Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Tide at Sunrise

Startat av sfclinken, 25 maj 2011 kl. 08:59:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Inför omgång 9. Ryssen backar och stärker upp linjen, inga äventyrligheter. Han har råd att förlora Liaoyang med rådande poängställning.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Japanen laddar upp med replacements och förstärkningar i omgång 9. Några höga odds bjuder inte ryssen på, så fler exchanges är att räkna med.

Nere vid Port Arthur har ryssen koncentrerat sina bästa trupper i själva hamnen, och försvarar de yttre verken med lättare trupp. Jag stormar bägge rutorna med bra odds, och lyckas mirakulöst nog klara mig utan exchange.

Vid huvudlinjen har jag två attacker planerade, möjligen en tredje. Jag koncentrerar styrkor i norr där hans linje är tunnare och där terrängen blir mer anfallvänlig. Även i söder gör jag en truppkoncentration, medan jag i centern lämnar en rätt tunn skärm av trupp. En kavallerienhet anfalles med maximala odds, den överelever i reducerat tillstånd. Med hjälp av tungt artilleri får jag ihop 3:1 mot en stack med två ryska divisioner. Det blir en reträtt utan förluster för någondera sidan.

Då jag klarat mig utan exchanges så här långt gör jag även det tredje anfallet, en 2:1-attack. Framgång här gör att jag kan ta mig över en annars svårforcerad flod. Det blir ännu en reträtt utan förluster! Ingen exchange på fem attacker! Känns overkligt.

Resultatet är att jag vikt in flankerna på hans linje och hans center nu är i en gryta, som han visserligen kan retirera från utan problem, men han har inte hur mycket reträttmån som helst till Mukden.

Slutligen slår jag en tredje sexa på raken för sabotage och ryssen får återigen fem replacementpoäng mindre! Hade han inte klarat sig utan förluster denna omgång hade jag tyckt synd om honom!

Elias Nordling

Poängställningen är nu sådan att om jag tar Port Arthur och utplånar alla trupper som finns där, och tar Mukden, får jag 69 poäng, av de 70 som behövs för seger. Tar han in marininfanteriet i Port Arthur för att förstärka försvaret riskerar han samtidigt att bjuda mig på den sista poängen jag behöver. Håller han Mukden vinner han förmodligen, men inte om priset är flera inringade stackar med trupp. Tappar han Mukden kan han fortfarande vinna om han håller intilliggande Fushun och inte förlorar någon trupp på kuppen. Flottan i Port Arthur kan fortfarande påverka poängen åt ena eller andra hållet.

Det är tre och en halv omgång kvar. Hur långt det är för Japanen till Mukden beror nog på på vilken sida av det virtuella bordet man sitter. Jag kan i detta läge inte säga vem som har störst chans att vinna. Ännu ett jämnt parti vad det verkar.

Fredrik H

Det är roligt att följa så jämna partier, hatten av för det! Men jag måste späga att det är lite märkligt att ni båda menar att ryssen är den svåra att spela samtidigt som det i båda partierna verkar vara japanen som är den som har svårt att knyta ihop säcken. Ryssen kanske är den som är svårast att spela men att man har kompenserat VC för att balansera japanens övertag? Kul att läsa i alla händelser.  :up:

Elias Nordling

Jag tror att om en nybörjar-ryss spelar mot en nybörjarjapan kommer ryssen få spö. I vårt första parti var jag erfaren ryss mot nybörjarjapan och fick nästan spö ändå. I det nuvarande partiet spelade jag rätt krattigt första halvlek. Hade jag haft kvar 1-2 kavalleribrigader hade det varit betydligt svettigare för ryssen att få ihop en linje som jag inte kunnat plocka sönder.

Elias Nordling

Ryssen försöker sig inte på några äventyrligheter utan faller tillbaka till en säkrare linje. Jan lämnar två kavallerister framför linjen som fördröjningsenheter, vilket innebär att han satsar på att hålla Mukden och ta de förluster som krävs, om nödvändigt. En inte orealistisk plan. Som det är nu har jag svårt att hitta några blottor i hans nya linje. Jag kan få bättre position till nästa drag, men tiden håller på att rinna ut.

Elias Nordling

Nere vid Port Arthur görs ett stormanfall mot själva staden. Staden håller ut och anfallarna tar svårare förluster än försvararna. Det spelar inte så stor roll för anfallarna, trupperna därnere kommer ändå inte hinna delta i slaget om Mukden.

Vid Mukden städar jag undan de två fördröjningskavalleristerna, men kommer inte så mycket längre längs med huvudlinjen. Jag försöker mig dock på en inringning av stacken markerad med cirkel genom att slå undan de två bredvidliggande stackarna. Chansen att lyckas är inte stor, men det är egentligen inte heller någon risk för mig med anfallet. Ingendera av kniptängerna lyckas, den ena blir en exchange och den andra blir en attacker retreat. Mukden börjar nu kännas väldigt avlägset för japanen, men frågan är i vilken takt ryssen kommer att fortsätta offra trupp.

