Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Baltic Gap (OCS)

Startat av sfclinken, 14 september 2010 kl. 17:44:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Eftersom jag var tvungen att testa Snagit (tack Engelbrekt) så kokade jag ihop en AAR på ett pågående Baltic Gap. Snagit var otroligt lätt att arbeta med även om jag antagligen inte lärt mig hälften av funktionerna än..

26:e-29:e Juni

Ryssen inleder med att anfalla på 4 olika platser samtidigt som man framrycker söder om Dvina västerut längs med floden. De inledande anfallen är resultatlösa men i månadsskiftet Juni-Juli faller de sydligaste befästningsverken i Panterlinjen. Söder om Dvina hotar sovjetiska förband att skära av försörjningslinjerna till Polotsk och mina tyskar påbörjar urdragning innan de blir avskurna.

1:e-5:e Juli

Ryska förstärkningar anländer söderifrån (vänster på kartan) men de blir omdedelbart attackerade av Verbände von Strachwitz bestående av ett antal fristående StuG bataljoner. 2 ryska gardes infanteri divisioner förintas innan de tyska styrkorna drar sig tillbaka västerut. Polotsk faller och tyska förband retirerar längs med Dvina västerut, sovjetiska förband följer efter utan stridskontakt. Söder om Opochka lyckas ryssarna slå sig igenom Panterlinjen och tvingar tysken därmed att falla tillbaka för att inte bli innesluten. Vid Pskov genomförs ett par begränsade tyska motanfall.

8:e-12:e Juli

Den ryska inbrytningen i centern tvingar tysken till att retirera. Den 12:e har man skapat ny försvarslinje vid träskmarkerna nära Ostrov. Opochka hölls under ett dygn av en Litauisk SS division innan övermakten blev för stor. Vid Idritsa gräver tyskarna ner sig med ett antal förband med syfte att hålla staden så länge som möjligt och resten faller tillbaka västerut mot Sebezh. I söder fortsätter den tyska reträtten mot Daugavpils, tätt följda av ryssen på båda sidor om Dvina. Vid Pskov inleds nya anfall mot staden.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

15:e Juli

Den ryska offensiven i centern stoppas upp av att försvararna i Idritsa leker hjältar och vägrar ge mig sig. Vid Pskov fortsätter striderna anfall-motanfall om vartannat och ryssen tar åter igen stora förluster. Vid Daugavpils drar den sovjetiska armén ihop trupp för att kunna inta den viktiga staden.

19:e Juli

Anfallen vid Pskov fortsätter och ryska enheter står nu i Pskovs förstäder. I centern intar ryssarna Idritsa men större delen av den tyska armén som var grupperad i området har nu redan hunnit dra sig tillbaka västerut. Offensiven mot Daugavpils inleds

22:e Juli

Vid Pskov är allt lugnt. Det enda som händer i området är att det ryska jaktflyget som varit baserat i området förflyttas till flygbaser vid Daugavpils och väster om Idritsa förföljer ryssarna tyskens reträtt mot Ludza. Daugavpils omringas men tyska StuG slår upp en korridor och öppnar tillfälligt en smal korridor in i staden där det sedan körs in mängder med mat och ammunition till staden. Ytterligare längre västerut inleds de första offensiva handlingarna mot Panevezys. En rysk gardes stridvagnsbrigad nedkämpas av Verbände von Strachwitz strax väster om staden.

26:e Juli

Lugnet vid Pskov avbryts. Utan sovjetiskt jaktskydd tar Luftwaffe chansen och attackerar de oskyddade markstyrkorna. Tyskt infanteri rensar förstäderna till Pskov och strax efter rullar en tysk Tiger bataljon samt en StuG bataljon över det fåtal försvararre som finns kvar utmed huvudjärnvägen mot Leningrad. Hela anfallet krossar en rysk artilleridivision, slår ut en infanteridivision samt ett antal fristående T70 förband. Dessutom intar man en depå med massor av bränsle som snabbt skickas bakåt. Dock anländer ryska förstärkningar som slår tillbaka anfallet och täpper igen hålet. Men skadan är skedd och de ryska förnödenheterna smaskar nu Wehrmacht på. Rysk framryckning i centern hotar inom kort försörjningslederna till Pskov och det börjar bli dags för urdragning...om det inte är försent. Daugavpils omringas igen och staden attackeras men försvararna är väl förberedda och nedgrävda så anfallet misslyckas. Panevezhys anfalls utan support och även misslyckas anfallet.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Storleken på bilderna måste jag nog anpassa. Satt med vanlig skärm när jag gjorde dom, nu vid laptopen blir de svåra att överskåda.
GMY Peter

Tordan

Schnyggt!
/Tord Hoppe

EvilSpook

Mycket vackert!
 :up:

//EvilSpook

jonjac

Instämmer i hyllningskören, detta är verkligen imponerande!

