Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Viktig info för dig som drömt om en egen stridsvagn

Startat av A F, 29 augusti 2005 kl. 12:03:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Följande gäller för dig som känner att han vill köpa en T-34/85 från Serbien eller så och köra omkring med på lördagsnätterna.

Du kan så länge din stridsvagn är avbeväpnad (kannonen ska i princip sakna bakstycke eller vara pluggad med en tvärstgående bult) importera den som metallskrot. Var beredd på att fylla i en väldig massa papper och att betala mycket porto.

Sen blir det värre. Du kan ställa upp din T-34/85 på tomten som en slags alternativ till trädgårdstomten din fru alltid velat köpa, men du får inte ta ut den på allmän väg. Bandfordon kör helt enkelt sönder för mycket asfalt och så är det med det. Verboten. Så alternativet är att antingen hitta nån bonde med alternativtraktorfetish och låna hanns åker och köra runt på, eller köpa ett eget gärde. (Kanske går det att köpa loss nått gammalt övningsfält och öppna en "CombatDome" för airsoftare som vill bli jagade av riktiga tanks, vad vet jag?)

Öppningen här är pansarBILAR, dvs hjulgående pansarfordon. En BTR-60 är kanske inte världens sexigaste pansarfordon, men man får in en ruggig massa brudar i stridsrummet och väljer du en tidig modell utan vare sig torn eller tak så kan du hyra ut ditt pansrade badkar (BTR-60 flyter som en kork, men jag har ingen aning om den legala statusen på amfibiefordon när de plaskar omkring i Skärgården.) som en fräck studentbil. "VI HAR TAGIT STUDENTEN OCH TÄNKER FAN INTE BROMSA FÖR NÅGONTING!!!"

Ett mer sportigt alternativ är "döden på solid gummiring": BRDM-2.
Detta underverk går dessutom att skrämma upp över 100 kmh och är mycket billigare än vad vad västtillverkat du kan få tag på i pansarbilsväg. Ser du sen till att registrera den som veteranfordon så behöver du inte heller montera sånt trams som backspeglar, blinkers & säkerhetsbälten. Ett utmärkt val tycker vi här på Krigspel.se's fordonsavdelning.

Och vad gäller flygplan så är det lika illa. Man alltså får inte låna Mig-23an som står parkerad utanför Arboga och ta en sväng, helt enkelt för att privatägda millitära JET-flygplan är inte välkomna till Riket. De bullrar, skitar ner och rör till det i största allmänhet. Någon obskyr frivilligorganisation sorterandes under flygvapnet har rätt att framföra de Vampires och Hunter man är i ägo av, men de får inte skaffa några fler. Du får inte heller importera SK60-maskiner av den typ som licensbyggs i Tjeckien.

Vad du däremot kan och får göra är att snickra ihop egna propellerdrivna flygplan av i stort sätt vilken modell som helst. Det finns en myndighet under luftfartsverket som handhar "experimentella hembyggen" och dessa vill vara med och titta då och då vare sig du bygger en en djärv Geeekracer 2005 eller en Me-109. Notera dock att det är jäkligt bökigt att få landa sin hembyggda B-29 någonstans, den tar helt enkelt en väldans plats. Och, om du bygger något Tyskt, så ersätt för guds skull alla nazi-symboler med något glatt och rosa.

:ultra:

Magnus2

Såna här kanske?

EDIT:
Den här kanske passar bättre...

Yngve

Citat från: "Anders Fager"Du får inte heller importera SK60-maskiner av den typ som licensbyggs i Tjeckien.

Licensbyggs SK60 i Tjeckien?  :shock:

Å jag som trodde jag hade koll...

Yngve

Citat från: "Anders Fager"Så alternativet är att antingen hitta nån bonde med alternativtraktorfetish och låna hanns åker och köra runt på, eller köpa ett eget gärde.

Apropos det så såg jag förra veckan en Tgb-40 (utan skyltar) på en åker utanför Motala med en harv efter sig.

Vet inte om jag kände mig sorgsen eller road. Kanske ett nytt liv för en gammal föredetting?

A F

Citat från: "Yngve"en Tgb-40

Sicket vidunder. 20 växlar i varje riktning och virvel i tanken. Har kört en sån med pajad växellåda från Norrtälje till Stockholm. Då får man i en (1) växel som troligen heter "lilla hjälpettan" och ens monstertruck kommer upp i skrämmande 6 kmh. Folk tutade på en VÄLDIGT mycket.

:ultra:

Strv102r

Det är en Mig 21 i Arboga, men ingen gillar en besserwisser så jag säger inget... Sssch!  :wink:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Det är en Mig 21 i Arboga...

OK. Har Bert Carlsson kvar sin ubåt?

Jon Karlsson

Citat från: "Anders Fager"Sen blir det värre. Du kan ställa upp din T-34/85 på tomten som en slags alternativ till trädgårdstomten din fru alltid velat köpa, men du får inte ta ut den på allmän väg. Bandfordon kör helt enkelt sönder för mycket asfalt och så är det med det. Verboten. Så alternativet är att antingen hitta nån bonde med alternativtraktorfetish och låna hanns åker och köra runt på, eller köpa ett eget gärde. (Kanske går det att köpa loss nått gammalt övningsfält och öppna en "CombatDome" för airsoftare som vill bli jagade av riktiga tanks, vad vet jag?)

Åja. Man kan ju modda stridsvagnen till att ha hjul istället för band också:

http://www.hyggestedet.dk/moviegallery/ ... =&shownew=
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

silversixx

Kan meddela att Johan aka Oddball har köpt sig en Sherman tank. Det var iförsig ett tag sedan, men jag ska se till att han hittar hit på något sätt för att posta lite bilder.

A F

Förstod jag det där rätt? Någon du känner har köpt en Shermanstridsvagn?

tobias

Här i Göteborg snackar vi inte bara, vi ser till att det händer. :ultra:
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

A F

Citat från: "tobias"Här i Göteborg snackar vi inte bara, vi ser till att det händer. :ultra:

Gött. Så nä bängen säger "dûö fåntê kôö strässavågn på Avvennyn!" så  draaaaar ni bara vidare med en Gaisflagga i näven, en sillamacka i truten och Nationalteatern dånande på bilstereon?

Asballt. :ultra:

Elias Nordling

En sak jag kom på sen i din utredning, Anders:

Kan man inte utlandsregistrera sin Mig 21a och sedan flyga den till Sverige på besök?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"En sak jag kom på sen i din utredning, Anders:

Kan man inte utlandsregistrera sin Mig 21a och sedan flyga den till Sverige på besök?

Göteborg är fortfarande en del av Sverige. Tyvärr. Sen är det så (ja, jag har kollat) att man inte heller i våra grannländer är speciellt roade av privata miggar. Och dessutom då du faktiskt måste föranmäla ditt besök till det vsenska luftrummet så kan luftfartsverket helt sonika vägra dig landningstillstånd.

Tommy Röhs

Citat från: "Anders Fager"...och Nationalteatern dånande på bilstereon?

Extern högtalare ska det vara, skrämmer skiten ur tyske... ehh dina med trafikanter.  Burning Bridges är nog det som ska dåna ur högtalaren  :D