Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Tide at Sunrise

Startat av sfclinken, 25 maj 2011 kl. 08:59:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Efter japanernas omgång 6. På huvudfronten laddar japanerna upp med förstärkningar och gör inga framstötar. Vid Port Arthur däremot gör man en framgångsrik stormning av de yttre försvarsverken.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"Å andra sidan: Med den usla insats min flotta har gjort är det fullt möjligt att du kan vinna spelet utan att ta Mukden. Det kommer an på förlusterna.

Jag satt precis och räknade på hur man skulle kunna nå 70 VP. Inser att det är omöjligt om man inte tillfogar ryssen enorma förluster. Hittills har det ju bara varit skärmystlingar...antar att det kommer hetta till på riktigt snart.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Som man kan se på bilden över Liaoyang så har jag redan lärt mig (hoppas jag) av Elias hur man ska gruppera sina trupper för att bara kunna bli attackerad från 2 hexar. Det gör det extremt svårt att kunna göra genombrott. Känns som det kommer bli ett utnötningskrig...

Hans klenaste enhet, 3:e INF Div ligger placerad något bakom i en inbuktning vilket gör att man bara når fram med max 2 Divisioner för att kunna anfalla. Snyggt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Det finns dock andra tricks som gör min uppställning mindre optimal, men dem tänker jag inte avslöja ;-)

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"Det finns dock andra tricks som gör min uppställning mindre optimal, men dem tänker jag inte avslöja ;-)

Det behöver du inte... 8)
GMY Peter

Elias Nordling

Början av omgång 7:

Ryssen utnyttjar lugnet på huvudfronten till att ytterligare förstärka och förbättra huvudförsvarslinjen.

Vid Port Arthur förbereder man sig på slutstriden om hamnen så gott det går.

Elias Nordling

CiteraJag satt precis och räknade på hur man skulle kunna nå 70 VP. Inser att det är omöjligt om man inte tillfogar ryssen enorma förluster. Hittills har det ju bara varit skärmystlingar...antar att det kommer hetta till på riktigt snart.

Om man räknar på allt som ska dö vid Port Arthur tror jag du kommer upp i 63 poäng om du tar Liaoyang. 7 poäng händer lätt om en stack eller två blir utplånad.

Elias Nordling

Japanens omgång 7. Han går på offensiven både i bergen och framför Liaoyang. I bergen blir det en reträtt, vid Liaoyang en exchange med reträtt. Hans framryckning efter attacken försätter en stack i en position där den kan inringas. Kommer ryssen att hugga?

Vid Port Arthur föses en svag flankstyrka undan för bättre position inför slutstriden.

Elias Nordling

Läget i början av omgång 8. Ryssen nappar inte betet utan omgrupperar till en ny försvarslinje framför Liaoyang. Det gick bara att skrapa ihop trupper till en 3:1-attack, och inte replacements för att täcka en 50% chans till exchange, vilket hade försatt mig i ett riskabelt läge. En risk jag bedömer att jag inte behöver ta i nuläget.

Vid Port Arthur görs bedömningen att de kvarvarande yttre försvarsverken är dödsdömda, och de lämnas åt en fördröjningsstyrka medan maximal styrka koncentreras i hamnen.

Elias Nordling

Efter Japanens omgång 8. Jag gjorde en tabbe i min försvarslinje som gjorde att japanerna kunde ringa in och utplåna en stack i norra änden av linjen. I gengäld retirerar de anfalland japanerna i bergspassen. Förlusterna framför Liaoyang kan jag nog ta i detta skede, men jag har inte råd med flera såna missar om jag ska vinna spelet.

Vid Port Arthur närmar sig slutet, men försvararna räknar med att kunna hålla ut lite till.

Elias Nordling

Inför omgång 9 (av 12). Jag återställer fronten framför Liaoyang. Japanen lämnade en rätt tunn skärm med trupp där han inte anföll. Jag visar honom varför det är en dum idé genom att slå ut en brigad. I bergen går jag till motoffensiv efter japanens reträtt och slår ut en artillerienhet. Jag tar därmed tillbaka hälften av de fyra poäng jag förlorade i japanens omgång.

Vid Port Arthur står ryssarna i sin slutposition, läget oförändrat från förra inlägget.

Elias Nordling

Port Arthur faller! Omgång 9 gör japanerna en stormning som blir oerhört blodig men besegrar garnisonen. Kvarvarande ryssar kommer att kapitulera vid omgångens slut utan möjlighet att göra ett sista motanfall.

Vid huvudfronten har Japanen kommit på hur man kan få till inringningsattacker om man slår tillräckligt bra. Det gör han dock inte, och resultatet är ytterligare en serie blodiga exchanges och en lätt tillbakatryckning av den ryska linjen.

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"Vid huvudfronten har Japanen kommit på hur man kan få till inringningsattacker om man slår tillräckligt bra. Det gör han dock inte, och resultatet är ytterligare en serie blodiga exchanges och en lätt tillbakatryckning av den ryska linjen.

Vad Elias syftade på här var att om jag hade lyckats slå förbandet i hex 2228 på reträtt (50% chans) så hade jag kunnat framrycka och innesluta stacken med 35:e Ryska INF Div som då hade blivit eliminerad. Nu knuffade jag bara rysarna framför mig. Detta var nog första gången jag nyttjade (försökte) den taktiken vilket jag borde insett att man skulle gjort tidigare.
GMY Peter

Fredrik H

Jag får lite Napoleon at Waterloo-vibbar av taktiksnacket; 3-1 på en inringad och DR blir DE. Är det så eller har jag fel? Det känns som om det gäller att positionera rätt och poängoptimera stackarna. Inte min likör riktigt...

Elias Nordling

Ja och nej. det är definitivt inte så att man bara knuffar bort fienden om man inte inringar honom. Zocar är väldigt hårda, men advance after combat är 2-3 hexar, så man sitter i princip aldrig säker.

Man kan också säga så här. Napoleon at Waterloo är inte min grej heller, men det här är skitkul.