Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPI/TSR A Gleam of Bayonets

Startat av Strv102r, 4 oktober 2012 kl. 21:14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Buchanans och Warrens brigader ur Sykes division tar en hex av den tredje höjden. Wofford, Starke och Warrens brigader tar stora förluster av elden från höjderna som de federala nu grupperat artilleri på. I praktiken är Hoods, J R Jones och Lawtons brigader väldigt uppblandade. Burnsides halva kår driver G B Andersons bakom i flykt och det är tur att Kempers och Draytons brigader kommit på plats så att G B Anderson och Rodes, som i princip är nedkämpad, kan fly genom dessas nya linje. McLaws avdelar två regementen ur Barksdales brigad och två batterier för att skydda ryggen på Bloody lane. McRaes brigad lyckas åter i stort hålla mot Scammon men tappar en hex ur Bloody Lane. Franklin, Smiths och Slocums divisioner, är nästan helt färdiggrupperad för ett anfall mot Bloody lane frontalt. Tur att A P Hills division är på väg nu.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Buchanans brigad och Warrens brigad i Sykes division tar ännu en del av höjden, men det knäcker Sykes division som når urdragningsgränsen. Porters kår är expedierad! Det var i sista stund för hade Sykes division kunnat fortsätta anfallet hade de kunnat rulla upp Hood, och Lawton i skogen nedanför på andra sidan Dunkard Church. Det styrkan är nästan helt slut. Samtidigt så viker McRae framför Scammons divsion, men även här biter de mina ifrån sig så att Ewings och Crooks brigader tar sådana förluster att Scammon når urdragningsgränsen. Men bakom Scammon så marscherar Slocums division nu fram för att fortsätta anfallet mot Bloody lane flankerande samtidigt som Smith anfaller frontalt. Nagle och Ferreros brigader i Sturgis division kan fortsätta sitt anfall. D H Hill är så slut att han bara kan bjuda symboliskt motstånd, men som tur är så finns ju Kempers, Draytons och Wrights brigader nu på plats, och A P Hill är på väg.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

En timme (3 GT) senare. Franklins kårs anfall är i full gång och han håller på att rulla upp Bloody Lane från öster mot väster. Sykes division är urdragen liksom en av Burnsides divisioner, men den är ersatt av Franklins män. Burnside har två brigader med anfallskraft kvar men de avbryter anfallet på Draytons tunna tunna linje efter att Kemper i stort sett nedkämpats helt. Det kan bero på att A P Hills division nu grupperat i tre echelonger inne i SHARPSBURG och hotar att anfalla om Burnside fortsätter. Bakom Drayton finns Wrights brigad bakom en stenmur förstärkt med A P Hills artilleri.

Strv102r

Franklins VI kår fortsätter anfallen mot Bloody lane och tar huvuddelen av den, Smiths division tar dock stora förluster och når udragninbgsnivåm. Slocum fortsätter. Nu är det bara Slocums och Sturgis divisioner som har anfallskraft kvar (French har väl en smula var också) men hotet från A P Hill i SHARPSBURG gör att Sturgis anfall avbryts. Bilden nedan visar läget ca 40 minuters enare. Smith har då dragit ur. Detta gör att jag vågar agera offensivt med A P Hill.  Försváret framför Slocum består av rester av D H Hills division och McLaws division och borde hålla ett par GT till även utan stöd. Så  delar av D R Jones och Andersons divisioner anfaller French och A P Hill framrycker bakom dem för att fullfölja.

Strv102r

De sista två GT fortsätter striderna vid Bloody Lane men de federala tar inte den sista delen av vägen. Mitt motanfall mot French leder till French trycks tillbaka men också till att de delar av Andersons division som deltog slås tillbaka med förluster. A P Hills brigader kommer precis på plats och grupperar för att ersätta dem när spelet slutar. Bilden nedan visar helheten i slutet utan förtydliganden.

D R Jones, A P Hill och Anderson samt Walker (och hans division har bara två brigader) är de enda divisioner jag har kvar som kan kallas divisioner. De andra är utspridda brigadvis och blandade samt i många fall förödda. Flera har enstaka SP kvar (varje SP är 50 man) och någon är helt utraderad som stridande enhet. Dessa brigader finns inte med på redovisningen nedan då de i praktiken är helt slagna.

Strv102r

Resultat?

Förluster:

USA: KIA och WIA samt stragglers (systemet skiljer ju inte på dessa): 21750 samt 16 kanoner utslagna.

CSA: KIA, WIA samt stragglers : 13250, samt 45 kanoner utslagna och 60 kanoner tagna.

De federala satsade hårt och konsekvent på att skjuta på mitt artilleri med sina pjäser snarare än mitt infanteri vilket gav mig lägre förluster där. Jag å min sida valde att behålla mina pjäser i främsta linjen för att maximera förlusterna på hans infanteri i syfte att få hans divisioner över urdragningsgränsen få fort som möjligt för att inte behöva slåss mot flera kårer på en gång och slippa göra kostsamma motanfall för att återta viktig terräng. Detta ledde till mycket stora förluster för honom, men också till att han tog många av mina pjäser. Jag har nog tappat ca hälften, eller lite mer, av allt mitt artilleri. Däremot har jag kvar Andersons, Jones och Walkers divisioner nästan intakta vilket inte var fallet historiskt.

Slutläget är att jag håller den viktiga terrängen och inte är slagen. Alla hans divisioner har gått över urdragningsgränsen (de flesta har dock kraft kvar att anfalla igen då regeln om urdragning skildrar McClellans ovilja att riskera sin armé och benägenhet att avbryta vid minsta ursäkt snarare än reellla sammanbrottsgränser) utom de två ur Burnsides kår som ännu är på andra sidan ANTIETAM creek.

Ganska historiskt. Hur viktar systemet förlusterna ovan? Tja, det var en felprioritering av mig att offra artilleri för att massmörda infanteri. Han vann med liten marginal i VP.

Strv102r

Det här är nog ett av de bättre spelen i serien. Tight och spännande ända in i kaklet! Om någon gillar ACW och hittar en kopia på Ebay så är det bara att ge sig själv en julklapp.

Strv102r

För den som är intresserad av spelet till ett klart vettigt pris och inte tycker att det är hela världen om det är begagnat så kanske detta är något?

http://www.ebay.com/itm/SPI-TSR-Boxed-W ... 53f0cdaec9

zilver

Men resultatet visar också ett av de större historiska problemen med systemet som det fungerade på 80-talet. Det är alldeles för lätt att förlora hela batterier (hände sällan i verkligheten). Annars är det ett bra spel som verkligen får en att se hur det var. En lite speciell sak är att Antietam Creek verkar vara en smärre älv i spelet, men som i verkligheten går till knähöjd. Varför inte fotsoldater kan pinna över där är lite svårförståeligt, men faktum är att Burnsides gäng pliktroget försökte masa sig över bron i alla fall.

Strv102r

Det finns ju vadställen i spelet, men statusen på flera av dem är ju okänd för den federala spelaren. Ska man lägga tid på att ta reda på den? Eller anfalla över bron? Eller framrycka över en annan bro bakom en annan kår? Det får man ju fram i spelet i alla fall.