Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av TCS Bloody 110.

Startat av Strv102r, 15 augusti 2012 kl. 17:42:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "Strv102r"A/707: Alla 17 M4 utslagna, i fiendens repkö
I det läget skulle det vara intressant att veta hur stora de personella förlusterna på kompaniet var, men jag förmodar att det inte syns i spelet.
Det påminner mig om siffror jag läst om första dagen av operation Goodwood. Brittiska strvförluster för vissa bataljoner låg i samma storleksordning men då en stor del av besättningarna lyckades ta sig ur de utskjutna vagnarna och tillbaka till egna linjer kunde de redan nästa dag sättas in igen med nästan samma styrka då man under natten körde fram ersättningsvagnar och tillförde en del ersättningsmanskap.

Det har varit intressant att läsa det här! Fortsätt i samma stil med nästa, men om jag får önska något så skulle det vara mer av dina egna kommentarer och analyser av vilka bra eller dåliga beslut spelarna tar, ungefär som i de Series Replay som brukade finnas i AH:s tidning The General.    :up:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Strv102r

Citat från: "Mode"
Citat från: "Strv102r"A/707: Alla 17 M4 utslagna, i fiendens repkö
I det läget skulle det vara intressant att veta hur stora de personella förlusterna på kompaniet var, men jag förmodar att det inte syns i spelet.
Det påminner mig om siffror jag läst om första dagen av operation Goodwood. Brittiska strvförluster för vissa bataljoner låg i samma storleksordning men då en stor del av besättningarna lyckades ta sig ur de utskjutna vagnarna och tillbaka till egna linjer kunde de redan nästa dag sättas in igen med nästan samma styrka då man under natten körde fram ersättningsvagnar och tillförde en del ersättningsmanskap.

Nej, spelet visar inte förluster i besättningar. Men av olika anledningar sökte jag på nätet efter sådana siffror för något år sedan och fick fram att de brittiska erfarenheterna från VK2 var att i genomsnitt skadades 40% av besättningen i en vagn som slogs ut, och av dessa 40% dog 40%.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Citat från: "Mode"
Citat från: "Strv102r"Det har varit intressant att läsa det här! Fortsätt i samma stil med nästa, men om jag får önska något så skulle det vara mer av dina egna kommentarer och analyser av vilka bra eller dåliga beslut spelarna tar, ungefär som i de Series Replay som brukade finnas i AH:s tidning The General.    :up:

Tack! Jag undviker lite med avsikt att kommentera vad som jag uppfattar som bra eller dåligt. Dels av respekt för att tränade och erfarna kollegor kan välja andra alternativ än jag skulle gjort och då i synnerhet då de spelar dubbelblint och således inte alls har samma lägesbild som jag har, och dels för att spelets fortsatta förlopp kan visa att jag hade fel  :insecure: . Däremot påpekar jag ibland att de båda sidornas planer kolliderar på ett intressant sätt, eller att friktioner sätter käppar i hjulet för dem.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

aegneus

Det är mycket begärt men det vore väldigt intressant att höra de övandes reflektioner efteråt. Vilka var de tyngsta besluten, vad anser de om utfallet. Och liknande.

Tordan

Kanske en framtida idé (om den nu inte redan existerar) att låta de övade skriva "krigsdagbok" och förhoppningsvis att de tillåter publicering, kanske anonymt?
/Tord Hoppe

Strv102r

Citat från: "Tordan"Kanske en framtida idé (om den nu inte redan existerar) att låta de övade skriva "krigsdagbok" och förhoppningsvis att de tillåter publicering, kanske anonymt?

Ska jag lägga på uppgiften krigsdagbok måste jag tillföra resursen stadsdelarna STABSASSARNA ska det stå (J-vla rättsvatningsprogram som bara slår till och sedan inte kan stava). Och den finns inte. Hade varit trevligt, men är ogenomförbart med rådande tidsramar och resurser.

Strv102r

Citat från: "aegneus"Det är mycket begärt men det vore väldigt intressant att höra de övandes reflektioner efteråt. Vilka var de tyngsta besluten, vad anser de om utfallet. Och liknande.

Jänkarna anser att de svåra besluten var just hur de skulle använda de stridsvagnskompanier de fick. Utfallet är de ganska nöjda med. De förstod så småningom att de inte skulle kunna stoppa tysken hur länge som helst så att nå det historiska resultatet, ungefär, är de nöjda med.

Tysken anser att det stora beslutet togs redan på planeringstadiet. Anfalla direkt med de två bataljoner han hade eller vänta tills han fick över mer tunga vapen? Ett annats beslut var efter att MARNACH fallit. Fortsätta och mala sig fram kortaste vägen mot CLERVAUX? Eller manövrera för att lösa uppgiften? Men då måste han vänta fin förband för det. Han valde i enlighet med vårt taktiska tänkande att manövrera, en jänkare hade kanske valt annorlunda? Han är väl inte helt nöjd med förlusterna som han tagit.