Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Märkligt mutbrott i Skövde...

Startat av zilver, 25 januari 2011 kl. 20:31:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

zilver

Vi har väl alla till mans misstänkt att det händer märkliga saker i Skövde. Men nedanstående notis i AB föranleder vissa konkreta frågor:

"Juni 2010, Skövde. En pensionerad officer åtalas för att ha lånat ut en stridsvagnsmotor och växellåda från en tysk stridsvagn  modell Tiger II som tillhörde Statens Försvarshistoriska Museer. Enligt åklagaren har han tagit emot 100 000 kronor i muta för att godkänna lånet. När motorn kom tillbaka var den utbytt och växellådan saknade vitala delar. En 46-årig man från Trelleborg misstänks ha sålt delarna för 350 000 kronor. I samarbete med brittisk polis återfanns de stulna stridsvagnsdelarna hos en samlare i England"

Svårt att veta vad man ska börja men...

1. Vad gör en motor från en Tiger II hos Statens Försvarshistoriska Museer?

2. Var är resten av vagnen??

3. Vad "byter" man en motor till en Tiger II emot??? Det är ingen liten folkamotor direkt...

4. Hur motiverar man att låna en motor till en Tiger II???? "Eh, jag tänkte bara låna den över helgen, vore kul att ha den till gardenpartyt på lördag..."

Jag vet inte, men Skövde verkar vara en intressant stad...

Strv102r

Skövde är klart intressant!

Fråga 1 & 2: Sverige fick på något sätt tag på en Tiger II efter 2 VK. Denna sköts sönder och samman i vapenverkansprov inte minst med det då nya Grg m/48. Motorn var då redan urmonterad och har varit på pansarmuseet i Axvall mellan Skövde och Skara. Pansarmuseet stängde sommaren 2010 inför (den motvilliga) flytten till Strängnäs vilket öppnade möjligheter för initiativ när allt skulle packas och den stora oredan slog till... Tror till och med jag kan gissa vem den skyldige är...

Som sagt, Skövde är klart intressant!

:lol:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

lampros

Affären beskrivs tämligen ingående i denna tråd på Skalmanforum:

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f ... 0&start=15

silversixx

Citat från: "lampros"Affären beskrivs tämligen ingående i denna tråd på Skalmanforum:

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f ... 0&start=15
Nu läser jag aldrig Skalmans forum, men detta kan vara en av de mest briljanta trådar jag läst. Speciellt biten med resan till Luxemburg som helst plötsligt dyker upp och ger nästan Stor muftin-vibbar :D

zilver

Lysande förvirrande tråd på Skalman. Särskilt den del som handlar om konspirationsteorier kring flytten av muséet. Sånt där man kan vänta sig av modelljärnvägsentusiaster. Grymt seriöst kring en mycket liten ankdamm.

Andreas Lundin

...att några hobbyistmekaniker i en världsmetropol i Västergötland ondgör sig över att alla deras leksaker ska flytta till en annan världsmetropol i Svearikets vagga är nog bara naturligt. Det blir nog svårsmält där nere på Slätta och något som gubbarna kan komma att tjöta om i generationer.

Själv tycker jag att flytten bara är positiv. Grejerna kommer att sitta bra därborta i gamla Stränkan. Jag kommer iaf göra många fler besök där än vad jag gjorde ute på vissjan i Västergörland (dit man ändå aldrig hade vägarna förbi).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

lampros

@silversixx: att den där Luxemburgberättelsen dök upp plötsligt kan bero på att det jag länkade till var sidan 2, det hela började på en (på skalmansidan) klickbar sida 1.

(Edit stavfel)

Mode

Citat från: "zilver"3. Vad "byter" man en motor till en Tiger II emot??? Det är ingen liten folkamotor direkt...
Massor av pengar. Det är inte klokt vad en del fnoskiga & rika engelsmän och amerikaner verkar vilja betala för skrotdelar till gamla stridsvagnsvrak. Det har blivit en ny industri i Ryssland att bärga rostiga vagnar från sjö- och flodbottnar. Oftast är de sålda för fantasisummor innan de ens kommit över vattenytan.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

BigPapaBear

Episkt!

CiteraÖverväger överklagan
– Det är helt rätt att ha tog emot pengarna, men han hade ingen aning om varför han fick dem. Han blev helt överrumplad. Han menar att pengar inte ens diskuterats innan.

– Men det är väl inte så vanligt att man tar emot pengar utan anledning?
– Nej, men som jag säger: han blev så överrumplad att han aldrig funderade på varför han fick dem.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Ordet "fick" är ju lite intressant ordval... om det bara var en deposition vill säga...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Går man på tingsrättsrättegångar får man en del sköna såna här.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"