Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Litteraturtips krigshistoria

Startat av magnus, 11 november 2004 kl. 18:01:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

magnus

Jag skulle vilja ha en tråd för tips om bra böcker man kan läsa i ämnet krigshistoria.

Här kommer ett som en start:

Meddelanden från Ekonomisk-historiska institutionen vid Göteborgs universitet

91. * Martin Kahn: Measuring Stalin's Strength during Total War. U.S. and British intelligence on the economic and military potential of the Sovjet Union during the Second World War, 1939-45. 299:-

http://www.hgu.gu.se/item.aspx?id=5452

Bara litteraturlistan i boken är värd pengarna. Här får du all världens uppgifter som du kan använda om du t ex vill göra egna spel.
Magnus Johansson

Göteborg

tobias

Tanken är att detta skall ligga i "Shopping & inspiration". Tipsa om bra inspirationssaker, och vart man kan köpa dem.

Tråd flyttad.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

tobias

Tackar för tipset, fick höra om den i efterhand från Holmgren, blir nog till att skaffa den.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Holmgren

Citat från: "magnus"Meddelanden från Ekonomisk-historiska institutionen vid Göteborgs universitet

91. * Martin Kahn: Measuring Stalin's Strength during Total War. U.S. and British intelligence on the economic and military potential of the Sovjet Union during the Second World War, 1939-45. 299:-

http://www.hgu.gu.se/item.aspx?id=5452

Jag hade förmånen att närvara vid Martins doktorsdisputation den 26 oktober 2004. En trevlig tillställning som skilde sig en smula från de tidigare disputationer jag närvarat vid eftersom det förutom lärare och elever från institutionen samt nära och kära till doktoranden även fanns en falang krigsspelare i salen. De senare förgyllde tillställningen med intressanta och initierade frågor. :up:

Boken är väl värd 299:- trots att den i likhet med alla andra doktorsavhandlingar är akademisk, men det torde väl inte utgöra ett hinder för detta forums medlemmar.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

thermopylai

Mitt läsintresse fokuserar mest på krig som del och drivkraft i historien, snarare än detaljerade skildringar av enstaka krig/slag.

I alla fall, här är det bästa jag läst i ämnet (som jag kommer på nu):

-Archer Jones: The art of war in the western world
(lysande om utvecklingen av taktik och strategi)
-John Keegan: Krig och kultur (The history of warfare)
-Geoffrey Parker: The military revolution-Military innovation and the rise of the West 1500-1800
-Jan Glete: War and the state in early modern Europe-Spain, the Dutch Republic and Sweden as fiscal-military states 1500-1660
(bästa analysen av drivkrafterna bakom svenska stormaktsväldet)
-Alf W Johansson: Europas krig-Militärt tänkande, strategi och politik från Napoleontiden till andra världskrigets slut
(bl a bra sammanfattning av Clausewitz tänkande)
-Victor D Hanson: The western way of war-Infantry battle in classical Greece
(intressant tes-att västerlänningar fokuserar på "the decisive battle"-och gedigen analys)
-Michael Shaara: The killer angels
(nästan skönlitteratur, men om ni inte förstått varför amerikaner är besatta av Gettysburg, läs den)

Så gott som allt av Peter Englund är förstås lysande, om ni är intresserade av svensk stormaktstid och sånt, och inte redan läst dem.
Antony Beevor har ni väl redan läst, med tanke i ww2-intresset här  :wink:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

BigPapaBear

Hittade den här gamla tråden längst ned i lådan och tyckte att det var dags att skaka liv i den, man vet aldrig vad folk kan ha för sköna tips innanför västen.

Sällar mig till Jocke vad gäller Jan Glete och Alf W. Johansson - kanonbra böcker. Som kompanjon till Gletes bok vill jag även flika in State Formation in Early Modern England, C. 1550-1700 av Michael Braddick. Hans teorier om staten och den politiska makten är bland det bästa jag har läst. Ett mycket användbart redskap vid analyser av den tidigmoderna statsbildningen - kanon att ha i baggaget när man läser andra böcker om tidsperioden ifråga.

Vill därtill lägga självklarheter som
Supplying War av Martin van Creveld - vad vore krig utan logistik?
Hitler's mediterranean gamble (eller Mediterranean in World War II, olika utgåvor av samma bok...) av Douglas Porch - Försöker kasta nytt ljus på medelhavskampanjen (kriget i & kring pölen). Även om man (läs: jag) kanske inte håller med honom fullt ut är hans teorier om medelhavskampanjen spännande och intressanta att ställa i kontrast mot andra forskares syn. Alltid kul med teoretisk light-revisionism.

