Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS i en källare i Göteborg

Startat av Delirium, 15 april 2011 kl. 01:14:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jo, ikväll kom vi igång med DAK. Jag är praktiskt taget mållös inför hur det ser ut med alla fem kartorna på rad. Småreligiöst faktiskt, känns ärofyllt bara att få spela det...

I vilket fall som helst, jag är italienare och Anders allierad, börjar ända från början. Trots att jag var tvungen att sätta mig in i kartan och situationen från scratch (Anders hade visst tjuvtränat på Vassal) kom jag till slut igång med invasionen och vi spelade första omgången - vi ska också komma ihåg att ingen av oss är experter på systemet. Anders tog bilder som lär komma upp här inom kort. Första eventet blev rättvist, en hittad italiensk supplydump på 2T - bådar gott.

Min första turn blev lite konstig på grund av en missuppfattning - jag trodde att man måste förbi Mussolinilinjen redan 15 september, men så är det ju inte - vilket resulterade i att många enheter är i move mode i onödan. Flygvapnet gjorde bra ifrån sig och DG'ade två stackar av tre, och Maletti tog sig för att tappert anfalla en av dem, men utan resultat. Några skräpenheter verkar sedan ha gått vilse temporärt under brittens omgång, inget att fästa sig vid. Dock lyckades precist italienskt luftvärn skjuta ner ett knippe engelska undermåliga bombare.

Jag har vunnit initiativet och kommer troligen att låta tonicdrickarna gå först. Trist nog inträffade en sandstorm runda två, enbart på A-kartan.

(En lite bisarr effekt tyckte vi att det var att italienaren får backa tillbaka ena delen av invasionsstyrkan igen om britten tar tillbaka Sidi Barrani, och vi bestämde oss för att ignorera det villkoret (jag körde in ett motorcykelkompani det första som hände - britten skulle sedan behöva låta dem stå där för att hindra en italiensk reträtt). Inte för att effekten skulle bli så grandios, men det kändes buggigt.)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

andqui

Här är lite bilder från tilldragelsen igår.

DAK med alla fem kartorna precis uppsatta:

Utgångsläget 12 september 1940:

Läget precis efter initiativet avgjorts 15 september 1940:

Sidi El Barrani har befriats från den italienska motorcykelbataljonen som ryckte fram ända från Tobruk för att kunna hissa den italienska flaggan i staden. Vid El Hamra har pansarkomponenten i 7:e armoured haft en sammandrabbning med 1 och 5 Lib infanteriregimentet i vilken 1 Lib gick åt. Efter segern valde 7:e armoured att göra ett strategiskt återtåg mot Mersa Matruh.
Anders

Delirium

Bilder gör inte det här monumentet rättvisa.

En sak som skulle underlätta planeringen lite är en "terrain key" så man vet vad 17 det var de olika grafikdetaljerna betyder... Någon som har en sådan tillgänglig, hittar ingen på MMP:s supportsida.

Engelbrekt

Finns på BGG: http://boardgamegeek.com/filepage/24733 ... errain-pdf

Fina bilder, ska bli spännande att se hur det går!

//David
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"Jo, ikväll kom vi igång med DAK. Jag är praktiskt taget mållös inför hur det ser ut med alla fem kartorna på rad. Småreligiöst faktiskt, känns ärofyllt bara att få spela det...

Amen!

Ser med spänning fram emot att följa det här.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Ja, detta är både ett vackert och riktigt bra spel. Helt klart top of the tops.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Citat från: "Engelbrekt"Finns på BGG: http://boardgamegeek.com/filepage/24733 ... errain-pdf

Fina bilder, ska bli spännande att se hur det går!

//David

Lysande, tack! Jag tycker också det ska bli väldigt spännande att se hur jag ska kunna reda ut det här!  :P

andqui

Igår blev det fortsatt italiensk offensiv.

4:e indiska infanteri divisionen gick i försvarsställningar utanför Mersa Metruh.

7:e armoured division gör ett återtåg. Underhållet är knapert.

En solid försvarslinje byggs upp i bergspassen vid Mersa.

Italienarna försöker få till ett genombrott. Det hela grundas med flygbombningar och toppas sedan av med kraftig artillerield. Britterna motbombar och lyckas bromsa upp en del av offensiven. Efter detta tar en ursinning strid vid och Maletti kan avancera i bergspasset.

För att vinna mark fick italienarna betala ett högt pris - elitkamelerna.

Eftersom italierna har vissa logistiska problem vidtar ett visst lugn vid fronten. Här måste det brittiska flyget omnämnas som visade sig oerhört framgångsrikt. En jaktskvadron Gladiators med bas i Mersa Matruh vann hela sex flygstrider på raken och tillfogade italienarna 3 step losses. Flera Victoriakors utdelades.

Det slutliga läget 29:e september 1940.
Anders

MB

Intressant utveckling med italienarna så långt fram.

andqui

Ja de är synnerligen aggressiva men jag har en vag känsla av att de kommer börja ta det lite lugnare inom kort.  :)
Anders

BigPapaBear

Kan bli riktigt svettigt för paltkomatösa pastamagar så där långt fram när det brittiska motanfallet kommer. Klart intressant!
En mycket bitter liten man.

Delirium

Ska det gå åt helsefyr ska det göra det ordentligt.  :lol:

Nej, men halvseriöst så ville jag se vad som händer om man som italienare inte accepterar den historiska "domen" och stannar och gräver ner sig utan faktiskt visar att man menar allvar. Det som hände här var att 7 Armoured backade ända till Mersa Matruh vid minsta hot om inringning. Tyvärr, eftersom det kändes som att italienarens "chans" är att hoppas på tur i manöverkrigföring.

Att sedan avancera ända till stadens utkanter är säkert dumt men även här känns det trist att bara acceptera faktum och ställa sig och vänta på motoffensiven - han kan ju åtminstone få svettas lite grann. Det är ju fortfarande bara september och så värst mycket supply har inte britterna. Eftersom det är första gången jag genomför en offensiv annat än i Burma i OCS-systemet var jag inte beredd på hur mycket det kostar att försöka banka sig igenom fasta linjer. Men som jag skrev till Anders i morse känns det skönt att testa gränserna och göra misstag på offensiven i det här skedet, så att jag förhoppningsvis har lite bättre koll på vad spelet tillåter när tyskarna kommer in.

Så mycket värre än historiskt kan det ju inte gå.  :P

tinG

"Jag har en plan!"

:)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Dagen inleddes med en italiensk reträtt och ett brittiskt uttalande att offensiver inte inleds före november. Ett antal simulcastrundor (inte särskilt underhållande för övrigt) följde, så att vi nästa gång ska börja på 1 november. De italienska positionerna är nu mer defensiva och försöker utnyttja skitterrängen i linje sydväst om Sidi Barrani (i stort sett minimalt antal trupper öster om Mussolinilinjen, och ett stort antal trupper i området Sollum/Bardia och sydväst därom.

För övrigt noterar vi att två personer vill köpa DAK2 i Shoppingforumet, kan parallellslalom-AAR:erna (vilket ord!?) ha med detta att göra?  8)

sfclinken

Citat från: "andqui"Ja de är synnerligen aggressiva men jag har en vag känsla av att de kommer börja ta det lite lugnare inom kort.  :)

Anders är du allierad? Ser fram emot att se hur den allierad motoffensiven blir  :ultra:

Mvh Peter L
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "