Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av High Flying Dices The Devil Take All.

Startat av Strv102r, 19 maj 2014 kl. 16:55:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Slaget vid Opequon Creek, eller tredje slaget vid Winchester i september 1864. Early mot Sheridan.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Strv102r

Utgångsläget. Early har alla utom Fitz Lee och Kershaw på plats. Sheridan har bara en kavalleridivision än så länge.

Strv102r

Den första tredjedelen av spelet går åt till att få in sina förband för Sheridans Army of the Shenandoah, och marschera dem till stridskontakt. Denna bild är väl från GT4 ungefär och visar hur de federala fått in alla förband från norr och hur de rör sig mot WINCHESTER. Wright har VI kåren och Emory XIX kåren. Crooks förband heter Army of West Virginia men är egentligen den gamla VIII kåren med ett nytt namn.

Wright har breddgrupperat meden Emory rör sig mot dennes vänstra flank. Både Rodes och Gordon börjar komma på plats. F Lee har anlänt från väster och grupperar för att möta Torbert som är på väg efter honom.

Systemet har klar inspiration från Musket & Pike med orderchit system och moralstatustrappa.

Strv102r

Wright är färdiggrupperad och anfaller väl snart. Emory rör sig ner mot Lomax.

Wright anfaller inledningsvis bara med sina två vänstra divisioner men de slås tillbaka av Ramseur. Vattendraget fördröjer Emory.

Wright försöker anfalla ånyo utan någon reorganisation. Ett par GT senare är Rickets division helt utan stridsvärde (helt eliminerad i speltermer) och de övriga två i stort sett helt brutna. Gordon har då genomfört ett motanfall mot Wright högra flank. Emory har delvis framgång mot Lomax. Torbert har rört sig mot Gordons flank och F Lee skuggar honom.

Strv102r

Torbert går över RED BUD RUN men Lee är på plats för att kunna ingripa. I centern är det stiltje medan Emory nu får framgång mot Lomax kavalleri på min höger flank.

Emory vänder upp och anfaller mot söder och tillfogar lomax stora förluster. Wilson rider in i en luckas. Rodes börjar omgruppera sin förband mot öster för att möta Emory. Jag väljer mellan att anfalla Wright, som har lågt stridsvärde, med Ramseur och Gordon för att avsluta hela VI kåren och därefter vända mig mot Emory. Risken är dock att jag fastnar i Crooks också medan Emory tar WINCHESTER. Jag är inte säker på att Rodes kan hålla emot. Alternativet är att vara nöjd med vad som hänt i främre linjen och dra Ramseur och Gordon bakåt till Rodes ställning som då kan vända sig mot Emory. Säkrare, men då kommer jag inte en gång för alla kunna slå Sheridan utan som mest vinna en defensiv seger som leder till fler slag.

Undrar vad Early skulle ha gjort?

Strv102r

Emory forstätter mot Lomax medan Rodes kommer på plats framför WINCHESTER. Torbert manövrerar medan Crook börjar avancera med tätdivisionen.

Crook inleder sitt anfall mot Ramseur medan Torbert gör samma sak mot Lee, men bara med mindre del. Emorys tät ansätter Lomax igen. Jag håller överallt.

Strv102r

Torbert anfaller Lee på bredd, men Lee håller. Sheridan tänker sig att Wilson ska övergå till defensiven för stunden, men det går inte fram för Wilson (orderbytet blir inte av) anfaller Rodes flank. Emory driver Lomax i vild flykt, därefter samlar han sin kår och riktar in den mot luckan mellan Rodes och Ramseur. Ramseur (och Gordon) börjar dra ur efter att ha slagit tillbaka Crooks tätdivision. Jag avser gruppera för ett hårt försvar i bröstvärnen utanför WINCHESTER så att främre delar inte kan bi avskurna av det dubbla flankhotet.

Lee ger lite terräng. det gäller ju bara att fördröja Torbert så att Gordon hinner bakåt. Wilson pressar Rodes flankbrigad bakåt lite, men Emorys anfall på Rodes slås tillbaka rejält. Anfallet på Ramseurs flank går delvis bättre, men Emory börjar tappa geisten. Lomax gjorde ett tillräckligt bra jobb i det långa loppet. Fordon och Ramseur fortsätter backa sakta. Crook följer efter men slås tillbaka igen.

