Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR NATO: The Next War in Europe, scen 1: Strategic Surprise

Startat av nielsen.filip, 22 september 2012 kl. 01:03:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Ett sovjetisk anfall utan förvarning mot västeuropa med mindre hjälp av de övriga Warzawapaktländerna.

Som uppvärmning rekommenderas följande litterära storverk:
Team Yankee, Harold Coyle
Red Army, Ralph Peters
Red Storm Rising, Tom Clancy
The Third World War, Sir John Hackett
The Third World War: The untold story, Sir John Hackett
Red Thrust, Steven Zaloga
vilka har jag glömt?

För mer info om spelet, se denna utmärkta recension: http://www.theboardgaminglife.com/ArticlePages/natonextwarineurope_rv1.aspx?GameID=3

Sovjetisk plan, situationen 22 september 1983, D-2:

Sovjetunionen anfaller i stort sett ur barackerna. Tjeckiska och Polska arméerna får ingen förvarning pga risken med läckor.

Sovjetiska luftlandsättningar i norra Danmark med mål att säkra Aalborg och Aarhus på dagen D. Ytterligare luftlandsättningar i södra Danmark/norra tyskland, kring Flensburg för att säkra underhållsvägarna norrut. Landstigningar för att understödja de luftlandsatta trupperna D+2. Danmark bör därmed inse att läget är hopplöst och kapitulera innan de mobiliserat, kring D+3.

[Reglerna är enkla, regelboken är ett helvete. Att förstå vad som krävs för att Danmark (plus Nederländerna och Belgien) skall kapitulera är minst sagt oklart. Jag har spenderat mer tid på detta än jag gjort på alla andra regler tillsammans. Min tolkning är att det krävs att två mindre städer är ockuperade av trupper som är i "supply" samt "friendly airspace". Detta kräver alltså att de är inom support-räckvidd för ett HQ som är i "supply" under "victory points record phase". Det sovjetiska marin-HQ är dock bara i "supply" i egna "supplyfasen" om den inte har en "landväg" till en stad i eget territorium. Mao södra Danmark måste hållas öppet. Det blev mycket text som de flesta är helt ointresserade av, men jag har iallafall fått skriva av mig lite frustration över regelbokshaveriet. Någon kanske har spelat och vet hur det är tänkt?]

Andra gardes pansararmén (2nd GT) skall erövra Hamburg, korsa Elbe och Weser. Beroende av situationen så riktas fortsatta anfall mot antingen Nederländerna eller Ruhr-området. Detta är huvudstöten och omfattande flygunderstöd samt luftburna styrkor kommer att finnas tillgängligt.

Tredje Chockarmén (3rd S) skall understödja 2nd GT söderifrån samt avancera mot Ruhr-området.

20:e gardesarmén skall erövra väst-Berlin och därefter understödja 2nd GT och 3rd S.

Första gardes pansararmén skall gå mot Ruhr-området.

Åttonde gardesarmén skall gå mot Frankfurt i syfte att binda upp NATO-styrkor i mellersta/södra Tyskland. Skydda flanken för huvudanfallet.

Boloslav-armén/första tjeckoslovakiska armén (Bol) skall gå mot Nurnburg i syfte att binda upp NATO-styrkor i södra Tyskland.

Olomouc-armén/fjärde tjeckoslovakiska armén (Olo) skall gå mot München med syfte att binda NATO-styrkor i södra Tyskland.

Den polska armén PM (Pomerania) skall följa 2nd GT för att fortsätta anfallet om denna armé blir förbrukad. En sekundäruppgift kan bli att understödja anfallet mot Danmark.

Den polska armén SM (Silesian) agerar reserv.

Tillåtelse för att använda av kemiska stridsmedel kommer att ges för att upprätthålla anfallstempot.

NATO:s plan
Att försvara Västtyskland så långt österut som möjligt samt försöka få Danmark att fortsätta slåss så länge som möjligt. Efter 10 "steplosses" eller i drag D+4 så är ändring av strategin tillåten.
[Skrev upp några olika strategier för NATO och slumpade sen vilken det skulle bli, kanske inte den mest optimala men västtyskarna vägrar uppenbarligen retirera.]

nielsen.filip

22-23 september 1983, turn 1
Sovjetiska trupper avancerar mot sina anfallspositioner. Den ökade aktiviteten uppmärksammas direkt av NATO:s signalspaning men  NATO-ländernas regeringarna är splittrade om vad det betyder. Inga förberedelser och ingen mobilisering sker.

