Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

War on terror the boardgame

Startat av derf, 5 oktober 2010 kl. 16:00:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

derf

Jag postar denna i boxen då detta spel verkar vara mer komedi är strategi.
Är det någon som spelat detta?

Adamius

Ja, jag har det och har kört ett halvdussin partier. Den dominerande faktorn i spelet är satir mot regeringen Bushs attityd till krigföring och olja, men det finns en del finurliga spelmoment som ligger under.

Två saker sticker ut:
1. Du kan aldrig bli utslagen. Blir du bortbombad från kartan så blir du istället terrorist. Alla terroristspelare spelar gemensamt mot övriga spelare, så det kan faktiskt bli att fem spelare vinner spelet tillsammans mot den sjätte. Dynamiken är sådan att det är hart när omöjligt att vinna med fler än två eller tre spelare som inte är terrorister, så om man är fler spelare än så så gäller det i allmänhet att bomba ut andra spelare från kartan så att de blir terrorister.
2. Spelet är tämligen hårt slumpstyrt. I viss mån kan du styra ditt eget öde, men det är sällan värt att fundera mer än ett drag i förväg.
Vis tecum!

Adamius

Hm, jag glömde att betygsätta det. :) Spelet är väldigt lättspelat och humorn gör att det fungerar utmärkt att köra med sina kompisar och några öl en vardagskväll. Det är dock inget större tänka-å-grubbla-spel och går inte att jämföra med övriga spel vi diskuterar här på krigsspel.se.

Köp det om du vill ha lite lättsam underhållning, annars finns det bättre lir.
Vis tecum!

derf

Tack för infon.

Att spelet inte är riktigt vad krigsspel.se främjar vet jag, därav placeringen i boxen.