Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Normandy 44

Startat av Strv102r, 3 januari 2011 kl. 10:06:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

zilver

Det är sant, men nu är det en bit till kartkanten. Oavsett ligger det i tyskarnas intresse att ha en så kort front som möjligt då de har begränsat med folk och inte minst pansar/pansarvärn. Nu är det iofs lite tidigt att säga att det kommer att bli en kollaps. Däremot finns potential för problem.

Strv102r

Under deen 8. juni anfaller 101:a med Strvunderstöd norrut och börjar slåt ut kustförsvaret i syfte att öppna utfallsportar mot CHERBOURG. 82 försvarar i väster och 4 infdiv i söder. 30 inf börjar landstiga på stranden. Tysken förefaller inte vilja försvara CHERBOURG hårt för han drar alla rörliga förband mot sydväst.

I centern avsåg jag bygga upp handlingsfrihet att anfalla söderut eller västerut mot CARENTAN, men den oväntade framgången söder om TREVIERES gör att jag ångrar att jag inte flyttade fram 2 div regementen som var i land... Jag ägnar lite tid åt att slå det sista strandförsvaret.

6 fallskärmsjägar hejdar 21Pz och 12 SS Pz men med stora förluster så de dras ur och ersätts med infanteri med Strvunderstöd. Jag tar ytterligare en av CAENs förorter. Även britterna rensar upp bland strandförsvaret.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

zilver

Jag vidhåller nog att tysken tar stora risker. 21 och 12HJ håller förvisso sträckan från kusten till Caen, men är det nödvändigt att engagera bägge divisionerna för det? Nu har dessutom britten stoppad ännu en förbindelselinje (bron söder om Carpiquet) vilket innebär att dessa divisioner får ännu svårare att hjälpa till i centern. Amerikanerna är nu halvvägs till St. Lo vilket får anses bra så här tidigt. Jag tycker vidare att det verkar rimligt att amerikanen ökar trycket på Cotentinhalvön.

Granlid

Kan du ta ett foto på norra delen av Cotentin-halvön?
Är nyfiken på om tysken har rört de förband som var stationerade där. Trodde de skulle ha förstärkt ställningarna vid kusten i tid.

Håller med om att det ser väl glest ut i mitten. Det är inte mycket förstärkningar att räkna med kommande dagarna.

/Magnus
Friendly fire isn't.

Strv102r

Zum befehl! Eller As requested då jag ju spelar de allierade.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

zilver

Där vi kan se att 709de håller på att masa sig ifrån Cotentin-halvön, vilket antingen kan ses som ett resultat av ett bristande allierat tryck mot Cherbourg eller att tysken kan tänka sig att ge upp stället i sin helhet. Det kan också vara att tysken ser en avskärning av Cotentin som det största hotet. Om inte tysken korrigerar i sitt drag känns en amerikansk framryckning mot Valognes som "the order of the day".

zilver

För övrigt vore det rätt käckt som tysk att kicka ut fallskärmsjägaren som står och deppar ensam ensam väster om Merderet (2710). Inte särskilt svåradministrerat. Frontuträtning, flodlinje och irriterande för amrisen, tre bra saker i en.

Strv102r

Under den 9. juni driver 82. och ett reg ur 30 inf bort reg ur tyska 91. div som fanns kvar omedelbart nordväst om ST MERE EGLISE. 101 fortsätter rensa upp i strandförsvaret medan resten av 30 div anländer. 4 div tar CARENTAN med stöd av 2 div som anfaller från öster.

29. din fortsätter sakta anfalla söderut mot ST LO. Huvuddelen av 1. din reorganiserar vid kusten i PORT EN BESSIN medan kön på 2 div anländer.

Nordost om CAEN anfaller 3 div mot 21Pz delar på norra sidan om ORNE nordost om CAEN och driver tyskarna bakåt med ganska stora förluster. 12 SS dragit ur och 3 div ska fortsätta över ORNE in i RANVILLE. Kanadensarna anfaller in mot CAEN centrum men hindras av ett determined defense. Pz Lehr täter framrycker till ställningar väster om CAEN.

Strv102r

30 div är på väg mot CHERBOURG medan 82. airborne omfattar 91. luftlandedivision.