Situationen 24 september 1983, D:

Norra Tyskland:

Andra gardes pansararmén (2nd GT) samt tredje Chockarmén (3rd S) har nått sina positioner vid gränsen.
[Varning, kartongbitarna är oklippta då min sax gav upp och jag väntar på leverans från andra sidan Atlanten.]

Centrala öst-Tyskland:

Första gardes pansararmén (1st GT) och åttonde gardesarmén (8 G) vid position vid gränsen.
20:e gardesarmén (20 G) i området kring väst-Berlin.

Tjeckoslovakien:

Fortfarande vid utgångsposition.

Nisse

Härligt!  Ser fram emot fortsättningen :D

Mode

En sak jag gjorde en gång när jag spelade för många herrans år sedan var att jag släppte de polska fallskärmsjägarna på en POMCUS. Jag räknade kallt med att förlora dem, men deras heroiska offer ansågs nödvändigt av överkommandot.
De tuffa polackerna ville dock inte se sig som offerlamm, utan de kämpade sig tillbaka till de egna linjerna och passade dessutom på att mosa en fransk pansarbrigad som råkade stå i vägen!
Efter sex dagar stod vi vid atlantkusten.

Jag kanske inte skulle ha sålt mitt ex av spelet...    :twisted:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

nielsen.filip

24-25 september 1983, turn 2
Tidigt på morgonen den 24 september korsar det sovjetiska flygvapnet gränsen mot Västtyskland. Tredje världskriget har startat.

Den 76:e Gardes-luftlandsättningsdivisionen landsätts utanför Aalborg och Aarhus utan motstånd, enligt plan. filmklipp från interfax

Ytterligare förband landsätts i södra Danmark/norra Västtyskland med endast små förluster.

Andra gardes pansararmén (2nd GT) korsar gränsen och erövrar de lätt försvarade städerna Lubeck och Kiel. Spaningsbataljoner når in i Hamburg. [Kör generellt stavning från kartan om nån undrar]

Tredje Chockarmén (3rd S) korsar gränsen söder om andra gardes pansararmén och hamnar i kraftiga strider med en tysk pansardivision. Förlusterna är stora på båda sidor och den sovjetiska framryckningen hamnar efter tidsschemat.

20:e gardesarmén (20 G) slår lätt ut de tre NATO-brigaderna i Västberlin. Staden är enad efter 38 år.

Första gardes pansararmén (1st GT) skär rakt igenom gränstrupperna och når fram till Kassel.

Åttonde gardesarmén (8 G) möter endast lätt motstånd söder om första gardes pansararmén och närmar sig Frankfurt.

De båda tjeckoslovakiska arméerna samlar sina styrkor vid den Västtyska gränsen, vissa mindre förband korsar gränsen.

För att rädda situationen i Danmark bestämmer sig NATO:s ledning att luftlandsätta tyska förband där vilket sker med förluster.

Situationen 26 september 1983, D+2:

Lyckad luftlandsättning i Danmark

Andra gardes pansararmén och tredje Chockarmén.

Första gardes pansararmén utanför Kassel och åttonde gardesarmén på väg mot Frankfurt.

nielsen.filip

Citat från: "Mode"En sak jag gjorde en gång när jag spelade för många herrans år sedan var att jag släppte de polska fallskärmsjägarna på en POMCUS.

Tyckte det kändes gamey och valde bort det..... fast nu låter det intressant  :). Synd att jag redan spelat färdigt.

Strv102r

Lite nyfiken på varför luftlandsättningen skedde på norra Jylland? Jylland kan ju tas av exempelvis polska armén (som "historiskt planlagt") från söder. Själland hade för mig kännts mer naturligt för att slippa anfalla äver Bältenbroarna? Men jag har aldrig sett spelet eller dess segervillkor...
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Citat från: "Strv102r"Lite nyfiken på varför luftlandsättningen skedde på norra Jylland? Jylland kan ju tas av exempelvis polska armén (som "historiskt planlagt") från söder. Själland hade för mig kännts mer naturligt för att slippa anfalla äver Bältenbroarna? Men jag har aldrig sett spelet eller dess segervillkor...

