Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av VGs The Civil War

Startat av Strv102r, 30 mars 2012 kl. 07:19:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Nu ligger detta i pipelinen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Scipio

Oj det här följer vi med stort intresse, har många bra minnen från det här spelet.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Exempel på brickorna. Märks att det inte är den senaste tekniken bakom dem. Men OK. I spelet är truppbrickorna bara anonyma växelpengar för hur starka förband ledarna har befäl över. Det är ett mycket ledarfokuserat spel. Som så många om ACW.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

aegneus

Det här blir intressant!

Finns For the People i pipen också? Jämförelsen skulle vara rolig att se.

Strv102r

Kartan över krigskådeplatsen.

For the People ligger också i pipelinen, men ganska långt bort.

aegneus

Åh fy sjutton, jag hade glömt bort hur eländig terrängen var trans-Mississippi! Där skiljer sig det sig rejält mellan FtP och det här.

Strv102r

Startläget med förtydliganden. XX = ung division med upp 5-10000 man. XXX = kår med 15-30000 man. På bilden saknas förtydligandet av Butlers federala division mellan Magruder och Huger.

Strv102r

Price går till anfall mot Lyon och slår denne vilket leder till att rejset om Missouri inte är avgjort än. Efter att ha byggt en underhållsdepå för att understödja fortsatt offeniv i Missouri och skapat Army of the West under Braggs befäl så förnyas offensiven mot Pope (felaktigt benämnd Curtin på kartan), men Pope slår tillbaka Bragg som retirerar tillbaka till Springfield. De federala nöjer sig med att bygga upp styrkorna i detta operationsområde. I det centrala, eller västra, operationsområdet avvaktar båda sidor Kenuckys neutralitet så här händer inte mycket förutom förberedelser. Jag skapar Army of Tenneessee medan fienden bygger upp två mindre kårer. I öster skapar jag Army of Northern Virginia under Beauregard medan McDowell får befäl över Army of the Potomac. Men ingen tar till offensiven utom McClellans mindre styrka som slåss i Appalacherna mot mindre förband.

Strv102r

Kentuckys neutralitet, som ingen av oss vill kränka i motsats till historien, gör att det fortsätter vara mest styrkeuppbyggnad i det centrala operationsområdet. Jag skapar Army of Mississippi med Van Dorn som chef. I öster dödläge där med. De federala skapar army of the James med Halleck som chef.

Fredrik H

Det ska bli intressant att följa det här partiet. Själv blev jag ordentligt besviken när jag spelade det. Det finns en del intressanta och bra lösningar (till exempel resursallokeringen) men det finns annat som är riktigt märkligt (som att ledare kan dyka upp överallt - Lee ska vara i öster i min bok). Spelet gav, i alla fall för mig, en mycket underlig berättelse. Det återstår att se hur det går för er - det är alltid nyttigt att se hur andra gör. Jag tycker CoA:s War for the Union är mycket roligare, men det där med smak tycks ju variera en smula.

Strv102r

Jag är ju lite svag för att återskapa historiska förlopp så jag har hittills i stort valt att lägga Jackson, Longstreet, de båda Hill osv i öster och Cleburne och Breckinridge i väster. Men vi får se.

Nu börjar kapplöpningen om Kentucky och de federala går först. grant leder en kår ner i västra Kentucky. A S Johnston tar sin armé och framrycker och slår Grant för att sedan röra sig mot öster och järnvägen norrut. Grant återhämtar och Shermans division rör sig för att avskära Johnston. Buells kår uppgraderas till the Army of the Cumberland. Min slutsats är att jag behöver fristående kårer för att understödja Army of Tenneessee. Van Dorn behövs ju för att hålla Banks på plats.  

I Transmiss händer inte mycket . Fremonts kår uppgraderas till armé.

I öster framrycker Beauregard med sin arme till HARPERS FERRY för att hota att slå Hallecks army of the James och sedan anfalla Washington från nordväst.

Strv102r

Beauregard framrycker mot Halleck som viker med sin lilla armé. Beauregard fortsätter då mot McDowell i Washington som ju inte gärna kan retirera. Slaget blir ojämnt då McDowell är nätan dubbelt så stark  och befäst, men Jackson, Longstreet, D H Hill, Kirby Smith, Stuart med mera, och även Beauregard som inte är helt oäven, kontra McDowell, som är ganska oäven, så blir det oavgjort rent taktiskt. Men Beauregard får vika tillbaka över Potomac.

De fedrala landstiger i Morehead City men Taylor lyckas snabbt isolera dem varpå bara en mindre styrka lämnas, utan ledare, och sedan landstiger man på nytt i Jackson City i Florida.

Fälttåget i Kentucky förs framgånsritk då Hardee slår Sherman fullständigt och öppnar underhållslinjen till Johnston igen.

Lugnt i Transmiss.

Strv102r

I öster rör sig Rosecrans över Appalacherna och hotar mig från väster. Måste ta tag i det med J E Johnstons kår.

I västern avdelas Forrest med kavalleri för att ta kontroll över resten av Kentucky. Fälttåget har nu slutförts framgångsrikt. Kentucky är säkrat för södern!

I Transmiss anfaller Bragg Fremont, men det blir taktiskt oavgjort och Bragg får retirera.

Strv102r

I Transmiss rör sig Burnside för att ta Braggs underhållsbas framför näsan på honom, men Bragg anfaller Burnside. Det blir åter oavgjort och bragg får retirera. Fremont försöker då anfalla för att slå Bragg, men om Bragg inte är den vassate kniven i kökslådan så är Fremont direkt  slö och det blir åter oavgjort och fremont får retirera.

Lee tar befälet över Army of Northern Virginia vilket frigör Beauregard som reser land och Rike runt för att avlösa Bragg. Bragg kommer att få leda en styrka i Florida så småningom. J E Johnston anfaller Rosecrans och slår denne nästan fullständigt.

Strv102r

I öster skapar jag en kavallerikår åt den nu tvåstjärnige Stuart. De federala förstärker Rosecrans kår igen. Längre söderut skeppas en kår under Hooker över till Jackson City i Florida. Jag låter Taylor slå fienden i Morehead City och sedan åka söderut för att ta hand om nästa brohuvud.

Sherman jagar undan Forrest, men jag anfaller honom med hela Johnstons armé och trots en usel prestation av Johnston (en etta) och en bra prestation av Sherman så vinner jag slaget. Buell skyndar till undsättning men får stryk trots att han är överlägsen och min armé är demoraliserad.

I Transmiss fortsätter slagväxlingen som är ganska resultatlös.