Sedan undrar jag lite om någon läst The Wages of Destruction: The Making and Breaking of the Nazi Economy av Adam Tooze? Är sugen på att läsa den. Ekonomisk historia är alltid småporrig. Det verkar flyga omkring så mycket olika bud rörande Nazitysklands ekonomiska kraft kontra dess potential. En lite mer initierad studie skulle därför kännas lite skön att ha i ryggsäcken.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Vad jag saknar är välskrivna 'biografier' över mindre enheter i 2vk (typ, bataljon och nedåt). Då menar jag inte LRDG, eller andra special forces (det finns i överflöd tycker jag), utan hederliga jävla infanteri-, spanings-, ingenjör- eller (varför inte?) bergsjägarförband.

Eftersom min tyska är lika vass som mitt fiolspel, så önskar jag helst tips om böcker översatta till, eller skrivna på, engelska eller ett nordiskt språk (ja, isländska och färöiska går också bra).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "BigPapaBear"Ekonomisk historia är alltid småporrig.

Försöker desperat undvika att tänka på ditt familjeliv... Ronnie James Dio och Ekonomisk historia. :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:

Doomfarer

Jag har bara läst 5p Ekonomisk Historia, men jikes vad tråkigt det var. Blev inte bättre av gammelkommunisten framme vid tavlan heller.  :down:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

Är det bara i Lund som vänstervridningen på historiska institutionen är total eller är det likadant i hela landet? I så fall kan man fråga sig varför så många vänsterkrafter söker sig dit?

Skall noteras att jag inte är särskilt höger själv, bara antikommunist.  :D
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

Hm...läste du ekonomisk historia kan man ju förstå att personerna var inspirerade av EKONOMEN Marx...Att se historia ur en historiemateialistisk synvinkel är dock snarare regel än undantag bland alla humanister tror jag. detta har dock inget med politisk tillhörighet att göra.

...men på historiska institutionen i Lund (alltså inte ekonomisk historia, som läses på EC) har jag inte märkt någon särkild vridning alls. Förutom att de flesta är avogt inställda till all historia som hände före Gustav Vasa... Men det är en annan sak.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Doomfarer"Är det bara i Lund som vänstervridningen på historiska institutionen är total eller är det likadant i hela landet?

Det var så i Stockholm med, i alla fall för tio år sen.

Citat från: "Doomfarer"I så fall kan man fråga sig varför så många vänsterkrafter söker sig dit?

Nått ska de som inte får jobb på SVT eller Centrum för Levande Historia jobba med? Sen ligger det i vänsterns religiösa natur att vara intresserad av historia som ett medel att bevisa sina teorier - trots att man precis som Jehovas Vittnen faktiskt vet hur det kommer att gå.

bambaladam

Om jag får anknyta till det politiska temat tråden lagt till sig med kan jag rekommendera Donald Kagans Peloponnesian War som jag tar mig igenom just nu. Massor av exempel på hur hemskt illa det kan gå under demokratiskt styre...  :P

Hur som, en rolig bok att läsa, med gott om fina kartor (och en del invändningar mot Thucydides skildringar av händelseförloppet på sina ställen). Känns som en bra "enda bok" om det kriget.

BigPapaBear

Citat från: "Doomfarer"Är det bara i Lund som vänstervridningen på historiska institutionen är total eller är det likadant i hela landet? I så fall kan man fråga sig varför så många vänsterkrafter söker sig dit?

Den ekonomiska historia vid Stockholms universitet som jag har läst kändes som mer som att den hade en pedagogisk bas i det marknadsliberala lägret (läste även jag vid historiska instutionen, inte den ekonomhistoriska diton). Däremot metodologikurserna...

Citat från: "Anders Fager"Nått ska de som inte får jobb på SVT eller Centrum för Levande Historia jobba med? Sen ligger det i vänsterns religiösa natur att vara intresserad av historia som ett medel att bevisa sina teorier - trots att man precis som Jehovas Vittnen faktiskt vet hur det kommer att gå.

:D

Citat från: "Andreas Lundin"Att se historia ur en historiemateialistisk synvinkel är dock snarare regel än undantag bland alla humanister tror jag. detta har dock inget med politisk tillhörighet att göra.

Precis. Att pengar och längtan efter pengar (jättegrov förenkling...) är ett samhällets primära drivkrafter kan nog ganska många skriva under på. I det finns inget politiskt. Om man däremot applicerar en kommunistisk historiefilosofi på det historiska förloppet (dvs. ger historien en ödesbestämd riktining) övergår man från historieforskning till effektsökeri och politisk progpaganda (i mina ögon), vilket Anders så fint påpekar i förra stycket.

Citat från: "Andreas Lundin"eller (varför inte?) bergsjägarförband.

Kombinera Johan Voss Soldat i Waffen-SS med  
Seven Days in January: With the 6th SS-Mountain Division in Operation Nordwind av Wolf T. Zoepf har jag fått som tips. Äger båda men har inte hunnit dit i bokhögen ännu.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Försöker desperat undvika att tänka på ditt familjeliv... Ronnie James Dio och Ekonomisk historia. :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:

Lägg till krigsspel så förstår du min frus uppgivenhet.  :D