Elias Nordling

Ryssen fortsätter sin framgångsrika taktik att falla tillbaka och förhindra genombrott genom att lämna en fördröjningslinje. Men han börjar få slut på kavalleri och lämnar hela divisioner i fördröjningslinjen, något som kommer att kosta honom i poäng.

Flottan i Port Arthur gör ett sista försök att bryta sig ut. Det misslyckas, men orsakar mig ett minfdre nederlag i sjöstriderna som kostar mig tre poäng som mycket väl kan visa sig avgörande.

Vid Port Arthur inväntar resterna av garnisonen slutet. Jag ser nu ett tillfälle som Ryssen hade att ställa till det för mig som han missat. Ryssen har möjlighet att konvertera en del av besättningen på sina fartyg till infanteri. Detta har han avstått från, förmodligen för att det blir en poäng till i truppförluster om de dör.

Men jag hade inte tagit med dem i beräkningen när jag förberedde mitt slutanfall. Hade han plockat in dem hade jag inte vågat göra en stormning detta drag på grund av risken för en dubbel exchange som hade orsakat mig svåra förluster och poängtapp. Då hade jag varit tvungen att lyckas med mitt anfall på sista draget, och jag hade inte trupp nog att garantera seger, även om den varit trolig. om tur var för mig tog alltså inte ryssen in denna trupp nu.

Elias Nordling

Japanens näst sista omgång. Port Arthur faller, i en strid med given utgång. Längs med huvudfronten anfalls fördröjningslinjen. I norr går det bra, två divisioner utplånas. I söder slår jag däremot sämsta möjliga resultat på tre attacker, vilket innebär att bägge kavallerienheterna överlever (den ena tillfälligt visserligen) och den andra retirerar reducerad. Jag gör också en 1:1-attack mot en stack i hans huvudlinje, men resultatet blir attacker retreat.

I norr är min främsta stack exponerad för inringningsanfall med en kringgående rörelse genom Kina, men jag kan inte se att det är värt de poäng det skulle kosta att gå genom Kina med risken för misslyckande i detta skede.

Jag har 62 poäng och behöver 70. Om min motståndare inte gör något dumt misstag nästa drag har han segern i sin hand. Hade inte Port Arthurflottan orsakat mig skada innan den sänktes och bägge kavalleridivisionerna utplånats hade poängen varit 67, då hade det varit lite svettigare för ryssen nästa drag.

Elias Nordling

Läget vid början av sista omgången. Jag har 63 poäng. Jag har ingen chans att ta någon poängruta. Två kavallerienheter kan jag döda utan problem. Jag har en chans på 18 att slå undan två stackar för att inringa och utplåna den tredje. Det räcker ändå inte, det blir bara 69 poäng. Jag erkänner mig besegrad.

Det finns många ställen i spelet där poängen hade kunnat skifta tillräckligt för att fälla avgörandet åt ena eller andra hållet. Mina två divisioner som gick under helt utan anledning bara för att jag spelade dåligt, till exempel. Jag tror ändå att det var av större betydelse att jag på ett tidigt skede blev av med samtliga mina tre kavallerienheter. Med dem har japanen betydligt större möjligheter till flankering och inringning när partiet når sista fasen.

Min hjärna säger mig att det är dags att gå vidare, men mitt hjärta säger att jag vill göra ett nytt försök och spela bättre denna gång. Vad säger du, Peter?

sfclinken

Tror också att det sett annorlunda ut om inte ditt CAV hade förvirrat sig upp i bergen på egen hand.

Tror också att Port Arthur flottans långa överlevnad och lyckade utfall hjälpte mig ganska mycket eftersom du knappt hann nyttja västkusten att landstiga på.

Jag gillar absolut TAS och det känns som det finns mer djup i det än vad man tror. Dock tror jag att det är dags att låta denna titeln vila lite nu så man får perspektiv på det hela.

MEN jag rekomenderar det absolut till andra och jag tar säkert snart fram det igen!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Maglica

Tackar för en fin AAR!  Verkar vara ett kul spel  :up:
Robert Maglica

sfclinken

Citat från: "Maglica"Tackar för en fin AAR!  Verkar vara ett kul spel  :up:

Ja stort tack till Elias för arbetet med att rapportera!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Så här annorlunda kan det se ut i ett annat parti, som jag trodde somnat in. Jag kan ärligt inte komma ihåg hur det blev så här rörigt, men jag är japan och har övertaget. Det är omgång 8 och Port Arthur faller troligen nästa drag.

Kanger

Nu har jag spelet och har kört två gånger. Det är inte lätt att vinna som japan. En sak som jag lärde mig (lite sent tyvärr) är att det inte är så smart att fylla igen hål med allehanda trupper eftersom en attack på en av dessa ger attackeraren en pursuit-möjlighet (med supply och allt). Hade hexen där varit tom istället och bara täckts av ZoC:en mellan starkare stackar så hade det varit bättre. Småtrupper mellan de större stackarna resulterade alltid i pursuits och inZoC:ade stackar.

Det är en hård regel att supply inte ens för dras genom egna enheter ifall de står i ZoC. I ett spel där många enheter har 8 till 10 i mp i movement så var det nervöst.