Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Lincon 2011

Startat av Delirium, 21 februari 2011 kl. 15:23:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "andqui"Rätta mig om jag har fel men nog förekommer det väl minusgrader i Korea?  Inte för att det hindrar kortbyxor alltid... :)

Visst är det så. Tacka vet jag Medelhavet. Intressant på alla plan. Mark, luft, vatten.

Ja, och god mat och sol också. Vem vill käka barksoppa?
En mycket bitter liten man.

Delirium

Jag är antagligen medskyldig, men ska vi försöka hålla diskussionen till Lincon mer specifikt?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Engelbrekt

Jag tror faktiskt att Burma är ett bra val som konventsspel. Anledningar:

1) Action för alla. Båda sidor angriper och försvarar om vartannat.  
2) Lagom stort. Det blir inga superstackar med brickor, men ändå tillräckligt mycket för att man ska ha att göra.
3) Lagom långt. Kampanjen är på cirka 45 rundor, varav en del regnar bort. Med normal takt borde man kunna spela klart kampanjen inom tiden vi har på konventet.
4) Bra för flera spelare. Fronterna är enkelt uppdelade då de är utspridda på kartan. Kampanjen innehåller ju egentligen tre separata operationer som sker samtidigt. Tre allierade mot två japaner är spontant en bra delning.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

andqui

Det låter som mycket goda argument, tror jag då jag har ytterst lite erfarenhet av just Burma även om terrängen känns lite blöt i brist på bättre ord. Möjligtvis är det bristen på pansar som spökar lite också.

Jag kan dock inte helt släppa tanken på ett hederligt rörligt östfronts-OCS med rediga (tyska) pansardivisioner. Kanske inte konvent-vänligt men kanske spelvänligt? Baltic Gap på fyra eller något av de tidigare nämnda scenariona rent av?

Hm, jag får ta ett allvarligt snack med Delirium om det här och se om jag kan bota hans ost-fobi.   :wink:
Anders

tinG

Citat från: "andqui"Jag kan dock inte helt släppa tanken på ett hederligt rörligt östfronts-OCS med rediga (tyska) pansardivisioner. Kanske inte konvent-vänligt men kanske spelvänligt?

Jag tror att scenariot "Drive for Oil" i Case Blue skulle vara ett bra alternativ för tre/fyra personer.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Jag tror att scenariot "Drive for Oil" i Case Blue skulle vara ett bra alternativ för tre/fyra personer.

Klockrent för fyra pers. Baltic Gap likaså.
En mycket bitter liten man.

Delirium

Citat från: "Engelbrekt"Jag tror faktiskt att Burma är ett bra val som konventsspel. Anledningar:

1) Action för alla. Båda sidor angriper och försvarar om vartannat.  
2) Lagom stort. Det blir inga superstackar med brickor, men ändå tillräckligt mycket för att man ska ha att göra.
3) Lagom långt. Kampanjen är på cirka 45 rundor, varav en del regnar bort. Med normal takt borde man kunna spela klart kampanjen inom tiden vi har på konventet.
4) Bra för flera spelare. Fronterna är enkelt uppdelade då de är utspridda på kartan. Kampanjen innehåller ju egentligen tre separata operationer som sker samtidigt. Tre allierade mot två japaner är spontant en bra delning.

Det är vettiga argument allihop - om det inte blir Burma borde det vi faktiskt spelar klara dessa kriterier. Personligen tror jag att jag fått ner det till Burma, Korea eller Sicilien (och så får vi väl ha ett östfrontsalternativ så Anders blir glad).

tinG

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "tinG"Jag tror att scenariot "Drive for Oil" i Case Blue skulle vara ett bra alternativ för tre/fyra personer.

Klockrent för fyra pers. Baltic Gap likaså.

BG ngt mer blipptätt dock....  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Ja, BG kräver faktiskt en del. Inget man slänger in en nybörjare på tror jag. Men själva läget i BG är häftigt. Alla ryssälskare kommer att gilla det.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Bil med chaufför - check
Hotell med sällskap - check
Konventsinträde - webbetalat

Nu återstår bara att packa med spel och morötter så smäller det! Ja, förutom att att det är en och en halv månad kvar förstås...

Engelbrekt

Något beslut på vad som ska spelas?
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

pelle

Jag dyker upp lördag-måndag, obestämt exakt vilka tider. Oospelade tidningsspel, någon? Eller vad-som-helst-vk1-utom-wings-of-war?

Delirium

Citat från: "Engelbrekt"Något beslut på vad som ska spelas?

Inte mer detaljerat än dina listade kriterier tidigare: ett "mindre", actionfyllt ocs, som är lämpligt för fler spelare. Även om jag lutar åt Burma eller Korea (men är ruskigt sugen på Sicilien även om det stämmer sämre in) har jag inga problem med att vi suger på karamellen till lite närmare inpå konventet, om det är okej.

Tommy Röhs

köpa tågbiljetter - klart!
boka hotel - klart!

Kommer till Linköping torsdag morgon.

Dax att bestämma spel...

Delirium

Hade inte ni klart med Killing Ground?