Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av VGs The Civil War

Startat av Strv102r, 30 mars 2012 kl. 07:19:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Vilket datum är det? Sedan undrar jag ju hur i hela friden man kan välja Florida framför New Orleans?! Det är väl bara tacka och ta emot om man spelar CSA antar jag.

Strv102r

Citat från: "Fredrik Hornegård"Vilket datum är det? Sedan undrar jag ju hur i hela friden man kan välja Florida framför New Orleans?! Det är väl bara tacka och ta emot om man spelar CSA antar jag.

Vi är i årsskiftet 1862-1863. Valet av Florida beror nog på en viss ovana och brist på detaljkunskap om systemet än så länge. Det avgörande var nog att det var oförsvarat. Det skiljer sig ju en hel del från andra system och min motspelare har aldrig provat detta innan.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

A S Johnston ger sig på Buell igen och slår denne rejält. Hotet mot Kentucky är avvärjt igen!

I Transmiss framrycker nu Pope söderut längs MISSISSIPPI och slår en mindre styrka. Van Dorn lämnar Polk i MEMPHIS och rör sig för att möta Pope.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Fredriks kommentar fick mig att fråga motspelaren om det inte var bättre att börja om och se det som en träningsmatch sofar. han var villig att ta konsekvensen av sina misstag och fortsätta, men jag antydde att det kanske var bättre att göra om för att det kunde bli svårt att hämta in misstagen. Sagt och gjort. Omdukat. Omstart!

Strv102r

Efter en ny omgång 1 så har jag skapat tre arméer, om än svaga i väst, medan de federala inte skapat någon än. Jag har byggt en fästning på Island no 10 (röd ram) och ett fort i RICHMOND (gul ram). Ett fort fanns redan i FORT HENRY/DONELSON.  NEW ORLEANS är nu försvarat.

I Transmiss skapar jag en arme (Army of the west) och de federala väljer att göra likaledes men de väljer att skapa en armé med större kapacitet än den historiska Army of the South West. De väljer den arme som historiskt kallades Army of the Tenneessee som kan bli dubbelt så stark. Fremont blir chef med Lyon som DUC. Jag anfaller men med Van Dorn mot Fremont kan man ju verkligen säga att det är clowenrnas marsch... Det blir oavgjort och Van Dorn retirerar. Van Dorn är åtminstone snabbare i vändningarna i manövrar så han kanske kan hålla den potentiellt dubbelt så starka fienden stången i Transmiss. I CAIRO bygger de fedarala upp den potentiellt starkaste armén (Potomac) under en ännu okänd chef. Grant får en kår samtidigt som en amfibieförmåga skapas där. Verkar som det ska ske en operation med hög ambition längs floderna där... Bragg grupperar fram för att understödja försvaret av flodlåsen (befästningarna). Rosecrans går in i Kentucky. I öster rör sig McClellan mot södra SHENANDOAH och Beuaregard som överlämnat befälet över Army of Northerns Virginia till J e Johnston rör sig söderut med en kår för att näpsa "lille Napoleon".

Strv102r

I Transmiss håller Van Dorn stånd mot Fremont. Ännu har inte fienden skaffat sig kontroll över Missouri!

Det visar sig att Banks är chef över armén i CAIRO. Denne tar sin armé och anfaller fästningen ISLAND NO 10 från landsidan genom träsken, men slås tillbaka. Historiskt var det Pope som tog ISLAND NO 10. Johnstonframrycker norrut in i Kentucky och avdelar en divison under D H Hill för operationer i östra delen av staten.  Rosecrans kår går då söderut in i östra Kentucky, anfaller D H Hill och slår denne som är mycket svagare. Buell har befäl över en kår som genomför en amfibieoperation och tar NEW ORLEANS. Bragg avdelar Polk och en division för att isolera brohuvudet och försvåra vidare anfalla längs MISSISSIPPI norrut.

Strv102r

Fremont lyckas till sist tvinga Van Dorn från SPRINGFIELD och därmed har unionen kontroll över Missouri. J E Johnston har ju inte blivit skadad som historiskt och därför finns det inget behov av att ersätta honom i Virginia. Dessutom är det ju lugnt i öster så Lee får avlösa Bragg istället  som tar befälet över en ny kår utanför NEW ORLEANS.  Grant genomför en gemensam operation med Faragut mot ISLAND NO 10, men slås tillbaka även han.

