Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Normandy 44

Startat av Strv102r, 3 januari 2011 kl. 10:06:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

101 tar hand om det sista motståndet utanför CHERBOURG medan 30 div reorganiserar. 3 armoreds huvuddel omgrupperar västerut så att man nästa dygn kan snabbförflytta sig och anfalla längst i väster. Div kö kommer i land.

2 armored och 4 inf genomföra anfall för att tysken ska fokusera på fel del av fronten. 12 SS viker framför 2 armored medan 4 inf pressar 243 inf så långt att 4 inf når 84 kårens stabsplats och reserver.

Väster om CAEN fortsätter de ömsesidiga anfallen men i slutändan är det oförrändrat läge.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Tysken parerar 4 inf och 2 armoreds "skenoffensiv" bra, men nu slår 3 armored till längs kusten och tar sina mål. 30 inf följer bakom. Men tysken har redan börjat förbereda en urdragning och grupperat klokt längre bak. Kansked skenoffensiven var kontraproduktiv?

Vis ST LO händer inget.

Vid CAEN är det stora min offensiv som tränger 12 SS bakåt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

En helhets bild av läget 23 juni (GT18).

Strv102r

Min offensiv längs kusten rullar på och jag hotar att skära av 91 Luftlandedivision och delar av 709. 17SS är ju ett hårt lås i sydost men jag kanske kan "flytta på" fallskärmsjägarna norr om dem?

29 div anfaller och tar en svagt flrsvarad höjd vilket öppnar för flankerande anfall i två riktningar. Undrar om tysken nappar på hotet?

Även vid CAEN är tysken passiv och han förefaller hamstra artilleriammunition nför senare anfall. När vädret blivit sämre? Jag anfaller Pz Lehr stridsgrupp i syfte att påbörja en avskärning av BAYEUX, men han håller med ett determined defence. Detta kostar honom resterna av PzIV bataljonen då han inte vill ta förluster på Panthrarna eller det redan reducerade Pzgren regementet. Samma sak när kanadensarna anfaller vid CAEN. Fast då kostar det mig istället... Måste återhämta kanadickerna.

Strv102r

91 Luftlande och 30 cykelskytte, eller Schnellbrigade, försöker urnästla men 3 armored har ett ganska bra lås. Synd bara att 2 armored och 4 inf misslyckades mot fallskärmsjägarna som nu har grävt ner sig.

Tysken fortsätter vara passiv och samla artilleriammunition. 7 armoured och 15 inf försöker på nytt mot Lehr, som jag beskrev felaktigt förra gången då Panthrarna inte är där alls och PzIV finns kvar som reducerade, och nu åker Pzgrenreg ner till kader. Men de håller! 2Pz strv blir upprivna av flyg och tar en steploss på sina PzIV.

Strv102r

Tysken går till motanfall. 17SS anfaller österut in mot 2 US inf divs flank och pressar flankregementet bakåt. Jag förstärker med lite Strv och hoppas att det faktum att han sköt bort sin hamstrade artilleriammunition i det anfallet och ett misslyckat motanfall mot 29 US infdiv, där tätreg ur 2 SS DR deltar, ska innebära att det hela rinner ut i sanden. För säkerhets skull tar jag in två reg ur 90 div på OMAHA. I väster reducerar jag fickan, men mycket rinner ut söderut...

Gardesdiv och 15 inf anfaller 2Pz strv som håller till priset av resten av sina PzIV och en steploss på sina Panthrar. Den nytillförda 11 armored och 7 armored anfaller åter Pz Lehr stridsgrupp som förstärkts med Pzgren reg ur 1 SS LAH, men Tigerbataljonen står kvar i reserv och förstärks med båda Pzgren reg ur 9 SS F.  Lehr håller igen och han tappar resterna av Lehr Pzgren reg. Även kanadensarna anfaller igen, men fienden håller...

Två dygn kvar... Kanske dags för 3 infdiv öster om CAEN at försöka ta sig över ORNE igen..?

zilver

Kanadensarna är inte alls roliga att försöka bygga upp igen. Överhuvudtaget är det ett av de knepigare fenomenen för de allierade att hitta ersättning för föluster. Det känns rätt historiskt till slut.

Två små detaljer (som inte spelar så stor roll nu): Enligt 6.5.2 får ej fler än 4 RP gå i land per strand, där Omaha räknas som en strand. När förstärkningen går i land får de endast gå en eller två hexes, ej MP.

Det finns en del sådana där regler som är lätta att tappa bort. Värst är det när man glömmer möjligheten att stoppa reträtt i svår terräng, eller att det är svårt att retirera i svår terräng. Bocage har inte så stort värde i striden, men stoppar i princip avancemang i stor skala.

Något som inte syns så mycket i spelet som det visas här är reservreglerna. I det här spelet har reserverna bara en offensiv roll, men kan vara rätt väsentliga i vissa situationer. Framför allt är de det enda sättet att attackera samma försvarare två gånger i en fas.

