Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Disaster on Everest (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 16 maj 2011 kl. 22:16:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

På begäran, en minirecension av spelet Disaster on Everest.

Spelet är ett solitärspel, och spelaren representerar ett äventyrsföretag som guidar turister upp till toppen av Everest. Denna gång råkar man dock ut för en storm, och då gäller det att få ner kunderna vid liv också!

Det finns fyra team att välja mellan. varje team har två guider och sex turister. Som variant kan man också helt enkelt blanda och dra två guider och sex turister.

Varje drag kan man antingen flytta två guider, fyra turister eller två turister och två guider. Turisterna har förflyttningsvärde mellan 0 och 3 på brickan, guiderna 5-6. En guide kan också "dra" en turist två steg uppför berget, fortsätta flytta och hämta en ny turist tills förflyttningspoängen tar slut. På detta vis baxar man sina turister uppför berget.

Förutom förflyttningsvärdet har både guider och turister specialegenskaper. För guider kan det t ex vara att de kan flytta två turister åt gången i stället för en, eller tre steg i stället för två. För turister kan det vara både positiva och negativa egenskaper, allt från överlevnadsinstinkt till försiktiga klättrare som måste vila ett drag mellan varje klättring. Utan särskild effekt på spelet men som förstärker rollspelselementet är att turisterna är angivna med namn och yrke. de är också värda olika mycket poäng, de sämsta klättrarna i regel mest poäng.

Innan man flyttar sin skara drar man dock en bricka ur en kopp. Denna kan innehålla både positiva och negativa effekter. För att händelsen ska äga rum måste man köpa brickan för det värde som står på den, med en begränsad budget av poäng.

Varför skulle man nånsin köpa en negativ händelse? Jo, för köper man inte brickan läggs den till en stege, och när den 6e brickan lagts dit kommer STORMEN!

Detta är en verkligt finurlig spelmekanism som dels skapar variation och svåra spelbeslut, dels gör att stormen kommer förr eller senare, men man är aldrig riktigt säker på när den slår till.

På brickan finns också ett nummer som gör att ett eller flera flaskhalsar (ridges) på berget är blockerade (oavsett om man köper brickan eller ej). Man kan inte klättra förbi en blockerad flaskhals om man inte har en guide eller klättrare som har denna specialegenskap (eller sparat en händelse som tar bort blockerade flaskhalsar). Detta gör det svårt att förutsäga hur lång tid det tar att komma upp för berget.

Sedan finns specialflaskhalsen Hillary Step, som har sin egen mekanism där klättrare får ställa sig i kö på att komma upp eller ner (vilket man även gör i verkligheten vad jag förstått). Man slår tärning för att se vilken plats man får i kön, och annan tärning för att se hur långt kön flyttar sig detta drag.

När stormen slår till gäller nya regler. Då sätter en annan klocka igång, som ger en nio omgångar att ta sig ner för berget. Nu kan alla flytta varje drag, men turister bara ett steg, och guider bara två. Guider förlorar sina specialegenskaper också, om de inte har en egenskap som gör att de tuffar på som vanligt i stormen.

På ett par punkter på väg ner riskerar ensamma vandrare att gå vilse om de inte har hjälp av en guide. Målet är att komma tillbaka till lägret på 7000 m höjd innan tiden tar slut (och kvällen faller). De som inte lyckas med det drar man brickor för, beroende på om de är nära mellan eller långt bort från lägret, eller vilse. Är man över Hillary Step är man rökt. Guider kan offra sitt eget liv för att rädda turist som annars skulle dött i samma ruta.

Sedan räknar man poäng. Full poäng för dem som nådde toppen och kom ner med livet i behåll. begränsad poäng för dem som åtminstone nådde Hillary Step. Poängavdrag för dem som dog eller aldrig nådde Hillary Step. Sedan avläser man resultatet från en tabell och får veta hur det gick för ens reseföretags rykte efter katastrofen.

