Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPI/TSR A Gleam of Bayonets

Startat av Strv102r, 4 oktober 2012 kl. 21:14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Snart dags för vad jag uppfattar många anser vara ett av de bättre ur den ursprungliga serien av GBACW spel.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

P-O Jönsson

Kul! Körde det en hel del i början av 80-talet. Tyckte mig minnas att jag tyckte att det var en snygg karta. Tror tilloch med att jag tyckte markerna var snygga, och då TSS kom så framstog de som ännu snyggare. Idag tycker jag inte riktigt likadant, men bredvid TSS så är det en skönhet utan dess like.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

zilver

Absolut ett trevligt spel. Naturligtvis tungt påverkat av de regler för vilka nordstatare som får attackera när, som alltid är fallet i Antietam-spel. Den enda något tröttsamma delen är kanonskjutandet från Nordsidans långa artilleri. Mycket tärningsslag för liten effekt.

Kartan som även jag tyckte var fin när det begav sig, är väl idag sådär. Men TSS i TSRs version är en riktig rysarkarta.

Strv102r

Brickorna. En klart bra utveckling från SPI tiden är att ikonerna är färgkodade efter förbanden. Annars är de sig lika från SPI.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kartan med lite förtydliganden. Norr är åt vänster.

Strv102r

Dukning klar! Tog ett par timmar. Men så ska ett riktigt spel se ut! Flera kartor med massor av brickor!

Förtydliganden av de större förbanden och Lees & McClellans ledningsplatser inledningsvis.

Sannolikt börjar väl det hela med att Hookers I kår anfaller som historiskt. Detaljläget på det avsnittet. De federala brigaderna har även divisionscheferna utmärkta. Den övre rebellbrigaden Law ska heta Lawton.

Strv102r

Hookers kår aktiveras mycket riktigt först. Men det är också den enda GT1. Rickets och Meades divisioner rör sig mot mig medan Doubledays division ger sig av på en omfattning mot mitt svaga kavalleri på flanken.

dagon

Intressant att syd evakuerar Nicodemus Hill. Har spelat aGoB två gånger tidigare och båda gångerna har det varit bittra strider vid höjden. Sydstataren har ofta avdelat en inf brigad dit + kavalleri för att förstärka de batterier som stör Hookers högra flank.

Följer med spänning hur detta parti förlöper.  :up:
För Kung och Fostervatten

Strv102r

Jag funderade en stund på NICODEMUS HILL... Men inte så länge. Jag kommer inte hinna få dit något infanteri och kavalleriet har för låg moral avsuttet så jag sköt bara på en gång med pjäserna för att sedan dra ur. I denna utgåva av systemet så kan ju artilleri inte försvara sig självt. De kan orsaka förluster, men sedan går de åt i närstriden. Så jag nöjer mig att fördröja på den flanken för att försvara hårt mot Meade och Rickets. Sedan kan jag ta hand om Doubleday som då kan ha lockats så långt att han har en öppen flank mot min kraftsamling

Strv102r

Batterierna från NICODEMUS HILL grupperar med FitzLees kavallerister där de kan få ut lite skjutavstånd mot Doubleday. Hays grupperar fram för att möta Andersons brigad ur Meades division. Hela Hookers division är snart i närkontakt. Jag har späckat min linje med artilleri från centern. En risktagening så klart, men det är ju liten risk att Sumner, Porter eller Burnside vaknar/får order. Däremot väntar jag mig att Mansfields XII kår snart marscherar fram till vänster om Hookers I kår, men den är nu en bit bakom så jag har någon timme på mig att spediera Hooker.

Men så blir det inte! Mansfield aktiveras inte, mot alla odds. Däremot aktiveras Sumners II kår och Pleasontons kavalleri. Kavalleriet bryr jag mig föga om, men Sumner som nu rör sig mot övergångarna över ANTIETAM CREEK är ett större problem. Och Mansfield kommer att vakna inom kort.