Strv102r

Van Dorn drar sig aningen söderut in i mer besvärlig terräng. Grant blir befodrad till trestjärning general och tar därmed befäl över Banks armé som han leder i ett framgångsrikt anfall mot ISLAND NO 10. Jag reagerar genom att bygga en ny befästning i MEMPHIS och låter även Bragg befästa sina ställningar utanför NEW ORLEANS. Burnside lanstiger med en ny kår i söder. Pope framrycker in i västra Kentucky och hotar Fort Donelson/Henry medan A S Johnston anfaller Rosecrans efter att denne slagit D H Hill. Johnston misslyckas dock och får retirera. Nu har snart de federala kontroll över Kentucky också. I öster inget nytt. Jag funderar på att lämna en kår ur Army of Northern Virginia för att med huvuddelen framrycka över HARPERS FERRY och sedan avskära WASHINGTON från resten av unionen. Kanske kan tvinga till mig initiativet på det sättet.

Strv102r

Den nyligen till kårchef befordrade D H Hill lämnas kvar söder om POTOMAC med 30000 man medan J E Johnston tar med sig resten av armen och framrycker över HARPERS FERRY och slår den federala kåren som retirerar mot WASHINGTON.

I väster rör sig Lee snabbt österut, slår Pope som retirerra norrut för att sedan snabbt röra sig västerut igen och anfalla Grant som rört sig över MISSISSIPPI igen. Lee vinner slaget mot en nästan dubbelt överlägsen fiende men till en dyr kostnad. Longstreet och två andra utmärkta kårchefer såras och är borta resten av game turnet.

Banks har ersatt den totalt initaitivlöse Halleck som chef över Army of the Cumberland och även om Banks är ganska kass i slag så är han mer aktiv. Till sist rör sig armén ner i centrala Kentucky. A S Johnston är lite mer försiktig nu eftersom han i förra slaget förlorade sin främste DUC, Forrest, som stupad.  En allvarlig förlust då han inte har så många begåvningar i sin armé.

I Transmiss rör sig Van Dorn för att hota Fremonts underhållslinjer. Fremont är lika seg som Halleck,och lika kass i slag, så han gör ingenting. Sheridan skickas västerut från St Louis med en kavalleristyrka för att skydda underhållsdepån i ROLLA.

Strv102r

J E Johnston skickar Jackson med en kår för att avskära WASHINGTON från resten av unionen.

A S Johnston måste avbryta sin duell med Banks och Rosecrans då Pope annars kan tåga in i ett oförsvarat NASHVILLE. Så har de federala tagit över KENTUCKY! Grant försöker anfalla Lee men denna backar undan och undviker ett slag.

I Transmiss rör sig till sist Fremont för att möta Van Dorn, men det öppnar för Price att röra sig västerut och hota SPRINGFIELD igen.

Strv102r

Jackson anfaller PHILADELFIA(!) men slås tillbaka och blir sårad... McClellan får ta befälet över en kår i PITTSBURGH.

I väster blir Banks avlöst av Rosecrans som i sin tur avlösas av McClernand (då vet jag att den kåren inte kommer att vara ett större hot). Banks i sin tur tar tåget västerut och avlöser Fremont vars brist på agerande nu blivit för mycket och han får göra Halleck sällskap i någon administrativ befattning långt borta från egen och fientlig trupp. Tredje armebefälet för Banks...

Grant anfaller Lee men slås tillbaka. Lee ta tillfället att göra ett motanfall när ranst armé är uppriven men pretsrerar uselt och slås tillbaka. Grant anfaller i sin tur igen och pressar Lee ytterligare lite söderut. Ingen bra omgång för Lee... Fienden är för all del kraftigt numerärt överlägsen.

I Transmiss händer inte mycket på grund av de federalsa befälsbyten. Van Dorn bygger en underhållsbas för nya operationer mot centrala Missouri.

