Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Engelbrekt

Startat av Engelbrekt, 7 december 2011 kl. 10:10:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

På torsdag testar vi Ardennes 44 av GMT. Har spelat 1-2 gånger innan, det är kul. Jag och MB (nybörjarna) ska spela tysken, och Daniel är jänkarna.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Andreas Lundin

#1
Ardennes '44 är det krigs-spel som jag spelat absolut flest gånger. Kan inte riktigt tröttna på det. En perfekt avvägning av krom och spelbarhet känns det som. Happy gaming!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Spac3d

#2
På tal om Ardennes'44, är det någon som testat The Gamers Ardennes (SCS)? Kanske båda och kan ge en liten jämförelse???

Hupp, lite utanför tråden.... :oops:

Andreas Lundin

#3
SCS ardenners är lightläsk i jämförelse.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

jerry

#4
spac3d , jag har ardennes -44 om det finns tid någon dag.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Engelbrekt

#5
Nu är det inte OCS längre men men... Lite bilder!

Allmänna läget efter tyskarnas runda 2 (eftermiddag 16 december). Ganska standard tror jag, hyfsad bra tur med attackerna, dock gick alla våra bästa anfall med störst odds dåligt (inga genombrott med bonusstrid).



Kampfgruppe Peiper och Skorzenys 150 pansarbrigad fick en lucka och börjar gå på djupet.


2 Pz-divisionen lyckas snirkla sig förbi vägkaos vid Dasburg och tar Clairvaux i ett frontalanfall. Divisionen Lehr följer bakom.


116 Pz lyckades sno en bro vid S:t Vith
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

jonjac

#6
Citat från: "Engelbrekt"Nu är det inte OCS längre men men... Lite bilder!
Intressant!

Men passar det inte bättre i en Ardennes '44-tråd i WW2-mappen?

Engelbrekt

#7
Ja det gör det. Jag kör där i fortsättningen.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Andreas Lundin

#8
Är nattrundan nästa? KG Peiper kan isf dra in på djupet rätt så bra - ett potentiellt livsfarligt läge för jänkarn. Även på landsvägen västerut mot Bastogne ser det lite skakigt ut... Skulle säga att det ser jäkligt bra ut för Krauten.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

#9
Lite ENG-resultat (allt över 1-2 odds är värt att satsa på i detta läge) för att binda amrisen med övriga förband så har du kanske två genombrott?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Engelbrekt

#10
Jänkarnas runda 2 är nästa, så hålen kommer nog att täppas till. Men jo Peipers första nattförflyttning blir viktig.

V i är ju nybörjare så vi har precis börjat fatta betydelsen av engaged-resultat (vi har hittills valt att lägga på firefight-resultat för att infoga förluster).
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

BigPapaBear

#11
Citat från: "Andreas Lundin"SCS ardenners är lightläsk i jämförelse.

SCS Ardennes är ett riktigt dåligt spel. Utan tvekan det sämsta i serien. På tok för tungroddat och segt. Blir bara en matematisk övning.

Ardennes '44 är ett bra och roligt spel med skönt historiskt krom som flyter på bra.

Engelbrekt

#12
Vi har kommit ganska mycket längre nu, men inga bilder tyvärr. Läget i stort är dock att tysken står utan genombrott och får snällt acceptera att attackera med låga odds. Det är ett bra spel men det känns som att dess rolighetsfaktor bygger på att tysken klarar sig ohistoriskt bra. Normalutfallet verkar vara att det är tvärstopp i höjd med Bastogne?
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Andreas Lundin

#13
Nja, man kan också koncentrera sig på att se till att de allierade inte lyckas med sin motanfall och tar sina anfallsmål (så att matchen blir oavgjord).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Engelbrekt

#14
Oavgjort... låter kul att satsa på  :)
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers