Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SDIs The Guns of Cedar Creek

Startat av Strv102r, 30 maj 2014 kl. 09:31:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Kershaw driver på anfallet mot Merrit väster om bäcken och Merrit drar tillbaka brigaden på den sidan till östra sidan och samlar divisionen där. Kershaw grupperar artilleri på västra sidan och Woffords brigad rör sig för att gå över på ett vad och flankera fienden på nytt medan Simms binder fienden. Goggins brigad övertar hela bredden på försvaret och Humphrey marscherar för att underställas Whartons nu mycket svaga division. Denna har en huvudroll i ett rulla upp fiendens västra flank. Wheatons division är egentligen ett rackelverk till stridsgrupp bestående av rester från Crooks (Army of West Virginia) och Emorys (XIX kåren) divisioner och har till stora delar mycket lågt stridsvärde. Ramseur har fått artilleriet och börjar beskjuta fienden på åsen. Fienden artilleri tystas snabbt och en infanteribrigad tar till stora delar till flykten. Men precis när jag avser ge framåt till Ramseur så anländer täten på Custers division och börjar förtäta. de har god moral och snabbskjutande gevär och karbiner. Jag är rädd att ett anfall nu skulle bli en massaker så jag ändrar planen till att slå med Wharton och Pegram medan Ramseur binder fienden.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Wharton inleder med sina två små brigader (Smiths brigad är uppriven och har i praktiken utgått) innan Humphrey hinner fram. Pegram understödjer med sin vänsterbrigad. Custer får samtidigt två brigader på plats på åsen. I söder har Merrit gjort uppsittning och rör sig mot nordost. En brigad kommer på efterkälken då den först måste dra ur stridskontakt till fots. Goggin skuggar och blockerar vägen in i huvudstyrkans rygg. Under tiden har Sheridan anlänt och gett mod till sin armé, moralen går upp ett steg till alla, och återsamlat alla flyende förband.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Nästa GT blir riktigt långt. Det är inte riktigt klart än så det blir en delrapport.

Wharton anfaller mot den federala högerflanken med understöd av Humphrey som går in mellan honom och Pegram. De svaga federala faller bakåt och Wharton tar sig upp på höjden. Custer får då order att avdela sin bakersta tredje brigad som snabbt rider in och skapar en ny linje med fräscha delvis välbeväpnade förband nedanför höjden. Wharton har bara en brigad med förmåga att göra mer än jaga helt upprivna förband på flykten så det tar nog slut där för honom.

Med understöd av artilleri lyckas Pegram driva fienden bakåt i flykt väster om vägen och längs själva vägen tillbaka mot byn, och lite förbi den, men där möts han av kraftig eld från byn och en brigad tar stora förluster. Den flyende brigaden återsamlas och grupperar på nytt och förstärks med två batterier från Custer. Nu kan det bli riktigt tufft att fortsätta i denna riktning.

Då Ramseurs artilleri nu omgrupperat för att beskjuta södra delen av byn så anfaller plötsligt Rickets med två brigader mot Ramseurs högerflygel. De anfaller i bra tempo och når fram i strid innan jag hinner reagera. men till slut agerar Ramseur och skickar in sina bakre brigader i strid. Fienden slås tillbaka. men han återsamlar sig och anfaller på nytt! Hårda strider rasar och båda sidor nöts ner.

Merrits bakre kavalleribrigad rider plötsligt in bakom Goggin och tar en trossfora. de gör avsittning och framrycker in i ryggen på Goggin samtidigt som de övriga två brigaderna anfaller frontalt! Wofford som varit på väg för att förstärka Pegram regaerra och anfaller i sin tur in i ryggen på Lovells tredje brigad i Goggins rygg medan Simms anfaller dennes flank. Det tar på dem stridsvärdesmässigt att marschera så fort men de klämmer Lovell och denna nedkämpas nästan helt.

Strv102r

Nu går GT fort då de tar slut snabbt pga random events. Det ska simulera att Early och rebellerna kulminerade och tappade ångan samt att Sheridan oroade sig för att Longstreet anlänt till dalen och var på väg mot WINCHESTER norr om slagfältet.

Läget nu är att Goggin rivits upp helt av Merrit men det har kostat Lovells brigad för de federala. Humphrey är på väg tillbaka till Kershaw för att förstärka ryggskyddet. Pegram har hejdats och genomför bara smärre brigadanfall mot flanken på fienden framför Wharton. Ramseur har slagit tillbaka Rickets.

Strv102r

Skymningen närmar sig. Humphrey, Wofford och Simms, dvs hela Kershaws division, har varit i strid med Merrits kavalleri och det enda som återstår av Merrit är del av en brigad som retirerat mot bron över CEDAR CREEK där den dock anfölls i ryggen av Funstens kavalleribrigad som Rosser lett ner från kartan  västra kant. Smiths brigad ur Whartons division har till sist återsamlat sig, ett regemente, och deltagit i den striden. Förutom att Goggin är uppriven finns inte Simms kvar som förband heller för mig. Humphrey anföll därefter Moores kavalleribrigad men slogs tillbaka med stora förluster.

På huvudfronten har Pegram och Evans fått in en brigad vardera i byns södra delar, men där hejdas de av upprepade motanfall från de federala. I övrigt har det blivit lugnt.

Strv102r

Slutläget vid mörkrets inbrott. Fusnten och Smith håller resterna av Merrit borta från bron medan Wofford, Humphrey och Pendleton från Evans division ser till att Moore inte får för sig att agera mot vägen. De federala i byn har efter flera motanfall kastat ut Pegrams och Evans brigader ur bebyggelsen.

Ingen vann på sudden death utan det blir VP. En per hex av landsvägen man håller 33 till mig och 19 för honom. 10 till den som ensam håller byn, summa 29 för honom mot 33. 5 för bron; 38 mot 29 och 2 per vad och där har jag huvuddelen. Förluster ger inget. De federala förlorade 239 poäng döda/skadade = 11950 man och 100 poäng fångar = 5000 man. Historiska förluster var sammanlagt nästan 6000. Men i döda/skadade ingår ju stragglers i detta system. Kanske hälften av dem? Oavsett vilket har Sheridans armé fått ett mycket hårt slag. Ca dubbelt mot det historiska? För mig 110 döda/skadade =5500 man och 6 fångar =300 man.  Ganska historiska förluster. Genom att jag avdelade Evans att anfalla Thoburn i ryggen kunde hela den divisionen snabbt förintas, och den federale valde att inte vika bortom byn och gruppera där med sina förband utan ta striden söder om staden. Det kostade honom mycket men han höll byn vilket de ju inte gjorde historiskt.

Vinst för mig

Och visst har jag väl lyckats bättre än Early. Jag är kvar på kartan och har mitt artilleri kvar samt en armé med stridsvärde att fortsätta operera i Shenandoah-dalen med. Sheridan har också visst stridsvärde kvar. Ur ett perspektiv så är slaget oavgjort, ingen är ju slagen, men förlusterna och konsekvenserna av att jag har en armé med stridsvärde kvar ger mig väl en seger ur de flesta perspektiv?