Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AH Gettysburg

Startat av totte30, 5 oktober 2011 kl. 15:59:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Sjätte spelet till rakning:

AH Gettysburg 1964 edition

Ett spel som inhandlades då jag återupptäckte krigsspel igen och s.a.s. "trålande" marknaden på spel.

Då jag är högst osäker på spelvärdet, så testade jag Gettysburg solitärt.

Reglerna var nästan underhållande att läsa, med många "till skillnad från schack & dam så..." referenser och jag visste inte att "soak off" fanns redan 1964.

Ska jag säga något positivt så är stridsreglerna hyfsat bra, med "facing" effekter, höjdskillnader osv. I övrigt finns det dock många synpunkter, bland annat att det går lika fort att marschera över bergen som längs vägen.

Spelplanen är oväntat dekorativ och att den har fyrkanter istället för hexagoner spelar inte så stor roll med tanke på "facing" effekten, men de handritade bergen/kullarna gör det svårt att bedöma nivåskillnader i striderna.

Noterade att jag hade dålig detaljkännedom om slaget, men Cementery Hill lät bekant och verkar vara en bra försvarsposition för nord, så båda styrkorna började gruppera sig mot Cementery Hill. Här ställer victory conditions till det, då syd endast vinner ifall ALLA nords enheter är eliminerade. Så varför ska nord söka strid? Det enklaste vore att sprida ut sina enheter och fly? Men det känns dumt att vara "gamey" när jag spelar solitärt... Jag marscherar även konsekvent efter vägarna trots att det enligt reglerna är snabbare att marschera över bergen.

Gettysburg är till en början underhållande, men av fel orsaker... CRT:n är en variant av Avalon Hills klassiska "3-1" tabell. Vilket innebär "anfall aldrig till sämre odds än 3-1 annars kan hela anfallsstyrkan elimineras". CRT:n är helt enkelt stenhård, med mycket exchange resultat, anfallaren retirerar osv. vilket leder till ganska absurda situationer. Halvvägs in i spelet ger jag upp och packar ihop spelet.  

Speltekniskt så har det runnit för mycket vatten under bron sen Gettysburg. Spelhistoriskt har Gettysburg ett värde, men då jag inte har någon nostalgisk koppling till spelet så åker Gettysburg ut från bokhyllan. :down:

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II