Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Tide at Sunrise

Startat av sfclinken, 25 maj 2011 kl. 08:59:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

zilver

CiteraJag tror att det är högst avsiktligt och har för mig att det faktiskt återspeglar det verkliga skeendet.

Låter lurigt. Särskilt då de faktiskt slogs flitigt i Nanshan.

Men så gick det som det gick för ryssen i verkliga livet. De borde ha dragit sig tillbaka så att japsen inte fått in sitt tunga artilleri...

Elias Nordling

Jag kollade på Wikipedia. Ryssen gjorde duktigt motstånd vid Nanshan, men reserverna retirerade utan att ha varit i strid vilket fick resten av truppen att dra sig tillbaka. Striden varade i en dag. Spelomgångarna är en månad. Jag tror man på denna skala kan räkna med det som en frivillig reträtt. Hursomhelst hör detta spel till genren mer kul än realistiskt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Hur svårt ska det vara att skriva regler så att man enkelt förstår dom?

Port Arthur flottan har precis fått stryk i något som enligt tabellen kallas "Port Arthur Fleet is completely defeated (may not sortie again, Japan adds +3 VP)".

Den är alltså bara "completely defeated" vilket är näst värsta resultatet. Värsta resultatet är "Eliminated", (Japan adds +5 VP). Vad är skillnaden?

Hur påverkar dessa resultat "Evacuation of Port Arthur Fleet". Ska man anta att den inte kan evakuera alls när man fått ovan resultat? Eller kan en "completely defeated fleet" fly till Vladivostok och tilldela Japanerna ett nederlag? Kan flottan fly till Vladivostok efter att vintern kommit och den hamnen blivit obrukbar?

Det går att rada upp hur många frågor som helst där det känns som man lämnat det till spelarna att använda sunt förnuft för att reda ut det hela.

Eller har jag missat något Elias??
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Helheten vid början av omgång 4.

Framför Port Arthur pågår fortsatta fördröjningsstrider.

Japanen gör ett lågoddsanfall i bergen som trycker tillbaka försvararna något. Ryssen skickar dit ytterligare förstärkningar och känner sig nu trygg att ha täppt till bergspassen ordentligt.

För att kunna göra det är man tvungen att lämna en tunnlinje längs järnvägen framför Liaoyang. En fördröjningsenhet skickas fram på självmordsuppdrag.

Strax innan jag slår för flottsortin inser jag att om min flotta blir besegrad gör min felaktiga uppställning framför Liaoyang att japanen kan inringa och slå en av mina divisioner genom att landstiga vid Yingkou. Och naturligtvis blir min flotta besegrad...

Elias Nordling

Läget på de viktiga frontavsnitten efter japanernas men före ryssens omgång 4:

Japanen landstiger mycket riktigt i norr, men ser inte eller avstår från möjligheten att inringa den ena ryska divisionen och anfalla den på 2:1.

Däremot felbedömde ryssen det japanska artilleriet som flyttas upp i bergen vilket räcker till en 1:1-attack och en exchange. Fördröjningstruppen längs järnvägen dör som väntat men biter ändå ifrån sig i en exchange.

sfclinken

Jo jag var på gång att inringa din INF Div men jag hade inte kunnat få mer än 1-1 eftersom den står i rough. Jag bedömde att anfallet hade kunnat få motsatt effekt med lite oflyt (som man ju alltid har i sådana situationer...).
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Med de två kavallerienheterna och ingen anfallande över floden hade du fått 2:1, men förstås med risken som följer med att kavalleriet stod out of supply.

BigPapaBear

Trevlig AAR!
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Läget vid huvudfronten. Ryssen har nu fått in så mycket trupp att han kan bygga en sammanhängande linje. Priset han får betala är att han bara kan ersätta förlusterna och inte ytterligare förstärka fronten i bergspassen. Hur kul spel vore det om man kunde få allt man ville ha?

Vid Port Arthur fortsätter fördröjningsstriderna.

Elias Nordling

Läget på huvudfronten efter japanens omgång 5. Japanerna slår sig över ryssens flodlinje med förluster för bägge sidor. I bergen tar de däremot ett steg tillbaka och avbryter offensiven. Vill de minimera förlusterna i förvissning om att anfallet längs med järnvägen snart kommer att öppna vägen hursomhelst? Inte vet jag, jag är ju ryss.

Japanerna har nu också nått fram till Port Arthurs befästningar (killen i sjön har jag bara glömt placera efter en reträtt.

Elias Nordling

Läget inför omgång 6. Spelet går nu in i den fas då enligt min erfarenhet avgörandet fälls och en felplacerad stack kan leda till katastrof. Jag drabbas av analysis paralysis innan jag får ihop min nya försvarslinje. Som tur är spelar vi ju PBEM, så det är inget min motspelare behöver lida för :-)

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"Läget inför omgång 6. Spelet går nu in i den fas då enligt min erfarenhet avgörandet fälls och en felplacerad stack kan leda till katastrof. Jag drabbas av analysis paralysis innan jag får ihop min nya försvarslinje. Som tur är spelar vi ju PBEM, så det är inget min motspelare behöver lida för :-)

Så olika vi är. Jag hoppas mest på att ha tur när jag tänker...
GMY Peter

Elias Nordling

Det är dels ett fenomen av att man spelar PBEM, dels att jag tidigare spelat spelet med någon som uppenbarligen hade tänkt igenom allt väldigt noga.

sfclinken

Detta är ruskigt klurigt. Jag vågar inte avancera och anfalla på slätten innan mer förstärkningar anländer och i bergen har jag inte tillräckligt stort övertag. Det är bara vid Port Arthur som jag känner mig stark. Och det är mot en fiende inträngd i ett litet hörn utan hopp om hjälp...

Jag tyckte jag tilldelade offensiven mot bergspassen ganska mycket resurser men det är ganska kört där nu. Likadant är det på slätten ned mot Kina. Ryssen växer sig starkare för varje månad och jag har 6 divisioner knutna till Port Arthur som mer än väl behövts till offensiven mot Liaoyang (som helt avstannat nu).
GMY Peter

Elias Nordling

Å andra sidan: Med den usla insats min flotta har gjort är det fullt möjligt att du kan vinna spelet utan att ta Mukden. Det kommer an på förlusterna.