Kul att du frågar.  :up:
Anledningen är att Danmark kapitulerar om antingen två minor cities eller Köpenhamn ockuperas av trupper som är in supply. Alltså räcker det med de två städerna i norra Danmark. Problemet är dock att det är svårt att få dem in supply. Enligt min regeltolkning så ska båda vara inom "support range" från en HQ som är "in supply" vid sista fasen in "sequence of play"(tänkte använda mig av ett Marine HQ). Ett Marine HQ har bara support range 2 och måste ha en landförbindelse för att vara i supply i sista fasen (vid andra delar kan de vara in supply om den står på kusten). Krångel, krångel. Därför måste landvägen vara öppen, något tysken nu stängde genom sin luftlandsättning i södra Danmark.
Det är just denna delen av reglerna som är mycket svårbegriplig och kräver en del tolkning. Jag har spenderat lika mycket tid på denna regeln som på alla andra regler tillsammans. Det var det inte värt utan jag borde bara bestämt något efter eget huvud. :roll:
I vilket fall så kan den polska armén användas för huvudstöten i norra Tyskland om luftlandsättningen lyckas.

Jag inser nu att jag redan skrivit i stort sett detta en gång. Jaja, repetition är all kunskaps moder.

nielsen.filip

26-27 september 1983, turn 3
I Danmark så ockuperas Aalborg och Aarhus enligt plan samtidigt som landstigningar sker både i norr och söder. Sovjetunionen har nu mycket trupp i Danmark men de tyska fallskärmsjägarna stoppar underhållslinjerna vilket innebär att den danske regeringen inte kapitulerar. Sovjetiska fallskärms-soldater erövrar den tyska staden Flensburg vid gränsen mot Danmark.

Andra gardes pansararmén (2nd GT) erövrar Hamburg och försätter en tysk mekaniserad division ur stridbart skick.

Tredje chockarmén (3rd S) slår ut den tyska pansardivisionen den slagits mot sen den 24 september och når fram till Weser.

Ett flertal lyckade luftlandsättningar genomförs på västra sidan om Weser för att förhindra att NATO-förstärkningar når fram till delar av floden och de naturliga försvarsställningarna där. NATO samlar trupper i och söder om Bremen, Weser är därmed delvis försvarad.

20:e gardesarmén (20 G) samt den polska pommerska? armén (PM) når fram till gränsen på kvällen den 27:e.

Första gardespansararmén (1st GT) erövrar Kassel och rycker fram mot Ruhr-området, avståndet är nu bara 50km.

Åttonde gardesarmén (8 G) hotar nu Frankfurt och binder därmed upp många tyska och amerikanska förband i området.

Boloslav-armén/första tjeckoslovakiska armén (Bol) korsar Donau och erövrar Regensburg utan motstånd, tyskarna försvarslinje ligger helt enkelt längre västerut.

En tysk grenadjärdivision hindrar hela Olomouc-armén/fjärde tjeckoslovakiska armén (Olo) från att korsa Donau och bromsar anfallet rejält.

NATO känner att de har hyffsad kontroll på situationen i södra delen och skickar två tyska divisioner norrut, till Ruhr-området, där det sovjetiska anfallet fortsätter i högt tempo.

Situationen 28 september 1983, D+4:

Norra Västtyskland:

Centrala Västtyskland:

Södra Västtyskland:

Mode

Citat från: "nielsen.filip"Tyckte det kändes gamey och valde bort det..... fast nu låter det intressant  :). Synd att jag redan spelat färdigt.
Inte alls. De tunga amerikanska divisionerna är ett stort hot. Näst flyget är de ett av de mest prioriterade målen. Att fördröja dem betyder mycket om man satsar på blixtanfall - amerikaner utan stridsvagnar och artilleri är ganska harmlösa.    :)

En bonus är att det binder upp NATOstyrkor bakom fronten.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

sfclinken

Ursäkta trådkapet men drog Spetsnaz pluggen ur Skåne och Bornholm och sänkte hela skiten dagen innan invasionen? De kunde iallafall haft med Skåne som en skugga.... :insecure:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

nielsen.filip

Citat från: "Mode"
Citat från: "nielsen.filip"Tyckte det kändes gamey och valde bort det..... fast nu låter det intressant  :). Synd att jag redan spelat färdigt.
Inte alls. De tunga amerikanska divisionerna är ett stort hot. Näst flyget är de ett av de mest prioriterade målen. Att fördröja dem betyder mycket om man satsar på blixtanfall - amerikaner utan stridsvagnar och artilleri är ganska harmlösa.    :)

En bonus är att det binder upp NATOstyrkor bakom fronten.