Strv102r

Gordon och Ramseur fortsätter bakåt medan Lee och Rodes skyddar flankerna. Wilson avbryter anfallen och Emory har just nu ingen anfallskraft. Crook har en bruten division och den bakre framgrupperar på linje till mina av de federala tagna bröstvärnen. Torbert börjar tappa kraft han med.

De federala har inte kraft att fullfölja så jag drar mig bakåt till nästa linje bröstvärn. Nästa GT kommer Kershaws division in till mig och jag skulle kunna övergå till offensiv. Jag tror att jag skulle välja att anfalla på Rodes flank mot Emory med Kershaw och Rodes. Men det är sista GT som Kershaw kommer in, lite otur med tärningen där, så vi bryter nu.

Då jag håller WINCHESTER är det en klar seger på VP, och lägger man till att de federala förlorat 4-5 brigader helt utslagna blir det en stor seger.

Främst vad det ju fiendens dåliga samordning (bristande förståelse för ordersystemets konsekvenser) som ledde till nederlaget. Motspelaren vill ha en chans till. Om det finns önskemål kan det också rapporteras "enligt rutin". Annars bara en kort sammanfattning.

Fredrik H

Jag är lite nyfiken på vad du tyckte om systemet? Det ser inte helt oävet ut, men Elias har lyckats få mig att vara synnerligen skeptisk till allt som har med Paul R att göra - detta utan någon bedövande empiri från min sida.

Strv102r

Jag var väl lite undrande också. Ordersystemet har tagit mycket från GMTs Musket & Pike för att få med att förband inte omedelbart börjar göra det man vill, eller ens överhuvudtaget gör det. Reglerna är dock lite otydliga. För kortfattade. Stridssystemet fungerar bra, men även där kunde reglerna utvecklats lite mer. Moralsystemet har en del gemensamt med The Gamers Brigade series, men då reglerna är lite väl kortfattade finns det ett par otydligheter. Men i det hela är det faktiskt helt OK!

Strv102r

De federala på väg framåt. Wright VI kår vänder denna gång söderut direkt. Sannolikt är väl tanken att anfalla Lomax eller kringgå denne och anfalla WINCHESTER från söder. Emorys XIX kår fortsätter rakt västerut mot Ramseur.

Rodes marcherar söderut för att försvara den södra vägen till WINCHESTER och Lomax framgrupperar för att få ett större fördröjningsdjup. Gordon grupperar i de förberedda ställningarna bakom Ramseur. Crooks Army of West Virginia (eller VIII kåren om man så vill) har följt efter Emory. Denna gång anländer Kershaw i god tid innan slutet.

Wright anfaller mot Lomax och driver Lomax bakåt. Dags att ge Rodes nya order. Emory och Crook rör sig för att omfatta Ramseur så Gordon framgrupperar för att skydda Ramseurs flank. Fitz Lee och Torbert står och tittar på varandra.

Crooks rör sig nu söderut och anfaller lomax ihop med Wright och Lomax faller tillbaka med stora förluster och till sist flyr resterna. Men han har köpt tid för Rodes att omgruppera och möta hotet. Emory rör sig fortfarande mot norr och Gordron har anslutit till Ramseurs flank.

Rodes kan inte stå emot två kårer utan faller tillbaka med stora förluster, vilket dock är ömsesidigt. Crook och Wilson hotar att avslära Ramseur så Early ger oder om att dra ur armén för att slåss en annan dag. Ramseur verkar dock inte uppfatta allvaret utan utan rör sig mycket makligt bakåt. Kan bero på att Emory har mycket begränsad framgång mot honom och Gordon...

Wright och Crook ger sig på Lomax och Rodes och dessa kommer inte kunna hålla trots att Wright har tappat en hel division och har ännu en på flykt. Ramseur segar sig fortfarande bakåt men Han och Gordon har brutit Emorys anfallskraft. I slutläget så vinner jag då förlusterna är ungefär likadana och jag ännu håller staden. Något GT till så hade jag nog inte gjort det om inte Ramseur kunnat ändra order, vilket dock är 50% chans. 60% nu när Early är i närheten.