Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Tide at Sunrise

Startat av sfclinken, 25 maj 2011 kl. 08:59:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Spelet handlar om det Rysk-Japanska kriget 1904-1905, och då främst markstriderna. Konflikten är inget jag är direkt superkunnig i och det var också en av anledningarna till att jag köpte det.

Kartan representerar Liaodonghalvön (?) och är riktigt snygg med tydlig terräng och symboler. Varje hex är 10 km och de japanska och ryska styrkorna representeras av divisioner och brigader och är även de snygga i sin enkelhet. Faktum är att hela spelet präglas av enkelhet även om där är ändå är lite "krom" som lyfter känslan.

Sequence of Play är ganska simpel och man tar in förstärkning, flyttar, strider och sist kollar man supply och "recover disrupted units" (om man kan). För att "kroma" till det hela så inleds den Japanska turnen varje gång med en "Naval Phase". Här kan ryssen välja att segla ut med sin Port Arthur flotta och/eller Vladivostok flotta för att försöka förstöra möjligheterna för japanen att få in förstärkning. Man slår på en tabell och avläser resultatet som kan vara allt från att lyckas mer eller mindre bra till att katastrofen är ett faktum (Tsushima!)

Även ryssens turn inleds med lite "krom" och där är det Colonel Motojiro Akashi som ställer till med trubbel  och som kan göra så ryssens möjligheter till förstärkningar minskar.

När det gäller combat så är detta ungefär lika simpelt som resten av spelet. Man räknar ut odds, avrundar till försvararens fördel och shiftar kolumner utefter vilken terräng man är i. Anfaller man fort så finns en separat "Fort CRT". Det som kan ställa till det är att man kan få AR (Attacker retreat) vilket är dumt om man tex väljer ett bergspass att försvara i och sedan gör ett motanfall och tvingas retirera ut på slätten (upptäckte vi...)

Seger avgörs efter 12 turns (månader) och baseras på VP. VP får man för att sänka den ryska flottan, förinta varandras förband samt inta städer.

Här kommer lite bilder från de första 8 rundorna från ett solotest (Medhjälpare var Gustav 6 år, mästare på att flytta counters).

Maj 1904 (Turn 2)
Japanska förband har landstigit och intagit Hòershi och därmed skurit av Port Arthur från fastlandet. 5 Japanska divisioner inleder offensiven.

Juni 1904 (Turn 3)
De Japanska förbanden som inledde invasionen från Korea lyckades snabbt korsa Yalu floden och de få ryska försvararna retirerar snabbt mot bergspassen i norr.

Juli-September 1904 (Turn 4-6)
Offensiven mot Port Arthur inleds med en misslyckad attack mot fortet Nanshan. Resultatet innebär att ett antal 280 mm siegeartilleri skickas dit och i slutet av September har försvaret decimerats fullständigt och Japanska förband intar staden. Den ryska flottan försöker fly mot Vladivostok men genskjuts av japanerna som sänker den till sista skepp. I bergen lyckas några få ryska brigader hålla stånd mot de japanska anfallen och situationen stabiliseras när de starkare ryss-europeiska divisionerna anländer i Augusti.

Oktober-November 1904 (Turn 7-8 )
Den ryska vinterna slår till och flottan som utgår från Vladivostok kan inte längre gå ut vilket innebär att japanen fritt kan få in förstärkningar. Colonel Akashis konspirerande börjar nu också få effekt och de ryska förstärkningarna minskar i antal. Detta i kombination med Port Arthus fall tvingar ryssen till att överge försvaret av passen vid Motien och Yangzih och falla tillbaka mot staden Liaoyang.

[/url]
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Värt att nämna att det finns en mer avancerad variant på sjöstriderna men jag har inte läst de reglerna och som det känns nu är det heller inget som attraherar. Möjligen senare för att få mer variation men det var för striderna på land som jag köpte spelet och för mig räcker det med att slå på tabeller för att få reda på hur sjökriget går.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

En lärdom var att man bara kan skicka in replacements och reinforcements till Port Arthur sålänge järnvägen dit är öppen. Från Turn 2 och framåt så kan japanen ganska enkelt blockera järnvägen vilket innebär att om man vill biffa upp försvaret i PA så får man göra det i T1 eller bara precis glömma det. Nackdelen är att då offrar man reinf/replacements till att försvara bergspassen så man får balansera det hela väl.

