Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av AHs Stonewalls Last battle

Startat av Strv102r, 26 mars 2013 kl. 17:17:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter Kellys Ford blir det detta spel.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kartan. Lika bra som de andra i serien.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Brickorna.

Strv102r

Utgångsläget. Lee har personligen befäl över McLaws och Anderson divisioner ur Longstreets kår då Hood och Picket är med kårchefen i södra Virginia för att furagera. De federala förbanden är kårerna. Reynolds I kår, Couch II kår, Sickles III kår, Meades V kår, Sedgewicks VI kår, Howards IX kår och Sickles XII kår. Denna står intill Couchs II kår.

Strv102r

Inte helt oväntat börjar det hela med att Hookers historiska plan kopieras, den hade sina klara fördelar, men de tre federala kårerna som får omgruppera utvecklar helt olika hastigheter i motsats till historien då alla nådde dit Slocum nått i spelet. Meade är snabbare än historiskt och Howard pinsamt långsam. Jag får inte göra någonting.

Efter ännu ett GT, ett dygn, har de federala vänt söderut nått RAPPAHANNOCK. Notera att Beteckningarna Howard och Slocum bytt plats. Sedgewick har också börjat röra sig, och med honom Sickles. Historiskt stannade ju Sedgewick kvar vid FRERDICKSBURG och alla andra kårer drog västerut. Jag möter upp vid RAPPAHANNOCK med de få förband jag får använda.

Ett dygn till. Meade har tagit sofg över inte bara RAPPAHANNOCK, den norra floden, utan RAPIDAN också. Han är ännu den enda federala kåren söder den floden. Förutom de två brigader jag hade i området från början har jag också fått dit Wright, Kershaw men främst av allt Earlys division. Jacksons kår marscherar nu så snabbt den kan västerut. Mahoneys brigad ser ju lite klämd ut mellan Meade och Sedgewick, men det börjar regna nu vilket gör att man inte längre kommer över flodre med vad. Meade är således ensam söder RAPIDAN, ingen kan undsätta honom på ett dygn. Sedgewick är irrelevant. Kan jag nu bara får dit resten av Jacksons kår snabbt nog kan jag slå Meade som har floden i ryggen och ge Hooker en käftsmäll...

Strv102r

Regnet gör dock att Jackson inte hinner fram med fler divisioner i tid. Meade anfaller Early men tvingas retirera in i vildmarken. En av hans divisioner anfaller och tar söder sida av ett vad över RAPIDAN. Early följer efter och blockerra vägen söderut från det vadet. Hooker, och med honom Sickles III kår, framrycker till norra sidan RAPIDAN liksom Slocum längre västerut. Sedgewick samlar sin kår för att kunna anfalla över RAPPAHANNOCK rakt norr om Jacksons marschväg när regnet slutar. Howard segar och är ännu norr RAPPAHANNOCK i väster.

Regnet upphör. Nu kommer Jackson fram och anfaller Meades division vid vadet men slås tillbaka. Sickels kår, med Hooker, anfaller flera gånger över RAPIDAN mot de två brigaderna som håller på att gräva ner sig väster om Jackson, men de slås tillbaka varje gång. I slutet av dygnet ansluter Howard från väster vilket öppnar för ett samordnat anfall mot mina tappra två brigader. Slocum fördröjs effektivt av Stuart. Meade sitter fast i spenaten och kommer ingenstans. Sedgewick anfaller över floden och lyckas efter hårda strider inte bara ta sig över utan framrycka ytterligare mot väster och uppenbarligen överraska och slå en av mina brigader. I slutet av dygnet börjar det regna igen och det kommer det göra kommande dygn. Jag funderar på att kraftsamla för att nita Sedgewick för att därefter vända mig mot huvudstyrkan igen.

Strv102r

I regnet är det bara genom att pressa sin trupp till det yttersta som Jackson når fram till Sedgewick och kan genomföra anfallet. De federala är ännu i oordning efter sina framgånsrika anfall dygnet innan och Jacksons anfall blir en stor framgång. Två av de federala divisionerna rivs upp och Sedgewicks kår blir handikappad för resten av slaget med stora förluster. Vad detta vår motsvarighet till Jacksons historiska anfall? Stuart fortsätter fördröja Slocum medan Howard slås tillbaka av de två brigaderna som håller på att förskansa sig. I öster rör sig nu Reynolds kår för att ansluta till huvudstyrkan.

Regnet fortsätter vilket är till stora problem för Hooker. Howard är för svag för att ensam anfalla de två brigaderna och Sickles kår, under Hooker brickan, kan inte anfalla över vadet i regnet för att understödja. De federala väntar på att regnet ska upphöra och omgrupperar bara fram förband som kommit efter, och Slocum jagar undan Stuart igen. det innebär dock att nu är Slocum lite utsatt. Jackson har återhämtat sig till del och det är frestande att ge sig på honom nu.

Strv102r

Jackson omgrupperar och flankerar delvis Slocum inför anfallet, men Jackson/divisionerna presterar uselt! jag slås tillbaka med betydligt större förluster än Slocum led.  Reynolds är nu väg fram. I övrigt regnar gameturnet bort.

Regn upphör! Hooker leder ett samordnat anfall av Sickles och Howard på mina två nu befästa brigader men de slås tillbaka. De flesta anfall drabbas just nu av usla tärningsslag. Denne framgång för mig köper mer tid åt Jackson att fortsätta sina anfall på Slocum. Jackson behöver två anfall för att slå Slocum. Det första misslyckas åter rejält, men det andra gör susen. Slocums kår är nu bara spillror som flyr. Reynolds kommer fram och genomför ett samordnat anfall med Meade som tränger Early bakåt. Därefter anfaller Sedgewick, som återhämtat sig lite, och tränger Kershaw bakåt. Jag börjar omgruppera Wrights brigad för att förstärka Kershaw.

Ett GT kvar!

Strv102r

Couch går över RAPPAHANNOCK på ett vad nordväst FREDRICKSBURG. McLaws förstärker norra delen av sina ställningar, men Couch rör sig istället västerut mot Anderson. Som tur är anländer Longstreet med Hood och Pickets divisioner och han hinner fram till det terrängpartiet för att stabilisera läget. Hooker frösöker samordan ytterligate ett anfall med Sickles och Howard mot mina två brigader, men misslyckas. Sickles anfaller ensam och det blir ett litet fiasko. Howard avlöses av en avdelad brigad och rör sig söreut med sin kår. Jackson tar chansen och anfaller denna, men slås tillbaka. Därefter anfaller Reynolds och tränger Early bakåt. För att följa upp detta rör sig Meade och Sedgewick framåt för att samordnat anfalla mot vägskälet 1 hex nordost CHANSELLORSVILLE, men early är snabb som en kobra och grupperar fram igen och förstärker brigaden på plats med sin division. De federala lyckas samordna tre kårer i ett desperat anfall men slås tillbaka. Och samma sak igen! Förlusterna är nu sådana, 30500 för de federala och 13500 för mig, att Hooker automatiskt kommer förlora självförtroendet om inte spelet tagit slut. Mina förluster är märkligt historiska medan hans är närmare de dubbla. Regnet och en relativ otur i tärningslag (dåligt tränad trupp/friktioner/fulla underordnade) gjorde stor skillnad i slutet. Hans anfallskraft är slut. Bara att dra ur. Till skillnad från den historiske Hooker gav han i alla fall inte upp innan armén faktiskt var slagen.

Strv102r

Snabbspelat och inte för stort. Bra introspel till serien. Kan rekommenderas!