Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Invasion Pearl Harbor (Decision)

Startat av Elias Nordling, 16 april 2011 kl. 22:37:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Invasion Pearl Harbor är ett spel ur tidningen World at War, vars premiss är att japanerna hade genomfört den landstigning på Hawaii som man laborerade med under planeringen av Pearl Harbor-räden.

Det är en mycket asymmetrisk situation. Japanerna har två taggade bataljoner, amerikanerna har två yrvakna och illa tränade divisioner. Detta illustreras på ett trevligt vis inte med stridsvärdena som är ungefär desamma på bägge sidor, men med att amerikanerna får dra brickor för när varje enhet får gå och slåss, medan japanerna får välja själva när de vill gå och när de vill slåss. Amerikanerna får också slå tärning för förflyttningsvärdet på sina enheter (som kan vara noll) stack för stack.

Detta är ett rejält handikapp för de förvirrade amerikanska trupperna som kommer att få rejält med pisk. Men numeräret tar till slut ut sin rätt och det blir svårt för japanerna att faktiskt utplåna den amerikanska garnisonen innan de nötts ned till obefintlighet. de kan dock vinna genom att ockupera tillräckligt mycket av militärt värde på ön och därmed sprida förödelse.

Bägge sidor har rätt hög frihetsgrad i uppställningen, så variationen i situationen är stor. Samtliga stränder ligger rätt långt från huvudmålet Pearl Harbor så det blir en hel del manövrerande på vägen. terrängen är också intressant med mycket berg mellan Pearl harbor och stränderna, och strategiska vägar genom dem.

Reglerna är lätta och tydliga med lagom mycket krom. en intressant subrutin är hur mycket man är beredd att utsätta sina sjöstridskrafter för risk för att understödja markoperationerna.

Det här är ett av de roligare ö-invasionsspelen jag spelat, och det slår mig att det nog beror på att man oftast inte företog sig sådana här invasioner om man inte kände att man hade oddsen med sig, vilket i sin tur gör dem rätt ensidiga. Detta spel är långt ifrån ensidigt, och bägge sidor behöver anfalla, men däremot har det en mycket intressant asymmetri.

Man måste förstås köpa spelets premisser för att uppskatta det till fullo, men jag tycker att det helt klart var värt den kväll det tog att spela det och skulle gärna spela det igen. Det får en 4 av 5 i betyg.

Så här ser det ut på bild:

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Trevlig recension.

Jag kan leva med soldatbilder på brickorna, men skulle de inte kunna se lite mer vakna ut? Det är ju krig!  :)
En mycket bitter liten man.