Det finns en balansgång för japanen också. Satsa på att ta Port Arthur snabbt för att oskadliggöra ryska flottan och sedan kunna landsätta trupp på kusten väster om hamnen eller bara belägra för att satsa på att kunna ta bergspassen snabbare.
GMY Peter

Engelbrekt

Snygg karta, önskar OCS Burma var så fin.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Fredrik H

Håller med om att kartan är snygg, men divisioner ska inte representeras av en gubbe med gevär - urk.
Konflikten lockar onekligen men spelet känns lite vanilj. Recensionen tycks bekräfta min känsla?!

Vill för övrigt tacka för en bra recension.

:up:

sfclinken

Citat från: "Fredrik Hornegård"......Konflikten lockar onekligen men spelet känns lite vanilj. Recensionen tycks bekräfta min känsla?!

Vill för övrigt tacka för en bra recension.

:up:

Vet inte om jag vill kalla det recension men en kort beskrivning iallafall.  :lol:

Det är en intressant situation och det finns ett antal olika varianter som man kan inleda sin offensiv med oavsett sida men jag är väl lite tveksam till dess "replayability" efter att man har kört ett par gånger.

Trots allt ett trevligt litet spel som inte tar mer än en längre kväll att slutföra.
GMY Peter

Elias Nordling

Jag har hunnit spela det en del också nu, och tycker det är riktigt klurigt och kul! Svåra beslut på bägge sidor. Ryssen måste noga avväga var och hur länge han försvarar sig, japanen i vilken ordning han tar itu med de geografiskt spridda målen. Förvånansvärt mycket djup med enkla medel, tycker jag.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Peter och jag har nu börjat ett PBEM-parti av detta spel.

Elias Nordling

Läget i början av omgång två. Spelet börjar lite tassande med att japanska Korea-armén korsar Yalu. En rysk brigad utplånas, resten av det ryska gränsförsvaret retirerar mot bergspassen i norr där nyanlända förstärkningar anländer. Vid Port Arthur bereder sig försvaret på kommande japanska trupplandsättningar i närheten.

Strv102r

Kul!  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Läget i början av omgång tre. Japanerna trycker tillbaka ryssen utan förluster för någondera sidan.

Ryssen har befäst bergspassen till det inre av Manchuriet, samt påbörjat en tunn linje längs en flod framför Liaoyang.

Nere vid Port Arthur retirerar garnisonen vid Nanshan frånn det befästa näset av speltekniska skäl (om japanen anfaller en befäst ruta och misslyckas får de börja ta in läskigt belägringsartilleri, men de måste först upptäcka hur svårt det kan vara).

I bergen är de japanska styrkorna uppdelade i två kolonner som har svårt att understödja varandra. Det blir antingen till att anfalla på mycket låga odds eller omgruppera och invänta förstärkningar om man ska vidare denna väg mot det nuvarande motståndet.

Peter får gärna kommentera.

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"Peter får gärna kommentera.

Reträtten vid Nanshan var minst sagt lite överraskande men jag förstår ju syftet nu. Om det var rätt eller fel lär vi märka. Passen känns tuffa att komma igenom men jag hoppas väl på att kanske kunna pressa mig igenom eller åtminstone hota att göra det. Annars ligger väl största hoppet till att kunna komma i land med trupp väster om Port Arthur.
GMY Peter

zilver

CiteraNere vid Port Arthur retirerar garnisonen vid Nanshan frånn det befästa näset av speltekniska skäl

Lite "gamey" det där. Borde varit bättre regler.

Elias Nordling

CiteraLite "gamey" det där. Borde varit bättre regler.

Jag tror att det är högst avsiktligt och har för mig att det faktiskt återspeglar det verkliga skeendet.

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraLite "gamey" det där. Borde varit bättre regler.

Jag tror att det är högst avsiktligt och har för mig att det faktiskt återspeglar det verkliga skeendet.

Låter onekligen ryskt.

"Flaskhalsen fienden måste passera är väl befäst och fienden måste ha tungt belägringsartilleri för att kunna ta fästningen. Han har inte  den resursen så det är nog lika bra att vi överger fästningen så att han inte inser att han måste skaffa tungt belägringsartilleri".

Ööööh... Hur tänkte ni sade ni?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.