Strv102r

Doubledays division tar det lilla lugna på sin omfattning. Artilleri grupperar fram på NICODEMUS HILL. Däremot anfaller Meade med Andersons och Magiltons brigader mot Hays. Seymore grupperar också fram så att han utsätts för eld från Johnson och Grigsby. Elden är mycket effektiv. Även Rickets grupperar upp ett regemente på höjden framför Lawton men det viker snabbt inför stark eld.

Strv102r

En lite större vy. Som väntat aktiverades Mansfield XII kår som nu marscherar söderut. Sumners II kår går över ANTIETAM CREEK. Doubledays artilleri har nu grupperat på NICODEMUS HILL, infanteriet rör sig bara marginellt, och med ett kanonslag, vistigt va?, så slår hans artilleri ut ett helt batteri för mig med en skjutning! Hays och Meades fight fortsätter. Seymore vägrar backa och tar mer stora förluster. Munford omgrupperar från södra flanken till den norra.

Strv102r

Sumner två tätdivisioner är nu över ANTIETAM CREEK och börjar gruppera. Ett av Frenchs regementen utsätts för kraftsamlad artillerield från D H Hills förband och de tar stora, mycket stora, förluster. Men breddgrupperingen på min sida ån fortsätter. Mansfield är under framryckning och för att göra palts åt hand XII kår rör sig Rickets division mot Meade. De federala verkar vilja samordna Hooker, Sumner och Mansfield. Meade är dock fortfarande i strid med Hays som tar avsevärt mindre förluster än de blåa, men ändå närmar sig BCE gränsen. Early sätts in för att staga upp Hays och Hood division rör sig för att vara på plats om flanken viker. Å andra sidan är Meades division nu mycket nära urdragningsgränsen. Hays har bitit ifrån sig men mycket hänger på artillerield från Johnsson och Gregg mot Seymore.
Doubleday rycker fram igen mot Fitz Lees flank, Munford rider på för att förstärka och på andra sidan kartan framrycker Hamptons kavalleribrigad för att också hinna hit och McLaws division för att förstärka centern mot Sumner.

Strv102r

I norr anfaller nu Doubleday mitt kavalleri och deras understödjandeartilleri, men min defensiva eld hejdar honom faktiskt! Meade och Hays, samt Early,  fortsätter nedgöra varandra. Seymore amfaller mot Johnson villet utlöser ett motanfall av Strake och Wofford från Hoods division. Två regementen av Texas eliten viker direkt av federal eld!, och hela Starkes brigad gör likaledes. Det räcker dock ändå för att hejda fienedn. Douglas framrycker för att bekämpa ett par fiende batterier som är oskyddade, och Walker gör samma sak på den andra höjden för att tidigt ta strid med täten på Mansfields kår som nu är nära.

Sumner fortsätter gruppera fram över ANTIETAM CREEK och breddgruppera sina divisioner.

Strv102r

Doubledays driver bort Fitz Lee och munford med sin överlägsna eldkraft på ett par hundra meters håll. Mitt kavalleri har dock löst uppgiften att köpa tid och nöta på Doubleday. De omgrupperar bakåt till nästa två höjdlinjer.

Meades division når sin "withdrawal level" och måste dras ur. Early kan gruppera fram lite efter Meade för att kunna beskjuta Dureyas brigad som följer upp bakom den nu urdragande Seymore. Rickets division i övrigt anfaller Douglas på höjden för att understödja sina batterier. Warren grupperar fram för att understödja Douglas.

Mansfields kår närmar sig utgångsläget, så jag drar ur Wofford så att hela Hoods division kan omgruppera för att möta dels det hotet, men också det överraskande kavallerianfallet av Pleasonton in i flanken på Walker och Ripley.

Segdewicks division anfaller nu mot svagt motstånd. Hamptons kavalleri, som jag tänkt skicka till Fitz Lee, får istället besätta en stenmur som går mellan D H Hills högre flank och Evans brigad och D R Jones division. McLaws marscherar också ditåt. French står och tar ytterligare förluster till D H Hills artilleri. Att anfalla frontalt över de nyplöjda åkrarna verkat inte tilltala de federala.