Om man är helt ointresserad av bergsklättring kan man nog uppskatta detta spel ändå tack vare de kluriga mekanismerna och utmaningen. Kan man inte låta bli att titta på dokumentärer om folk utan armar och ben som berättar om sin natt under bar himmel på Everest, eller är svag för lite rollspelande, är detta spel ett klart beroendeframkallande höjdarlir! Att det tar en timme att spela skadar ju inte heller.

Jag försöker komma på om spelet har några dåliga sidor. Jag antar att man kan spela sig trött på det och få stereotyp taktik, men guidernas och turisternas olika egenskaper gör att det tar tid innan detta inträffar, och jag har i alla fall efter fem partier inte märkt av någon minskad lust att spela spelet igen.

Spel när det är som bäst!

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Kommer det uppföljare?

The Eiger Complex...
Kebnekaise Accident...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Disaster on K2 är under speltest har jag hört. Ska bli intressant att se hur nära de håller sig till originalmodellen. K2 lär vara mycket svårare, och turistverksamheten är väl nästan obefintlig. jag skulle nog göra ett K2-spel med upplägget att man är klättrarexpeditioner.

BigPapaBear

Kanonbra recension!  :up:
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

Var köper man det ifrån?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

Citat från: "Doomfarer"Var köper man det ifrån?

Finns till bl.a. till salu genom BGG Marketplace.
En mycket bitter liten man.

Holmgren

Citat från: "Elias Nordling"På begäran, en minirecension av spelet Disaster on Everest.
Härligt! Stort tack!

Och som Stora Björnfarsan skriver, en kanonbra recension, som alltid!  :up:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Elias Nordling

CiteraVar köper man det ifrån?

Jag brukar köpa direkt från Victory Point Games. Frakten blir dyr, men dollarn är ju billig just nu, och jag har aldrig nånsin fått nån tull på nåt från dem. De brukar leverera väldigt snabbt också.

Doomfarer

Ok, måste kollas upp. Glömde säga bra recension men det var kanske underförstått eftersom jag ville köpa spelet? :)
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Andreas Lundin

VPG går från klarhet till klarhet tycker jag. Bra recension Elias.  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Fredrik H

Som inspirerande uppladdningsläsning så rekommenderas boken Into thin air starkt. Den beskriver en expedition som slutade i total katastrof med ett antal döda som följd. Författaren Jon Krakauer var själv med och boken är mycket välskriven.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0330353977

Trots en intressant recension så tror jag dock att jag föredrar krig framför bergsklättring.

:ultra:  :up:

Elias Nordling

Finns även dokumentärer om denna händelse.

Personligen är jag dock ännu svagare för K2. Läste en bra bok om berget, men jag kommer inte ihåg namnet på den. Det är betydligt färre som lyckats ta sig upp på K2 än Everest, och för varje 10 som nått toppen har berget skördat ett dödsfall. Den första lyckade bestigningen var en rätt bisarr historia därr en av klättrarna tillbringade natten vid topplägret under bar himmel för att de andra i tältet vägrade släppa in honom! Och Alastair Crowley lyckades ha ihjäl en miljonär på berget, bara en sån sak!

Erik Axel

Det ryktades i samtiden att Crowley också ätit upp en eller annan bärare under expeditionen. Det är förmodligen inte sant, men var på den tiden bra(!) PR för Crowley.

Holmgren

Citera"slutade i total katastrof"
"ett antal döda"
"har berget skördat ett dödsfall"
"en rätt bisarr historia"
"de andra i tältet vägrade släppa in honom"
"lyckades ha ihjäl en miljonär"
"ätit upp en eller annan bärare"
Den här tråden förvandlades från en spelrecension till vad som skulle kunna vara ett utdrag ur Anders Fagers senaste novell....  :shock:

Jag gillar det!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Doomfarer

Kostar bara $31.95 med frakt att köpa från VPG, klart överkomligt.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on