Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs The Battle for Normandy.

Startat av Strv102r, 23 mars 2011 kl. 09:15:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter DGs Cobra "III" tänkte vi köra ett par scenarion ur det här. Bloody Omaha, Cherbourg och Operation Epsom verkar vara i lagom storlek.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

MB

Det blir fram med tekoppen och följa det hela med spänning.
Mycket intressant  :up:

Strv102r

Brickorna. Typiskt GMT-snyggt!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Nick

Jag följer alltid dina replays med stort intresse. De ger en fantastisk inblick i olika spelsystem.

Men jag kommer att vara särskilt intresserad av det här eftersom vi drog igång kampanjen igår (tyvärr hade vi ingen bra kamera med det rättar vi till nästa session).

Strv102r

Exempel på kartan. Snygg som vanligt med GMT. Men DGs COBRA III är i samma klass. Det är ju inte ovanligt med snygga kartor nuförtiden.

Nick

Hm, intressant. Du har annat tryck i hexarna för phase 1, 2, 3 på Utah än jag har. På mina kartor är de samma färg som vattnet runt omkring.

Strv102r

Öööh... Alltså... Mmm... Får erkänna att jag stal den bilden från BGG. Kan vara på en sen speltestkarta.

:oops:

Nick

Aha, handen i syltburken alltså!   :lol:

aegneus

En kommentar om Bloody Omaha. Vi spelar det just nu, men vi bestämde oss innan vi drog igång för att lägga till CSP, flyg och båtar (som annars hoppas över eftersom det är ett snabbt intro-scenario).

Så vi lånade tabellen som finns i scenariot för den engelska landstigningen, och tilldelade Omaha 60% av alla amerikanska resurser.
Blir scenariot balanserat då? Vi vet inte - men det är roligare när de allierade får våndas över brist på supply och tysken får svära över de satans förbannade båtarna och flygplanen.

Strv102r

Utgångsläget. Tysken har ännu inte fattat beslut om batteriet på Pointe du Hoc eller om han ska gruppera kompanivis på stranden med bataljonerna ur 352. och 716.

Strv102r

Utgångsläget vid stranden.

Första landstigningsfasen är i gång. Första vågen har gått iland och en del har drivit i sidled.

Läget efter att vi kollat hur många DD-strvkompanier som överlever iland. Och svaret är... INGA!

Läget efter den tyska försvarselden.

Andra vågen fyller på.

Även om jag tar stryk så lyckas jag slå ut ett par bunkersystem och en del skytte.

Läget när tredje vågen gått iland och den speciella landstigningsproceduren är klar. Långt från alla har kommit iland som tänkt och kompanierna har reorgansierats till bataljoner. Ingenstans har jag kommit från själva stranden men det ser mest lovande ut i väster.

Förlusterna under själva landstigningen.

Strv102r

Läget morgonen den 7 juni. I väster jag kunnat ta mig upp från stranden och dets er ut att det är här jag kan få framgång. För i öster samlar sig tysken för att nytt anfall. Och han håller på att städa upp där.

Strv102r

Lunchdags 7. juni. Tysken försöker rulla upp stranden från öster medan jag försöker bryta ut åt väster och söder. Båda får viss framgång.

BigPapaBear

Hur bökigt är regelsystemet?
En mycket bitter liten man.

andqui

Jag tycker inte att det är särskilt bökigt utan det flyter på rätt så bra. Detta är baserat på de små scenarior som jag hittills kört och som väckt mersmak.
Anders