Strv102r

Vi har gjort ett misstag som hittills gynnat de federala men nu missgynnar honom. Army of the Potomac får bara skapas i öster. han har haft mer kraft än han borde i väster men saknar helt kraft i öster. Vi justerar till detta vilket leder till att Grant nu har Army of the Tennessee (historiskt), Rosecrans har Cumberland och Banks Army of the South West. McClellan får befälet över den nyskapade Army of the Potomac i Pittsburgh.

J E Johnston, som förstärkts av Stuarts kår, anfaller en stark federal kår utanför WASHINGTON och vinner stort med den egna armén blir uppriven (som vanligt i detta system). McClellan reagerar snabbt och anfaller då och besegrar Johnston ganska stort. Johnston retirerar söder om Potomac igen, absorberar D H Hills kår och Earlys division och avdelar Stuart att skydda SHENANDOAH. Stuart är alltså inte i norr som den felaktiga markören visar.

I väster får nu A S Johnston ta konsekvensen av att ha förlorat Kentucky och får avgå och han ersätts av Jackson.  A S Johnston får befälet över kuststyrkorna i öster.  Faraguts kanonbåtar gör en framstöt mot fästningen i MEMPHIS och sänker min Ironclad Virginia.

I Transmiss avdelar Banks Lyon med en mindre kår och denne slår Price rejält.

Strv102r

I öster, nära gränsen till det västra operationsområdet, ger sig en mindre federal kår ut på ett fälttåg för att ta några bly och saltgruvor. A S Johnston får en lika stor, eller liten, kår och marscherar för att möta hotet.

Det stora i väster är att Sherman gör en amfibieoperation mot MEMPHIS. Min nya ironclad Arkansas sänks, men Sherman slås tillbaka. Han försöker igen men slås ånyo tillbaka. Dock har min bemanning av fästningen gått ner från 30000 man till 5000 man... Lee får skicka 15000 man att fylla på med. Det är obra inför hotet från Grant, men det får jag leva med. Att tappa en hex ganska oviktig mark är inget mot att hålla MEMPHIS.

Banks tågar tillbaka till underhållsbasen i ROLLA för att hindra Van Dorn att skära av honom. Van Dorn återtar istället SPRINGFIELD som Banks övergav och anfaller Lyon som besegras och viker.

Strv102r

I öster går McClellan ner i SHENANDOAH mot Stuarts kår men denne glider undan.

I väster anfaller nu Sherman FORT HENRY/MCDONNEL istället och ändrar operationsriktning från MISSISSIPPI-floden till TENNESSEE-floden. En gemensam armé/marin operation knäcker lätt mitt fort, men det kostar en ironclad gunboat för de federala. Därefter fortsätter Sherman längs TENNEESSEE på östra sidan floden vilket gör att han hotar NASHVILLES och Jacksosn försörjningslinjer. Lee rycker ut och anfaller och slår Sherman, men nu är det öppen mot MEMPHIS för Grant på landsidan.

I Transmiss anfaller Banks Van Dorn och slår denne. Van Dorn retirerar och absorberar Prices division.

Strv102r

Lee slår slutgiltigt Sherman och hinner dessutom marschera tillbaka till ställningarna norr om CORINTH för att möra Grant. Steele får befälet över en ny kår i CAIRO och en ny amfibieoperation längs TENNEESSEE tar DECATUR vilket hotar Jacksons underhållslinjer i NASHVILLE. Jackson har inte mycket till val. Stanna med allt för att försvara NASHVILLE eller slå Steele i DECATUR med allt? Rosecrans är i stort sett dubbelt så stark så det är ingen idé att lämna en kår i NASHVILLE. Allt eller inget. Det blir DECATUR och Steele. I två slag slås Steele fullständigt men Jacksons hopp att hinna tillbaka till NASHVILLE  innan Rosecrans reagerar grusas då Rosecrans tar den oförsvarade staden bakom honom. Jackson marscherar istället mot nordost och placerar sig mellan.
Bragg försöker återta NEW ORLEANS men slås tillbaka. Ewell kalls till Lee, men hans division står kvar.

I Transmiss avdelas Lyons kår till vad som verkar vara en kringgång genom Indianterritoriet. Van Dorn avdelar Wheeler för att möta Sheridans hotande kringgång i öster.