29. div anfaller vidare söderut mot ST LO medan 1. div nu också börjat anfalla på nytt. Täten på 2. armored div stiger iland.

Pz Lehr och 12 SS går till motanfall väster om CAEN. De når viss framgång trots vädret (klart) men väljer att inte fortsätta ut i den öppna terrängeh varför jag kan återbesätta terrängen med nya fräscha förband. 21Pz Pzgren har förstärkt CAENS centrum och åter lyckas de hålla staden med ett determined defence. 3. div anfall över ORNE mot RANVILLE blir ett EX så jag kommer inte över. Täten på 7. armoured stiger i land.

zilver

Det var lite förvånande att de allierade försöker mörsa sig rakt in i Caen. Det fanns bra möjligheter att ge sig på de ensamma infanteriregementen om ett step som stod väster om Caen. De kan man få bra odds på och dessutom kan de knappast klara sig med determined defence. Detsamma upptäckte Monty i verkligheten, skickade ner sjunde pansar mot Villers Bocage varpå den otacksamme Wittmann satte p för verksamheten. Bra tänkt dock.

Tyskarna täcker nu upp mer i centern, men går något slags "all-in" på britterna. Konsekvensen är att Cherbourg nu borde falla inom en vecka samt att det ser väldigt tomt ut väster om Tilly.

Strv102r

Det gick ju ganska bra inledningsvis vid CAEN så jag tänkte att med lite tur så kan vi vinna på sudden death eftersom CHERBOURG kommer att falla snart. Men turen uteblev. Dock finns chansen fortfarande, men nu vid ST LO...

zilver

Jo, men om du får i bästa fall en 5-1 mot Caen (1-1 plus shift för flyg, TQ, en artilleri och naval) och lägger till en determined defence (utan shift för defensive support och TQ) har du fortfarande bara en tredjedels chans att ta hexen. Allt till en attrition om gissningsvis en step loss för anfallaren och två för försvararen. Troligen sätter försvararen in artilleri i determined defence och då har du 13 % på att ta hexen. Och då måste du ändå ta fyra hexar för att ta Caen. Petar försvararen in en TQ +1 enhet och en defensive support så kommer du ingen vart. Det är helt enkelt ruggigt svårt att ta Caen i fronten.

Attackerar du de två regementena i centern (2-3, TQ 0) i första läget får du enkelt 5-1 på bägge, då har de 16 % vardera att klara sig i determined defence, men förmodligen dör dem på kuppen. Trolig attrition noll eller en step för anfallaren och två step för försvararen sammantaget. Och du avancerar.

Sedan har du troligen inte med dig miniräknaren vid spelbordet dock  :)

Strv102r

Nej. Miniräknaren har vi inte med. Och vi spelar inte på det sättet att vi räknar noggrannt och maximerar regelmässigt. Vi spelar efter "riktig" taktik och använder regelsystemet för att effektuera denna. I detta fall innebar det två anfall mot CAEN, varav det ena faktiskt kunde ha lyckats, innan vi märkte hur svårt det är. Ungefär som i verkligheten. "Hoppsan! Var det så j-vligt! Hmmm... Får hitta på något nytt..." Vi spelar så att säga inte för att vinna spelet . Inget fel i att göra det, men det passar inte oss.

zilver

Vilket naturligtvis är ett helt ok sätt att spela på (och som jag sympatiserar med). Men en sak som är intressant i spelet är vilken inverkan determined defence kan ha. Och det bär ju som du också skriver historiens prägel att det ska vara svårt att bara knata in i Caen via frontdörren.

Strv102r

30 div piper iväg till CHERBOURG medan 101 får rensa upp det sista strandförsvaret. 82 rör sig sakta västerut med 709. tyska grupperar för att försvara halvön söderut över hela bredden.

2 US inf anfaller nu söderut nordväst om ST LO medan 29 US inf anfaller rakt söderut mot ST LO. 1 US inf försvarar på lite större bredd i öster. Täten på 2 US armored anländer bakom 2 US inf.

Striderna väster om CAEN fortsätter lite tveksamt, tysken väljer att inte utnyttja vunna framgångar för att ta terräng. Förefaller mest vara intresserad av att tillfoga förluster. Kanadensarna avbryter anfallen in i CAEN medan 3 brittiska åter misslyckas ta sig över ORNE in i RANVILLE.