Nu har du satt en ny standard på spelrapporterna!  :up:

Storlekarna är okej med vanlig skärm tycker jag.

Adamius

[newb]Varifrån får du bilderna? Det ser ut som screenshots från ett datorspel, men är inte Baltic Gap ett "vanligt", icke-digitalt spel?[/newb] :insecure:
Vis tecum!

jonjac

Citat från: "Adamius"[newb]Varifrån får du bilderna? Det ser ut som screenshots från ett datorspel, men är inte Baltic Gap ett "vanligt", icke-digitalt spel?[/newb] :insecure:
Det finns program på datorn som gör att du kan spela via mail och eller online via ett virtuellt bräde och markörer. Cyberboard är ett, där man gör sina drag och sen skickar en fil på alla förändringar man gjort till sin motspelare och så pendlar det fram och tillbaka mellan spelarna. VASSAL är ett annat som även stödjer onlinespel om man skulle känna för det.

Andreas Lundin

Snyggt Peter. Tar det till en ny nivå!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

sfclinken

Ni som har spelat BG innan ser kanske att ryssen ligger efter det historiska tidsschemat. Det var bara de två första rundorna (26:e och 29:e juni) som tempot var tillräckligt högt för att följa kravet på VP-städer. Just nu ligger tysken på +7 VP vilket innebär att om 3 rundor vinner tysken Sudden Death om inte tempot höjs. Lösningen ligger dels i Daugavpils och dels i Pskov. Förvisso vann ryssen initiativet inför 29:e Juli och kommer köra en dubbelrunda så det är väl stora chanser att Daugavpils kommer falla inom kort, MEN samtidigt anländer också nu (äntligen) 2 tyska pansar divisioner som kommer hota hans vänster flank vid Panevezhys. Vid Pskov ser läget inte helt ljust ut. Jag har varit ruskigt aggresiv där och stannat med mycket trupp i området Pskov-Ostrov. Ryssen har förlorat ruskigt mycket trupp inför mina motanfall men brist på supply har hindrat mig att utnyttja läget fullt ut. Nu kan jag mycket väl få alltihop i nacken om han lyckas skära av järnvägen mellan Riga-Pskov...

Det är bara att avvakta och se vad som händer...
GMY Peter

tinG

Peter, du har förvandlats till fullkomligt OCS-monster... Jag är stolt över dig! ;)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

En fråga angående ryssens center. Som jag ser det: är det inte slöseri med SP's att anfalla där i mitten? Underhållsproblemen blir ju så stora att genombrott är omöjliga. Finns det andra skäl att anfalla där? Binda upp trupper eller orsaka förluster?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

sfclinken

Citat från: "tinG"Peter, du har förvandlats till fullkomligt OCS-monster... Jag är stolt över dig! ;)

Ja, tack vare dig Jonas. Och eftersom du har lagt ner vårt DAK så får jag ju hitta annat  :P
GMY Peter

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"En fråga angående ryssens center. Som jag ser det: är det inte slöseri med SP's att anfalla där i mitten? Underhållsproblemen blir ju så stora att genombrott är omöjliga. Finns det andra skäl att anfalla där? Binda upp trupper eller orsaka förluster?

Vet inte. Han kan hotar ju nu Pskov med dessa trupper och eftersom det inte gick att ta staden "straightforward" har han ju nu chansen att innesluta mig med den manövern. Så helt illa är det ju inte. Men det är helt rätt som du säger att underhållet har extremt svårt att nå fram där. Han är i stort sett på gränsen redan nu.
GMY Peter

Andreas Lundin

Jo, men de SP som går åt kanske skall användas till "att bomba satan" i Pskov istället? Fast vad vet jag? Har bara spelat några rundor av spelet.