Jag tänkte att så viktiga platser skulle bevakas bättre än att fallskärmssoldater skulle kunna slå ut dem. Nån som vet hur det var i verkligheten, skulle de kunna slås ut vid ett överraskningsanfall?

nielsen.filip

28-29 september 1983, turn 4
Striderna fortsätter i Danmark och den danska armén har börjat mobilisera. För att hålla den danska moralen uppe så skickar England en infanteri-brigad till Esbjerg. Sovjetiska trupper försöker öppna upp försörjningsleder söderifrån men lyckas inte.

Den polska uppföljningsarmén (PM) har nu nått fram till Hamburg.

Andra gardes pansararmén (2nd GT) korsar Elbe, erövrar Bremen men hinner inte korsa Weser. Det luftlandsatta trupperna håller fortfarande den västra sidan.

Tredje chockarmén (3rd S) försöker korsa Weser men lyckas inte trots att de sätter in stora mängder kemiska vapen. Ingen är väl förberedd på detta så förlusterna är enorma.

20:e gardesarmén (20 G) når fram till Hannover och små strider utbryter  i förstäderna mot en tysk mekaniserad division.

Första gardespansararmén (1st GT) fortsätter mot Ruhr-området och vissa förband är nu bara 10 km ifrån Dortmund. NATO förstäker försvaret i Ruhr med ett flertal tyska divisioner.

Åttonde gardesarmén (8 G) ändrar riktning något och går mot nordväst, mot Ruhr-området, för att förhindra fler truppförstärkningar når dit.

Den polska Silesian-armén (SM) försvarar försörjningslinjerna för första gardespansararmén (1st GT) och åttonde gardesarmén (8 G).

Boloslav-armén/första tjeckoslovakiska armén (Bol) fortsätter söderut mot München mot lätt motstånd.

Olomouc-armén (Olo) tvingar den tyska divisionen att retirera efter både flyganfall och användande av kemiska vapen. Armén lyckas dock inte korsa Donau.

NATO försöker bygga upp en försvarslinje kring München med de förband som finns i omgivningen.

Situationen 30 september 1983, D+6:

Norra Västtyskland:

Ruhr-området:

München:

Fredrik H

Kul rapport!  :up:

Jag vill minnas att jag tyckte bäst om Tactical surprise, det kändes mer balanserat än det här. Sen hade vi svårt för de oerhört dramatiska effekterna av kemisk krigföring, i synnerhet på NATO- flyget. Vi brukade husregla på de reglerna, men spelet är ju så snabbspelat så man kan ju testa sig fram.

nielsen.filip

30 september - 1 oktober, 1983, turn 5
Striderna fortsätter i Danmark trots att stora mängder flygvapen har satts in samt att den polska uppföljningsarmén (PM) omdirigerats norrut.

Andra gardespansararmén (2nd GT) korsar Weser utan motstånd och avancerar västerut.

103:e luftburna gardesdivisionen luftlandsätts i östra Holland utan motstånd. Uppgiften är att säkra anfallsvägar för andra gardespansararmén. Ytterligare förband släpps i västra Holland med uppgift att säkra Rotterdam, Hague eller Amsterdam. [Gjorde en luftlandsättning i västra Holland för att erövra huvudstaden och få dem att kapitulera. Skickade dit en holländsk division och 3 franska brigader för att slå ut förbanden innan jag insåg att Holland inte alls skulle kapitulera utan ett sovjetisk högkvarter i i närheten. Inte så smart från nån sida...]

Tredje chockarmén (3rd S) korsar också Weser men har nu i stort sett ingen offensiv kapacitet kvar. Förlusterna har varit stora men uppgiften att skydda andra gardespansararméns flank har lyckats.

20:e gardesarmén (20 G) slåss från hus till hus i Hannover. Staden totalförstörs och de civila förlusterna är mycket svåra men den tyska mekaniserade divisionen retirerar inte.

Första gardespansararmén (1st GT) når fram till Ruhr-området och erövrar Dortmund.

Åttonde gardesarmén (8 G) närmar sig Ruhr-området söderifrån.

Den polska Silesian-armén (SM) avancerar söderut mot Wurzburg och tvingar de franska pansardivisionerna i området att dra sig tillbaka.

Boloslav-armén armén (Bol) slår ut en tysk division norr om München och avancerar mot staden.

Olomouc-armén (Olo) korsar äntligen Donau och avancerar mot München. NATO kan förflyttat för mycket trupp norrut, situationen ser nämligen tung ut i Bayern (också).

Situationen 2 oktober 1983, D+8:

Weser:

Holland:

Ruhr:

Suddigt södra Tyskland: