Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Andreas Lundin

Fartyg i Östersjön på 1700-talet. Instabuy.

Startat av Andreas Lundin, 8 november 2012 kl. 07:35:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Detox

#1
Hmm, jag tror spel designern behöver lite hjälp.

Av döma av speltiteln och scenario beskrivningarna på Consim forumet så har han uteslutande använt ryska källor.

Märks bl.a på att slagen är daterade med den Julianska kalendern som ryssarna då använde men som man slutat med i Sverige 1753.

Sjöslaget vid Hogland  1788 är daterat till 6 juli istället för 17 juli.

Också namnen på slagen blir märkliga expelvis sjöslaget vid Kronstadt blir sjöslaget vid Krasnaya Gorka dvs Röda kullen.

Strv102r

#2
Dessutom har man valt bort Svensksund som jag förstod det. Det var ju ett avgörande slag för krigsutgången.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Detox

#3
Citat från: "Strv102r"Dessutom har man valt bort Svensksund som jag förstod det. Det var ju ett avgörande slag för krigsutgången.

Jag mejlade Mike Nagel just den frågan igår, där jag även erbjöd mig att hjälpa till med svenska källor. Har ännu inte fått något svar.

Strv102r

#4
Även beskrivningen av Viborgska gatloppet  känns väl ryssofil. Visst tog svenska flottan förluster, men den kom faktiskt till stor del undan den till synes oundvikliga förintelsen. Till och med ryska status belli har en mer neutral beskrivning av Poltava än dem finns av Viborg på Consimworlds forum.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Micke G

#5
Jag införskaffade precis Flying Colors och har provat spela lite. Vet inte riktigt vad jag tycker än, måste ge det fler spel innan den slutgiltiga domen faller. Om jag får bättre känsla då kommer jag kanske att köpa denna vid ett senare tillfälle.

Elias Nordling

#6
Jag tyckte inte så mycket om Flying Colours. Dels hade Command & Control-reglerna ingen relation till verkligheten och ledde till komplett ohistorisk taktik, dels fick du se fler exploderande skepp i ett slag än under hela Napoleonkriget. Mer Hollywood än simulation.

Detta var förstautgåvan, vet inte om nåt hänt sedan dess.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Detox

#7
Citat från: "Elias Nordling"Jag tyckte inte så mycket om Flying Colours. Dels hade Command & Control-reglerna ingen relation till verkligheten och ledde till komplett ohistorisk taktik, dels fick du se fler exploderande skepp i ett slag än under hela Napoleonkriget. Mer Hollywood än simulation.

Detta var förstautgåvan, vet inte om nåt hänt sedan dess.

Håller med dig, men endel sjöslag tex Slaget vid Hogland 1788 där striden var intensiv men resultatet klent lämpar sig kanske dåligt som krigspel om man spelar med för stor historisk realism- 15 svenska linjeskepp och fem fregatter mot 17 ryska linjeskepp. oavgjort och bara ett förlorat fartyg på varje sida. Ett sånt slag är ju inte heller så roligt att spela.

BigPapaBear

#8
Citat från: "Detox"Ett sånt slag är ju inte heller så roligt att spela.

Men om man ska byta historicitet mot underhållningsvärde kan man väl leka sjöslag med orcher och alver? Då kan man ju panga hur mycket man vill och plocka in drakar och annat skoj.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

#9
Ja där tycker jag som Björn, då kan man spela nåt piratlir eller liknande istället.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

#10
Citat från: "Elias Nordling"Ja där tycker jag som Björn

Vi tycker väl lika om allt?  :D
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

#11
Berätta om du får någon kontakt med spelkonstruktörn. Hade varit intressant att höra vad som kommer ut av det.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

#12
Citat från: "Detox"
Citat från: "Elias Nordling"Jag tyckte inte så mycket om Flying Colours. Dels hade Command & Control-reglerna ingen relation till verkligheten och ledde till komplett ohistorisk taktik, dels fick du se fler exploderande skepp i ett slag än under hela Napoleonkriget. Mer Hollywood än simulation.

Detta var förstautgåvan, vet inte om nåt hänt sedan dess.

Håller med dig, men endel sjöslag tex Slaget vid Hogland 1788 där striden var intensiv men resultatet klent lämpar sig kanske dåligt som krigspel om man spelar med för stor historisk realism- 15 svenska linjeskepp och fem fregatter mot 17 ryska linjeskepp. oavgjort och bara ett förlorat fartyg på varje sida. Ett sånt slag är ju inte heller så roligt att spela.

Jag anser att det ska vara konstruktörens jobb att ta fram ett system som stödjer ett historiskt utfall men sen så spelar ju allt som oftast krigsspelare mer aggressivt än sina historiska motsvarigheter. Situationer som Hogland skulle nog lämpa sig för ett mer kampanjebaserat system (båda sidor förlorar ett SP när 2 klossar drabbar samman). Svensksund är väl ett rätt stationärt slag med en myriad av småfartyg, hur systemet lämpar sig för den typen av slag vet jag inte.
Spontant så känns det som "1805: Sea of Glory" skulle fungera fint för detta krig

Detox

#13
Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Detox"Ett sånt slag är ju inte heller så roligt att spela.

Men om man ska byta historicitet mot underhållningsvärde kan man väl leka sjöslag med orcher och alver? Då kan man ju panga hur mycket man vill och plocka in drakar och annat skoj.

Nä, inte Alverna, jag står på dvärgarnas sida...

Detox

#14
Citat från: "Andreas Lundin"Berätta om du får någon kontakt med spelkonstruktörn. Hade varit intressant att höra vad som kommer ut av det.

Han erbjöd mig att speltesta och att kolla svenska OOB.
Jag och en spelkompis som tillika är sjöofficer tar det på största allvar och lovar besöka krigsarkivet för att få det historiskt rätt.

Tips på böcker med den svenska slagordningen tas tacksamt emot.