Strv102r

Citat från: "zilver"Kanadensarna är inte alls roliga att försöka bygga upp igen. Överhuvudtaget är det ett av de knepigare fenomenen för de allierade att hitta ersättning för föluster. Det känns rätt historiskt till slut.

Två små detaljer (som inte spelar så stor roll nu): Enligt 6.5.2 får ej fler än 4 RP gå i land per strand, där Omaha räknas som en strand. När förstärkningen går i land får de endast gå en eller två hexes, ej MP.

Det finns en del sådana där regler som är lätta att tappa bort. Värst är det när man glömmer möjligheten att stoppa reträtt i svår terräng, eller att det är svårt att retirera i svår terräng. Bocage har inte så stort värde i striden, men stoppar i princip avancemang i stor skala.

Något som inte syns så mycket i spelet som det visas här är reservreglerna. I det här spelet har reserverna bara en offensiv roll, men kan vara rätt väsentliga i vissa situationer. Framför allt är de det enda sättet att attackera samma försvarare två gånger i en fas.

Har missat det där med max 4 RP/strand. Hade fått nyttja fler stränder men det känns inte som om det varit avgörande. Har däremot haft koll på begränsningen i förflyttning vid urlastning.

Bocage ger ju 3 poäng till i stridsvärde så lite hjälper det ju till i försvar. Reserver har bara jag nyttjat och det var egentligen bara vid offensivstarten på CONTENTINS östra kust. Sedan kan man ju få möjligheten vid framgångsrika anfall också, men som du säger så syns det ju inte i redovisningarna. Nu när 9 SS finns gripbar och han har handlingsfrihet med den divisionen kan det nog bli intressant för honom.

Strv102r

I den amerikanska sektorn är det nu ganska lugnt. ingen sida har mycket att vinna på att bråka mer. Men jag gör ett anfall med 1 inf div i öster i alla fall. Och jag tar en by till som kan vara lite värd.

Som väntat drar 9 SS med 101 tunga strv igång ett anfall mot 49 inf div, och 353 tyska inf är flankskydd. Han lyckas bra och tar en hel del terräng i centern. Mitt motanfall med såväl 11 som 7 armored hejdas. Och nu sitter 11 armored lite i sk-ten...

Strv102r

Ett tyskt motanfall misslyckas ta tillbaka byn jag tog i västra delen av kartan. Annars ett lugnt dygn.

Det blir hårda strider om den ringade ehxen som tas och förloras av tyskarna. 11 armored och 9 SS tar stora förluster men i slutändan är det inte mycket som hänt.

Och där är det slut! Tysk seger på VP tack vare ett offensivt förhållningsätt väster om CAEN.

magnus lindström

Känns inte detta tidsspann lite avhugget? Eller känns det rätt att sluta spelet så pass tidigt? Det bör väl annars komma en expansion?

zilver

CiteraKänns inte detta tidsspann lite avhugget? Eller känns det rätt att sluta spelet så pass tidigt? Det bör väl annars komma en expansion?

På ett sätt kan jag hålla med. Jag brukar rata Normandiespel som slutar sista juni eller Bulgespel som slutar 23 december. Men i ärlighetens namn skulle nog en fortsättning vara rätt seg i den här skalan. Det stora genombrottet är typ 14 drag bort när spelet slutar. Det är ett rätt elegant och litet spel i det här formatet, men blir redan nu långsamt på slutet. Notera hur nedgrävd tysken är i detta partiet (i väster).

Det är intressant att notera hur välbehållna sidorna är i det här partiet. När jag har spelat har såväl allierade och tyskar varit som på sista versen långt tidigare (flippade helt enkelt). Dessutom utnyttjar ni zoc-reglerna i en rätt liten omfattning.

Strv102r

Citat från: "magnus lindström"Känns inte detta tidsspann lite avhugget? Eller känns det rätt att sluta spelet så pass tidigt? Det bör väl annars komma en expansion?

I och med att det fortfarande finns anfallskraft hos jänkarna i väster och hos tyskarna väster om CAEN så hade väl en fortsättning varit intressant. Britterna har dock tappat mycket och Pz Lehr är det inte mycket kvar av. Men i nästparti kanske det går helt annorlunda och båda är i behov av återhämtning vid det här laget. Tysken har varit stridsekonomisk och bara genomfört anfall som fört honom mot uppsatta mål.

wingnut

Dina replays var min morgonandakt i flera veckor. Tack för att du tar dig tiden, det är uppskattat.
wingnut

B_J_S

Citat från: "wingnut"Dina replays var min morgonandakt i flera veckor. Tack för att du tar dig tiden, det är uppskattat.
Håller med.
Har varit riktigt roligt att hänga med från ringkanten.
//Jonas