditionella slaguppställningar, vilket också visar sig i spelet: har du en vinge i en enkel schackbrädeformation är det lätt att hålla enheterna In command. Straffet är hårt för att uppmuntra till historiskt korrekt beteende.

Citat från: "magnus lindström"Problemet att screena blir dock större om det rör sig om en fiende på andra sidan av en flod. Då kan de bli att första ledet anfaller medan andra ledet rider mot floden där de kan se en fiende på andra sidan.

Detta är inte teoretiska situationer, de har uppstått i spel.

Jag håller med om att det i vissa scenarier kan uppstå löjliga situationer, där enheter på grund av terräng och andra egna förband tvingas göra piruetter eller liknande för att tillfredsställa reglerna för Charge. Då brukar vi faktiskt köra med en husregel att en enhet kan stå stilla istället för att tvingas utföra något ologiskt och korkat.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

magnus lindström

Jag vet inte om jag är helt förtjust i den nya chargeregeln. Min enkla lösning som är lätt att visa i praktiken men kanske krånglig att skriva är att man kan se 2 hex bortom skymmande terräng. Detta skulle kunna simulera att man ser fanorna eller liknande.

Engelbrekt

Ja det är väl rimligt att en enhet som börjar fyra hexar bort kommer ihåg att deras anfallsmål fortfarande finns kvar uppe på kullen, även när de är två hexar bort. Men så fungerar de nya reglerna, så du borde ju gilla dem.

Här är en av mina husregler: artilleri kan skjuta mer än en hex även om de står vid ett "reciprocal hexside feature".
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.